دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

رقابت های سنگین برای شغل های اندك، عامل مهم افسردگی دانشجویان
 
مدیر مركز مشاوره دانشگاه اراك گفت: پذیرش بی رویه دانشجو و رقابت های سنگین بین جوانان عامل مهمی در ایجاد تنش و ناكامی در آنهاست، بر این اساس باید متناسب با نیاز كشور دانشجو پذیرفته و فارغ التحصیلان به عرصه های اشتغال معرفی شوند.
رقابت های سنگین برای شغل های اندك، عامل مهم افسردگی دانشجویان تورج سپهوند در گفت وگو با ایسنا ضمن اشاره به فشار اقتصادی و نقش آن در اختلالات روانی افراد و بخصوص جوانان و دانشجویان تصریح كرد: متاسفانه به دلیل حاكمیت فشار اقتصادی بر جامعه امروز، بسیاری از افراد در تامین نیازهای اولیه خود دچار ناتوانی هستند. دانشجویان بسیاری هم هستند كه در تامین حداقل نیازهای اولیه زندگی خود درمانده شده اند و خانواده هایشان نیز قادر به تامین نیازهای آنها نیستند، لذا حضور آنان در كنار همسالانی كه از نظر رفاه در سطح بالایی قرار دارند می تواند موجب یاس، ناامیدی و در نتیجه كاهش نشاط اجتماعی شود.

وی ضمن اشاره به رقابت های شغلی و مشاغلی كه در دست افراد ناشایست قرار دارند، ادامه داد: در سال های اخیر به دلیل پذیرش بی رویه افراد در دانشگاه ها، قرارگیری در پیك جمعیت دانشگاهی و عدم اشتغال زایی برای این افراد، ناامیدی در بین جوانان افزایش یافته و امید است دولت با برنامه ریزی و ارائه راهكار در راستای كاهش مشكلات و كاهش میزان فشار روانی بر جوانان، در این حوزه به طور موثر عمل كند.

سپهوند گفت: میزان ابتلا به اختلالات روانی در جامعه بسیار زیاد بوده و طبق آمار وزارت بهداشت شاید بیش از 25 درصد از جامعه ما در یك برهه ای از زمان دچار مشكل روان شناختی شده و آنرا تجربه كرده اند، از طرفی مشكلات خانوادگی نیز عامل موثری در بروز اختلالات روانی است.

وی با اشاره به تاثیر ناكامی در افزایش ناامیدی، پرخاش و افسردگی اظهار كرد: برای افزایش میزان نشاط اجتماعی در جامعه لازم است كه نگاه افراد جامعه، فرهنگ جامعه و زاویه دید اشخاص نسبت به نشاط و شادمانی در جامعه مورد بررسی قرار گرفته و مشخص شود چه عواملی موجب ایجاد نشاط در آنها خواهد شد. توجه به اوقات فراغت و سرگرمی كه می تواند افراد را برای ساعات كمی شاد كند و همچنین توجه به چشم اندازهای دراز مدت امری بسیار مهم است، برای مثال عدم وجود اشتغال و چشم انداز روشن شغلی برای دانشجویان فارغ التحصیل، حس ناامیدی و سرخوردگی را در جوانان به وجود آورده است.

مدیر مركز مشاوره دانشگاه اراك درخصوص آمار جنسیتی مراجعان و مشكلات آنها گفت: با توجه به نوع اختلالات، علل مراجعات متفاوت است، اما اغلب خانم ها بیشتر دچار اختلالات افسردگی و عاطفی هستند و آقایان نیز با مشكلاتی نظیر اعتیاد و اختلالات رفتاری مواجهند، اما میزان مراجعه خانم ها به مراكز مشاوره به دلیل برخورداری از ظرفیت های اجتماعی بالا و تمایل به گفت وگو درخصوص مشكلات شان نسبت به آقایان بیشتر است.

تورج سپهوند با اشاره به گستردگی و تفاوت مشكلات جوانان و قشر دانشجو بیان كرد: اكثر مراجعین ما در حوزه دانشجویی عمدتا درگیر اختلالات اضطرابی، عاطفی و خلقی هستند و بخصوص زمانی كه دانشجویان در خوابگاه ها و دانشگاه حضور داشتند با مشكل عدم سازگاری مواجه بودند.

وی با تاكید بر رابطه علت و معلولی بین افسردگی و خطرخودكشی در افراد اظهاركرد: خوشبختانه در چند سال اخیر در دانشگاه اراك آماری مبنی بر خودكشی مشاهده نشده است، البته ترغیب هایی به خودكشی در افرادی كه دارای افسردگی بودند یا ژست یا اقدامات جزئی وجود داشته است كه سعی كردیم در مركز با درمان افراد افسرده از این معضل جلوگیری كنیم. لازم به ذكراست در برخی افراد، اختلالات روانی و افسردگی، ریشه خانوادگی و ارثی دارد و از لحاظ ژنتیكی مستعد ابتلا به یك اختلال خاص هستند.

سپهوند افزود: احساس شكست و ناامیدی و ناكامی از دلایل اصلی افسردگی هستند و هر فرد به میزانی كه دچار شكست شود، اگر تفكر خود را پس از آن اصلاح نكند، ضمن اینكه سخت كوشی را عاملی بیهوده خواهد پنداشت، تلاشی جهت بهبود زندگی و روحیات خود نخواهد كرد. با توجه به اینكه فشارهای اقتصادی نیز در اكثر اوقات توان كاهند، فرد با احساس استیصال مواجه شده و در صورت برخورد با درهای بسته در زندگی همواره با غول افسردگی بی پایان دست و پنجه نرم می كند.

سپهوند درخصوص آمار ترك تحصیل دانشجویان دانشگاه اراك گفت: متاسفانه تعداد قابل توجهی به دلایلی نظیر مشروطی، مشكلات خانوادگی، مشكلات روحی و افت تحصیلی از ادامه تحصیل شانه خالی كرده و به اصطلاح ترك تحصیل كرده اند.

وی با ابراز خرسندی از آمار بالای بهبودی مراجعین به این مركز، تاكید كرد: علاوه بر تاثیر حذف عوامل مضر و افزایش عوامل نشاط بخش در زندگی افراد، میزان تلاش افراد و همراهی خانواده ها نیز در روند بهبودی افراد نقش قابل توجهی دارد. خواهشمندیم كه خانواده ها با مطالعه و آموزش ضمن ساخت محیط امن خانوادگی، عواملی كه موجب تشنج روحی و روانی فرزندان و خانواده ها می شود را شناسایی كرده و از آنها تا حدممكن جلوگیری كنند.

سپهوند با اشاره به نقش دانشگاه در كاهش فشارهای روانی گفت: دانشگاه می تواند با حمایت دانشجو و برنامه ریزی برای ایجاد شرایط شغلی برای دانشجویان و برگزاری برنامه های مفرح و نشاط بخش و ایجاد حس تعلق و حمایت در دانشجو، میزان امید و نشاط اجتماعی را افزایش دهد.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۸:۵۷ - ۱۷/۰۷/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۴