دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

افزایش مستمری ناشنوایان و كم شنوایان
 
كبری اسفندیاریان در گفت وگو باخبرنگار فارس در آمل با بیان اینكه تاكنون یك هزار و 200 ناشنوا و كم شنوا در پوشش خدمات اداره بهزیستی شهرستان آمل قرار گرفتند، اظهار كرد: خدمات این اداره شامل دریافت سمعك، كاشت حلزون و خدمات مركز تربیت شنیداری نیكان است.

غربالگری بیش از 3 هزار و 500 نوزاد و كودك در سال گذشته

وی به اجرای طرح غربالگری شنوایی سال گذشته در آمل اشاره كرد و افزود: در این طرح 3 هزار و 572 نوزاد و كودك مورد غربالگری شنوایی قرار گرفته كه از این تعداد، بالغ بر 153 نوزاد مشكوك به اختلال شنوایی شناسایی شدند.



اسفندیاریان با بیان اینكه تمامی نوزادان غربالگری شنوایی می شوند، اظهار كرد: در صورت تشخیص موارد مشكوك به اختلال شنوایی كارشناس مربوطه نوزاد را به مدت یك ماه مورد سنجش قرار داده و در صورت تأیید اختلال شنوایی برای درمان به مراكز درمانی تخصصی معرفی می كند.

رئیس اداره بهزیستی آمل گفت:  دو مركز توانبخشی كودكان كم شنوا در شهرستان های آمل و ساری فعال است كه تمامی خانواده های دارای كودكان كم شنوای سطح استان می توانند به این مراكز مراجعه كنند.

افزایش مستمری ناشنوایان و كم شنوایان

وی به افزایش مستمری ناشنوایان و كم شنوایان اشاره كرد و افزود: ماهانه از سوی اداره بهزیستی در قبال ارائه خدمات توانبخشی به ازای هر كودك ناشنوا و كم شنوا، یك میلیون و 350 هزار تومان مستمری پرداخت می شود كه این مبلغ نسبت به سال گذشته 600 هزار تومان افزایش داشته است.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان آمل مهمترین مشكلات ناشنوایان را نبود رابط برای ارتباط با دیگران، اشتغال، مسكن و كمبود بودجه دانست و خاطرنشان كرد: می توان با تربیت و پرورش رابط ناشنوایان و به كارگیری آنان در ادارات، كیفیت و كمیت ارائه خدمات افزایش داد.

آناهیتا امینی مدیر مركز توانبخشی نیكان شهرستان آمل گفت: مركز توان بخشی كودكان كم شنوا نیكان شهرستان آمل از سال 1379 به عنوان اولین مركز توانبخشی این كودكان در سطح استان شروع به فعالیت كرده و تا چندسال گذشته به عنوان تنها مركز این استان به شمار می آمد.

وی درباره عرصه های فعالیتی مركز عنوان كرد: مركز توانبخشی نیكان در عرصه های غربالگری و ارزیابی شنوایی نوزادان، تشخیص و مداخله های درمانی از جمله كار درمانی ذهنی، گفتار درمانی، تربیت شنوایی، زبان آموزی، روانشناسی و مجموعه آموزش هایی كه یك كودك كم شنوا نیاز دارد تا به سطح كودك عادی برسد ارائه می شود.

سالانه 12 كودك كم شنوا وارد مدرسه عادی می شوند

 امینی با بیان اینكه به طور میانگین سالانه 12 كودك از این مركز وارد مدرسه عادی می شوند افزود: روش های آموزشی ما روش شنیداری می باشد و كودك با استفاده بهینه از سمعك ، وسیله كمك شنوایی و دستگاه كاشت حلزون و همچنین با تلاش تیم تخصصی ادیولوژیست، گفتار درمانگر، روان شناس، كاردرمان ذهنی و مربی آموزشی، فراگیری های لازم را دریافت كرده و در نهایت به وی كمك می شود تا به مانند یك بچه عادی در جامعه زندگی كند.



