دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

هفت خان بی پایان برای آزمون دستیاری/ وثیقه سد راه پذیرفته شدگان
 
پذیرش در چهل و هشتمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی به هفت خانی بدل شده است كه آزمون و اعلام نتایج تنها یكی از خان ها بود و اكنون اخذ وثیقه های سنگین سد راه پذیرفته شدگان شده است.
هفت خان بی پایان برای آزمون دستیاری/ وثیقه سد راه پذیرفته شدگان پذیرش در چهل و هشتمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی به هفت خانی بدل شده است كه آزمون و اعلام نتایج تنها یكی از خان ها بود و اكنون اخذ وثیقه های سنگین سد راه پذیرفته شدگان شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، چهل و هشتمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی پس از دو بار تعویق در نهایت سه شنبه 8 تیرماه 1400 برگزار شد. تعداد 12 هزار و 601 نفر در این دوره ثبت نام كرده بودند كه از این تعداد 84.5 درصد كارت ورود به جلسه را دریافت كردند.

پس از اعلام نتایج اولیه 7 هزار و 394 نفر از داوطلبان مجاز به انتخاب رشته شدند و افرادی كه حدنصاب لازم را كسب كرده بودند امكان انتخاب رشته را یافتند.

این بار پس از تعویق آزمون، ظرفیت پذیرش دستیار تخصصی دستخوش تغییرات شد. در ابتدا ظرفیت پذیرش دستیاری حدود 3600 نفر در نظر گرفته شده بود كه پس از طرح مسائلی از جمله نظرات نمایندگان مجلس و اعتراض به كاهش ظرفیت، میزان ظرفیت به ظرفیت دوره چهل و هفتم بازگشت و با اضافه شدن ظرفیت سه رشته، این ظرفیت به 4 هزار و 303 نفر افزایش یافت.

در نهایت در 11 مهرماه 1400 نتایج نهایی پذیرش در چهل و هشتمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی پس از فراز و نشیب بسیار اعلام شد. اما اعلام نتایج تنها یكی از خان های، هفت خان دستیاری بود.

این بار در فضای مجازی موضوع اخذ وثیقه برای تعهد محضری پذیرفته شدگان مطرح شد و با وجود اینكه این موضوع به عنوان یكی از قوانین مطرح است اما این بار برخی از پذیرفته شدگان اعلام كردند به دلیل نداشتن وثیقه مجبور به انصراف از دوره دستیاری شده اند.

دستیار پزشكی به فردی اطلاق می شود كه با داشتن مدرك دكتری پزشكی عمومی و پذیرش در امتحان ورودی دستیاری، جهت آموزش های نظری و كسب مهارت های عملی در یكی از رشته های تخصصی پزشكی، طی مدت زمان مشخصی كه برای آن دوره از طریق شورای آموزش پزشكی و تخصصی تصویب شده است، به امر تحصیل، آموزش، پژوهش و انجام فعالیت های كارورزی تخصصی اشتغال می ورزد.

در دوره چهل و هشتم پذیرش دستیار، در رشته های ارتوپدی، آسیب شناسی، بیماری های پوست، بیماری های داخلی، بیماری های عفونی و گرمسیری، بیماری های قلب و عروق، بیماری های مغز و اعصاب، بیهوشی، پزشكی اجتماعی، پزشكی فیزیكی و توانبخشی، پزشكی ورزشی، پزشكی هسته ای، جراحی عمومی، جراحی كلیه و مجاری ادراری، جراحی مغز و اعصاب، چشم پزشكی، رادیوانكولوژی، رادیولوژی، روانپزشكی، زنان و زایمان، طب اورژانس، طب كار، طب هوا و فضا، كودكان و گوش گلو و بینی و جراحی سر و گردن صورت گرفت.

این دستیاران در دانشگاه های علوم پزشكی اراك، ارتش، اردبیل، ارومیه، اصفهان، اهواز، ایران، ایلام، آزاد اسلامی، بابل، بجنورد، البرز، بقیةالله، بندرعباس، بوشهر، بهزیستی، بیرجند، تبریز، تهران، جهرم، دزفول، رفسنجان، زابل، زاهدان، زنجان، سبزوار، سمنان، شاهرود، شهركرد، شهید بهشتی، شیراز، فسا، قزوین، قم، كاشان، كردستان، كرمان، كرمانشاه، گیلان، لرستان، مازندران، مشهد، همدان، یاسوج و یزد پذیرفته شده اند.

بر اساس قانون آموزش دستیاری در دانشگاه های علوم پزشكی هر دستیار پس از پذیرفته شدن باید در یكی از گروه های سهمیه آزاد، سهمیه ایثارگران، سهمیه مناطق محروم قرار گیرد.

