دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

نخستین همایش مراقبت های حمایتی و تسكینی در حوزه سرطان
 
همایش مراقبت های حمایتی و تسكینی در حوزه سرطان، هم زمان با گرامی داشت و روز جهانی طب تسكینی برگزار می شود.
به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان هنگام بروز و ظهور هر بیماری، مهم ترین سوالی كه مطرح می شود چگونگی كاهش درد و عوارض در بیماران است. به خصوص درباره بیماران مبتلا سرطان كه به هنگام ابتلا به بیماری نه تنها خود، بلكه تمام خانواده و اطرافیان وی نیز درگیر شرایط بیمار می شوند.

همین موضوع باعث شد تا در سال 1990 میلادی سازمان بهداشت جهانی مبحثی را به نام طب تسكینی (palliative care) را مطرح كرد تا بیماران مبتلا به سرطان و بیماری های سختی كه به درمان های بهبود دهنده جواب نمی دادند، دیگر به حال خود رها نمی شدند و با طب تسكینی مراقبت هایی برای كنترل درد، ناراحتی های روان شناختی، روانی، اجتماعی، مذهبی و... بیماران انجام شد و درد ها و آلام بیمار و خانواده اش كاهش یافت. زیرا برخی بیماران در مرحله ای قرار می گیرند كه نه درمان های بهبود دهنده روی آن ها تاثیر می گذارند و نه بیمار و خانواده اش تاب و توانایی تحمل درد و رودررویی با بیماری را دارند.
در چنین شرایطی وجود پزشكان و تیم های مراقبان سلامت در كنار بیمار هم به جهت تسكین علائم بیماری و هم مشكلات مالی اهمیت طب تسكینی را بیش از پیش نمایان می كند و با حمایت و تحت پوشش قرار دادن همه این مشكلات، سعی در بهبود شرایط دارد.

در همین راستا، همایش «مراقبت های حمایتی و تسكینی در حوزه سرطان» به همت موسسه نیكوكاری مكسا به عنوان اولین و بزرگترین موسسه نیكوكاری خدمات تخصصی طب تسكینی در ایران و سازمان نظام پزشكی ایران در 17 مهرماه، روز جهانی «طب تسكینی» با حضور دكتر محمد جهانگیری - معاون فنی سازمان نظام پزشكی، مدیرعامل موسسه نیكوكاری و كنترل سرطان ایرانیان (مكسا)، دكتر جان بابایی - معاون درمان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی، دكتر مهدی شادنوش - سرپرست مركز مدیریت پیوند و امور بیماری های وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی و سایر اساتید و صاحب نظران در این حوزه برگزار خواهد شد.
امروز شنبه 17 مهرماه همزمان با گرامی داشت روز جهانی «طب تسكینی» این رویداد در محل مركز همایش های سازمان نظام پزشكی ایران برگزار می شود.
   تاریخ: ۰۸:۳۵ - ۱۷/۰۷/۱۴۰۰   بازدید: ۲۲۶