دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

آرامش قبل از خیز جدید كرونا/ منتظر پیك پاییزی باشیم
 
ترددهای بین شهری و مسافرت هایی كه به دلایل مختلف در یكی دو هفته گذشته در كشور شاهد بودیم، می تواند زنگ خطر پیك پاییزی كرونا را به صدا در بیاورد.
آرامش قبل از خیز جدید كرونا/ منتظر پیك پاییزی باشیم ترددهای بین شهری و مسافرت هایی كه به دلایل مختلف در یكی دو هفته گذشته در كشور شاهد بودیم، می تواند زنگ خطر پیك پاییزی كرونا را به صدا در بیاورد.

به گزارش خبرنگار مهر، پیك پنجم را به سختی و تلخی های زیاد ناشی از آمار بالای بستری ها و مرگ و میرها، پشت سر گذاشتیم و كم كم سیر نزولی موارد ابتلا را شاهد هستیم. به طوری كه آمار مرگ های روزانه از مرز 700 مورد به كمتر از 200 مرگ در شبانه روز گذشته كاهش یافته و تعداد بستری ها نیز به همین شكل در حال كمتر شدن است و به نظر می رسد كه بیمارستان ها و البته كادر بهداشت و درمان می تواند این روزها كمی نفس بكشد.

به اذعان تمامی كسانی كه از نزدیك درگیر كرونا هستند و شبانه روز در بیمارستان ها حضور دارند، پیك پنجم كرونا، طولانی ترین پیك بیماری در كشور بود كه تجربه كردیم و حالا اگر قرار باشد كه دوباره گرفتار پیك جدیدی نشویم، می بایست همچنان نسبت به رعایت پروتكل های بهداشتی سختگیر باشیم. اما، واقعیت غیر از این است كه انتظار می رود. در دو هفته اخیر شاهد افزایش ترددهای بین شهری و مسافرت ها بوده ایم. در این بین، اعزام های فراتر از ظرفیت از قبل تعیین شده برای اربعین نیز، باعث شد در بازگشت زائران به كشور، شاهد مواردی از ابتلا به كرونا باشیم.

در ادامه این روند، موج مسافرت ها در كشور به یكباره كلید خورد و تعطیلی هایی كه پشت سر گذاشتیم، بهترین بهانه برای سفرهای غیر ضروری هموطنان بود كه باید منتظر تركش های آن در دو سه هفته آینده باشیم.

حمیدرضا جماعتی دبیر كمیته علمی كشوری كووید 19، با عنوان این مطلب كه امیدواریم تا اوایل آذر 1400 به حدود 70 تا 75 درصد جمعیت كشور واكسینه شوند، گفت: انتظار می رود با انجام واكسیناسیون تا حد زیادی بتوانیم جلوی بیماری را به ویژه در بحث بستری و افزایش مرگ و میرها بگیریم.

وی افزود: سه اقدام اساسی معمولاً باعث پیشگیری از كرونا می شود كه یكی از این اقدامات، واكسیناسیون است. موضوع دوم، اقدامات بهداشتی است كه خود مردم با زدن ماسك و رعایت فاصله گذاری اجتماعی و شستن مكرر دست ها و عدم حضور در دورهمی ها و مراكز شلوغ می توانند كمك كنند كه به سمت بهبود شرایط و كاهش افراد مبتلا در كشور پیش برویم و همین طور باعث بستری ها و تعداد مرگ و میرها شویم.

جماعتی با بیان اینكه چرا هنوز برخی از شهرها قرمز است، گفت: همان طور كه می دانیم ما هنوز به آن مرحله ایمنی جمعی نرسیده ایم و باید به 75 درصد جمعیت واكسن بزنیم تا به آن حد ایمنی برسیم و هنوز با آن فاصله وجود دارد و این فاصله باعث شده كه مشكلات باقی بماند ضمن اینكه در برخی از جاها اقدامات بهداشتی به طور كامل انجام نمی شود.