از پذیرفته شدگان آزمون ورودی دستیاری به استثنای مشمولین سهمیه مناطق محروم، توسط دانشگاه ها تعهد عام اخذ خواهد شد. تعیین محل خدمت دستیاران پس از فارغ التحصیلی به عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی است.

پذیرفته شدگان قطعی دستیاری موظف هستند در زمان ثبت نام كه دانشگاه ها اعلام می كنند به دانشگاه مراجعه و طبق ضوابط و مقررات نسبت به ثبت نام، سپردن تعهد محضری و ارایه مدارك لازمی كه از سوی دانشگاه ها تعیین می شود اقدام كنند.

چنانچه فرد پذیرفته شده برای ثبت نام مراجعه كند منصرف قطعی تلقی شده و فرد دیگری جایگزین وی می شود. از همین رو تمامی پذیرفته شدگان پس از انجام ثبت نام قطعی موظف هستند كه از زمان اعلام دانشگاه ها (اول آبان ماه 1400) دوره دستیاری را شروع كنند.

ضمن اینكه پس از اعلام نتیجه آزمون، پذیرفته شدگان اصلی و جایگزین در صورت انصراف در هر زمان یا عدم ثبت نام در موعد مقرر یا عدم شروع دوره مشمول یك سال محرومیت از پذیرش در دوره های دستیاری رشته های تخصصی بالینی پزشكی خواهند شد.

اما دستیاران پزشكی كه اكنون مهمترین نیروهای متخصص بیمارستان های كشور هستند و با كشیك های سنگین وظایف آموزشی و درمانی به صورت توامان انجام می دهند چرا ممكن است ثبت نام نكنند.

موضوع وثیقه ها امروز به معضلی برای دستیاران پذیرفته شده تبدیل شده است. بر اساس سند تعهد محضری كه در برابر دستیاران گذاشته می شود آنها باید تعهد محضری بدهند و با سند تعهد محضری به یكی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه كرده و پس از تایید اصل آن را به دفتر امور حقوقی دانشگاه ارائه كنند.

این سند محضری بر اساس بخشنامه اداره كل حقوقی و تنظیم مقررات وزارت بهداشت تنظیم شده است. شرایط ضامنین بدین شرح است:

«تودیع سند تعهد محضری مطابق فرمت ابلاغی به ضمانت دو نفر كارمند رسمی یا پیمانی شاغل در دستگاه های اجرایی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات كشوری و كاركنان قرارداد كار معین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و دانشگاه ها و دانشكده های علوم پزشكی.

كاركنان قرارداد كار معین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و دانشگاه ها و دانشكده های علوم پزشكی.

ضامنین دارای سابقه كار بالای 20 سال با هماهنگی مدیریت امور حقوقی دانشگاه و پس از اخذ تاییدیه.

ضمانت بازنشستگان، كاركنان بانك های خصوصی، كاركنان شركت های خصوصی طرف قرارداد ارگان های دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، پروانه كسب و.... مورد قبول نیست.

تبصره: برای پذیرفته شدگان دكتری تخصصی با ضمانت یك نفر كارمند با شرایط بند 2 مورد پذیرش است.

تبصره: بدیهی است بنا به مقررات جاری به هیچ وجه امكان تغییر تعداد و تبدیل نوع استخدامی ضامنین وجود ندارد.

تضمین تعهد بوسیله كاركنان رسمی موسسات، نهادها و سازمان های عمومی غیر دولتی موضوع قانون فهرست نهادها و موسسات عمومی غیر دولتی بلااشكال است.

حسب مفاد ماده 96 قانون اجرای احكام مدنی و بر اساس بخشنامه شماره 2913/107/ د مورخ 95/7/19 تضمین تعهد توسط افراد بازنشسته به هیچ وجه میسر نیست.

پذیرفته شدگان سهمیه بومی می بایست در سند تعهد نام دانشگاه محل انجام تعهد و شهر محل انجام تعهد خود را قید كنند.»

شرایط مربوط به نحوه تنظیم سند وثیقه ملكی:

ملك باید ساختمان مسكونی باشد و مغازه و زمین پذیرفته نیست.

ملك باید آزاد باشد و نباید در رهن هیچ شخص حقیقی و حقوقی باشد.

پس از رویت اصل سند توسط كارشناس حقوقی، در صورت احراز شرایط، موضوع از طریق مدیریت امور حقوقی به كارشناس رسمی دادگستری به منظور قیمت گذاری ارسال می شود.

پس از ارسال نظریه كارشناس رسمی دادگستری به مدیریت امور حقوقی در صورت تایید مبلغ، موضوع به دفترخانه اسناد رسمی جهت انجام مراحل ثبتی ارسال می شود.

انجام مراحل اقداماتی در دفتر اسناد رسمی (اخذ استعلام از دارایی و مفاصاحساب شهرداری) توسط متعهد.

بعد از اقدامات مرحله قبل، ضمن هماهنگی با كارشناس حقوقی، متعهد (با فرم تعهد مربوطه كه از سایت معاون آموزشی دانشگاه دریافت شده است) به همراه نماینده حقوقی دانشگاه به دفتر اسناد رسمی جهت ثبت وثیقه ملكی مراجعه می كنند.

در آخر پس از ثبت، دانشجو باید نسبت به بارگذاری تصاویر سند وثیقه ملكی، نظریه كارشناس رسمی دادگستری، شناسنامه و كارت ملی مالك ملك در سایت مربوط به ثبت نام اقدام كند.
از همین رو تعدادی از پذیرفته شدگان آزمون دستیاری نسبت به سخت بودن این تعهدات اعتراض كرده اند.

اخذ جریمه سنگین در صورت عدم اتمام دوره دستیاری

بر اساس بخشی از این سند تعهد محضری، دستیار متعهد می شود پس از پایان دوره مجاز تحصیلی تخصصی خود را به وزارت بهداشت معرفی كند و بر اساس ضوابط به میزان نیم تا دو برابر مدت تحصیل با احتساب ضرایب و ضوابط مربوطه در هر محلی كه وزارت بهداشت تعیین خدمت كند.

همچنین در صورتی كه به دلایل آموزشی، سیاسی و اخلاقی و غیره موفق به اتمام تحصیلات در مدت مقرر نشود، یا از ادامه تحصیل انصراف دهد، یا بعد از پایان دوره تخصصی به هر دلیل از انجام تعهد استنكاف كند و خود را به وزارت بهداشت معرفی نكند و یا به محل تعیین شده از سوی وزارت بهداشت مراجعه نكند، یا اخراج شود و ترك خدمت كند باید دو برابر كلیه هزینه های تحصیل اسكان و حقوق و مزایای دریافتی را یك جا و بدون قید و شرط به وزارت بهداشت پرداخت كند.

بر اساس نامه 3549/ 500/ د تاریخ 27 مهرماه 1399 از سوی معاونت آموزشی وزارت بهداشت، میزان مبالغ وجه التزام وثیقه ملكی مقاطع تخصص، فوق تخصص و فلوشیپ و دكتری تخصصی (Ph.D) در سال 99 اعلام شده بود. به نظر می رسد این مبالغ برای سال تحصیلی جدید هم اعمال شده است.

مبالغ اعلام شده برای سال 1399

برای فرم اخذ تعهد از پذیرفته شدگان آزاد آزمون دستیار فوق تخصصی 720 میلیون تومان (معادل هفت میلیارد و دویست میلیون ریال)

برای فرم اخذ تعهد از پذیرفته شدگان در آزمون دستیار فوق تخصصی (مخصوص مستخدمین دانشگاه های علوم پزشكی) 720 میلیون تومان (معادل هفت میلیارد و دویست میلیون ریال)

برای فرم اخذ تعهد از پذیرفته شدگان در آزمون دستیار فوق تخصصی (مخصوص اعضای هیات علمی) یك میلیارد و 80 میلیون تومان (معادل ده میلیارد و هشتصد میلیون ریال)

برای فرم سند تعهد پذیرفته شدگان مقطع فوق تخصصی بالینی (سهمیه مناطق محروم موضوع قانون برقراری عدالت آموزشی و اصلاحات بعدی) یك میلیارد و 80 میلیون تومان (معادل ده میلیارد و هشتصد میلیون ریال)

برای فرم اخذ تعهد از پذیرفته شدگان آزاد كه تعهد آنان برابر مدت تحصیل است 360 میلیون تومان (معادل سه میلیارد و ششصد میلیون ریال)

برای فرم سند تعهد از پذیرفته شدگان مقطع تخصصی بالینی (سهمیه مناطق محروم موضوع برقراری عدالت آموزشی و اصلاحات بعدی یك میلیارد و 80 میلیون تومان (معادل ده میلیارد و هشتصد میلیون ریال)

برای فرم وثیقه ملكی پذیرفته شدگان مقطع تخصصی بالینی (سهمیه مناطق محروم موضوع قانون برقراری عدالت آموزشی و اصلاحات بعدی یك میلیارد و 80 میلیون تومان (معادل 10 میلیارد و هشتصد میلیون ریال)

برای فرم اخذ وثیقه ملكی از دستیاران آزاد تخصص بالینی 360 میلیون تومان (معادل سه میلیارد و ششصد میلیون ریال)

برای فرم اخذ تعهد محضری از دستیاران آزاد تخصص بالینی 360 میلیون تومان (معادل سه میلیارد و ششصد میلیون ریال)

برای فرم اخذ تعهد محضری از كلیه پذیرفته شدگان دكترای تخصصی (Ph.D) آزاد 360 میلیون تومان (معادل سه میلیارد و ششصد میلیون ریال)