وی درباره ورود پیك جدید به كشور از اواخر مهر و آبان نیز افزود: چنین گزارش هایی از مجامع علمی وجود دارد كه ما اواخر مهر یا اوایل آبان شاهد پیك جدیدی باشیم، اما با توجه به واكسیناسیونی كه در حال انجام است و با توجه به اقداماتی كه انجام می شود هشدار نسبت به رعایت شیوه نامه ها هنوز گزارشی از جهش های جدید در ویروس كرونا مانند لامبدا در كشورهای دیگر نشنیده ایم و حتی در كشور خود نیز هنوز به صورت واضح در افراد مبتلا ندیده ایم بنابراین انتظار می رود با این پیك مواجه نشویم و یا اگر هم مواجه شدیم به صورت پیك پنجم با این حجم از مرگ و میر و یا افزایش بستری مواجه نشویم.

جماعتی گفت: معمولاً بعد از تزریق دوز اول واكسن بعد از دو سه هفته ایمنی ایجاد می شود و بعد از دریافت دوز دوم بعد از چند هفته ایمنی به وجود می آید بنابراین اگر 70 تا 75 درصد دوز اول را دریافت كنند حدود سه چهار هفته بعد از دریافت واكسن زمان می برد تا ایمنی نسبی در بدن به وجود بیاید بنابراین اگر بخواهیم در فردی ایمنی به وجود آید با همین سوش های فعلی حداقل بعد از آخرین واكسنی كه زده شد سه چهار هفته زمان می برد. لذا، توصیه ما این است كه اگر واكسن را زدیم نباید این تصور به وجود بیاید كه ما ایمن هستیم.

در همین حال، فرید نجفی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت؛ معتقد است كه ایران كماكان می تواند مستعد پیدا شدن سویه های جدید باشد كه این سویه ها با سرایت پذیری بالاتر هم می توانند باشند.

بر اساس گزارش مركز تحقیقات ژنتیك دانشگاه علوم پزشكی بهزیستی در شهریور 1400، 230 نمونه مورد بررسی توالی یابی به روش سنگر انجام شده است. این 230 نمونه از استان های تهران، سمنان، سیستان و بلوچستان، البرز و مركزی بوده است كه بر اساس بررسی های صورت گرفته بر روی این نمونه ها 85.2 درصد سویه های كرونا، دلتا بوده است.

نكته مهم و جالب این است كه در واقع در 34 عدد از این نمونه ها (تقریباً 15 درصد) سویه های دلتا با جهش های اضافه پیدا شده كه این موضوع بسیار حائز اهمیت بوده و نشان دهنده این است كه كشور ما كماكان می تواند مستعد پیدا شدن سویه های جدید باشد كه این سویه ها با سرایت پذیری بالاتر هم می توانند باشند.

آنچه از یافته های این بررسی به دست می آید آن است كه در واقع نرخ متوسط هر جهش به ازای هر فرد حدود 4.1 است؛ به عبارت دیگر در 230 نمونه ای كه بررسی شده حدود 950 جهش مشاهده شده كه این آمار به ما نشان می دهد كشور كماكان به واكسیناسیون با سرعت بالا كه طی یك تا دو ماه اخیر شاهد آن هستیم، احتیاج دارد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تاكید كرد: هرچه میزان پوشش واكسیناسیون افزایش یابد، باعث خواهد شد جهش های كمتری را ببینیم و سرعت پیدایش جهش ها هم كمتر شود.

نجفی افزود: توقعی كه از مردم داریم این است كه اگر هنوز واكسینه نشده اند حتماً اقدام كنند. نوع واكسن در چنین اپیدمی خیلی مهم نیست و آنچه اهمیت دارد استفاده از اولین واكسن در دسترس است.

بر اساس اعلام مركز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، تا كنون 43 میلیون و 953 هزار و 106 نفر در كشور دوز اول واكسن كرونا را دریافت كرده اند. همچنین، 18 میلیون و 230 هزار و 64 نفر نیز دوز دوم را تزریق كرده اند و مجموع واكسن های تزریق شده در كشور به 62 میلیون و 183 هزار و 170 دوز رسید.

این در حالی است كه تا رسیدن به ایمنی جمعی، فاصله زیادی داریم و در عین حال فرصت در حال از دست رفتن است. به طوری كه ماه مهر نیز از نیمه گذشت و این روند واكسیناسیون نمی تواند ما را امیدوار كند تا قبل از پایان آبان 1400 به ایمنی جمعی برسیم. در نتیجه باید منتظر پیك پاییزی كرونا در 1400 باشیم.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۰۸:۲۵ - ۱۷/۰۷/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۴