برای فرم اخذ وثیقه ملكی از كلیه پذیرفته شدگان دكتری تخصصی (Ph.D) آزاد (برای افراد فاقد ضامن) 360 میلیون تومان (معادل سه میلیارد و ششصد میلیون ریال)

برای فرم اخذ تعهد از كلیه پذیرفته شدگان مقطع دكترای تخصصی (Ph.D) سهمیه مناطق محروم موضوع قانون برقراری عدالت آموزشی و اصلاحات بعدی یك میلیارد و 80 میلیون تومان (معادل ده میلیارد و هشتصد میلیون ریال)

برای فرم اخذ وثیقه ملكی از كلیه پذیرفته شدگان دكترای تخصصی (Ph.D) سهمیه مناطق محروم موضوع قانون برقراری عدالت آموزشی و اصلاحات بعدی برای افراد فاقد ضامن یك میلیارد و 80 میلیون تومان (معادل ده میلیارد و هشتصد میلیون ریال)

برای فرم وثیقه ملكی برای اخذ تعهد از دستیاران بهره مند از سهمیه موضوع قانون برقراری عدالت آموزشی در آزمون دستیاری دندانپزشكی یك میلیارد و 80 میلیون تومان (معادل ده میلیارد و هشتصد میلیون ریال)

برای فرم اخذ تعهد از دستیاران آزاد دندانپزشكی (متعهد عام) برای متخصصین رشته جراحی فك و صورت 720 میلیون تومان (معادل هفت میلیارد و دویست میلیون ریال) و برای سایر رشته ها 360 میلیون تومان (معادل سه میلیارد و ششصد میلیون ریال)

برای فرم اخذ وثیقه ملكی از دستیاران دندانپزشكی (متعهد عام) برای متخصصین رشته جراحی فك 720 میلیون تومان (معادل هفت میلیارد و دویست میلیون ریال) و برای سایر رشته ها 360 میلیون تومان (معادل سه میلیارد و ششصد میلیون ریال)

برای فرم اخذ تعهد از پذیرفته شدگان آزاد آزمون دوره های تكمیلی (فلوشیپ) 720 میلیون تومان (معادل هفت میلیارد و دویست میلیون ریال)

برای فرم اخذ تعهد از پذیرفته شدگان در آزمون دوره های تكمیلی (فلوشیپ) مخصوص مستخدمین دانشگاه های علوم پزشكی 720 میلیون تومان (معادل هفت میلیارد و دویست میلیون ریال)

برای فرم اخذ تعهد از پذیرفته شدگان در آزمون دوره های تكمیلی (فلوشیپ) مخصوص اعضای هیات علمی یك میلیارد و 80 میلیون تومان (معادل ده میلیارد و هشتصد میلیون ریال)

برای فرم سند تعهد پذیرفته شدگان آزمون دوره های تكمیلی (فلوشیپ) سهمیه مناطق محروم موضوع قانون برقراری عدالت آموزشی و اصلاحات بعدی یك میلیارد و 80 میلیون تومان (معادل ده میلیارد و هشتصد میلیون ریال)

درخواست بازبینی وثیقه ها از سوی دانشگاه ها

در همین حال دكتر فرشاد علامه معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشكی تهران در نامه ای خطاب به معاون آموزشی وزارت بهداشت یادآور شده است: هر ساله پذیرفته شدگان آزمون های دستیاری تخصصی، فوق تخصصی و دكتری تخصصی (Ph.D) ملزم به سپردن تعهد محضری برای ثبت نام و شروع دوره بوده و تعداد قابل توجهی از آنها به منظور تهیه ضامن های رسمی و ارائه وثیقه ملكی با مشكلاتی مواجه هستند كه بعضاً این افراد را به اجبار به سوی انتخاب گزینه انصراف از تحصیل سوق می دهد.

وی در ادامه این نامه اضافه كرد: با توجه به درخواست این دسته از فراگیران و شورای صنفی دستیاران مقاطع مذكور، در صورت امكان تسهیلاتی در این زمینه برای این گروه از فراگیران در نظر گرفته شود تا مسیر جذب دانشجویان مقاطع تحصیلات تكمیلی هموار شود.

به گزارش مهر، وزارت بهداشت تاكنون نسبت به این موضوع واكنشی نشان نداده است اما دستیاران و پذیرفته شدگان در انتظار تصمیم جدیدی از سوی وزارت بهداشت در این زمینه هستند چرا كه هم اكنون نیز دستیاران با مشكلات معیشتی و رفاهی بسیار در كنار كار سنگین درمان مواجه هستند.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۰۹:۱۴ - ۲۱/۰۷/۱۴۰۰   بازدید: ۲۵۱