 

تشخیص و ارزیابی شنوایی تا سه ماهگی

مدیر مركز توانبخشی نیكان با تاكید بر اینكه اولین كار ما ارزیابی و غربالگری شنوایی نوزادان است خاطرنشان كرد: زمانی كه نوزاد به دنیا می آید تا 72 ساعت وضعیت شنوایی اش چك می شود . اگر در مرحله اول، شنوایی كودك خوب یا به اصطلاح گذر بود باید در پایان سه ماهگی شنوایی نوزاد مجددا چك و نتیجه نهایی گرفته شود. اما اگر نوزاد به دلایل مختلفی از جمله بستری، ازدواج فامیلی، وزن پایین و زردی، نارس یا اصطلاحاً هایریسك بود مجددا دوهفته بعد چكاپ شده و اگر جواب آزمایش خوب بود برای اطمینان، آخرین آزمایش در سه ماهگی انجام می شود و اگر جواب آزمایش نشانگر اختلال در شنوایی بود برای آزمایش تكمیلی ارجاع داده می شود.



 

وی با اشاره به اینكه ما تا سن سه ماهگی پرونده شنوایی یك نوزاد كه افت شنوایی دارد را می بندیم اظهار كرد: برای نوزاد سه ماهه كه دارای تشخیص نهایی از لحاظ افت شنوایی در آزمایش  ABR است سمعك تجویز كرده و از همان زمان آموزش های توانبخشی وی را شروع خواهیم كرد. اگر كودك كم شنوا باشد در مركز توانبخشی خانواده و كودكان كم شنوا پذیرش شده و با آموزش های خاص روند طبیعی رشد،گفتار و زبان را طی می كند و نسبت به كودكان هم سن و سال خود عقب نمی افتد؛ و اگر نوزاد ناشنوا باشد برای انجام عمل جراحی كاشت حلزون گوش به بیمارستان مربوطه در تهران ارجاع می شود.

مداخله زود هنگام بهترین روش بهبود شنوایی كودك

امینی پیشرفت كودك در بهبود كم شنوایی را وابسته به كودك و اختلالات همراه دانست و گفت: اگر نوزاد اختلالات همراه نداشته باشد در یك مقطع زمانی كوتاه پیشرفت می كند و می تواند مانند كودكان عادی هم سن و سال خود شروع به حرف زدن كرده و زندگی معمولی داشته باشد. اما اگر كودك دچار اختلالات همراه باشد با روانشناسی، كاردرمانی و سایر كمك های لازم، تمام تلاش خود را انجام داده تا كودك را به سطح عادی برسانیم.



 

وی مداخله زودهنگام را از مهمترین دغدغه های اصلی برشمرد و عنوان كرد: سن زبان آموزی و سن تشخیص در این بچه ها بسیار اهمیت دارد. این زمان طلایی برای مداخله زود هنگام از سه ماهگی شروع  و در  شش ماهگی به پایان می رسد. اگر كم شنوایی در سن بالاتر تشخیص داده شود برای مداخله و درمان نمی توان آموزش های لازم را ارائه كرد، زیرا سن زبان آموزی رو به اتمام است و یادگیری وی با تاخیر انجام می شود .

بهبودی شنوایی كودك در گرو همكاری خانواده ها با مراكز

امینی با بیان اینكه در غربالگری نوزادان، كودكان كم شنوا و ناشنوا تمام تلاش خود را كرده و موفق بوده ایم گفت: اگر خانواده ای سطح آگاهی اش پایین باشد با آگاهی دادن به خانواده،كودك را برای ارزیابی و غربالگری می آوریم. همچنین اگر توان مالی خرید سمعك را نداشته باشد بهزیستی به صورت رایگان سمعك ارائه می كند. ما به صورت چرخه ای عمل می كنیم تا كار را به بهترین شكل انجام دهیم، اما اگر بچه و خانواده ای با ما همكاری نكند ممكن است اشتباه راهنمایی شده و بعد از گذشت چندین ماه بازگردد كه دیگر دیر شده و كاری نمی توان كرد.



 

هزینه درمان مانع بزرگ خانواده ها برای رسیدن به آرزویشان

امینی با بیان اینكه تمام دغدغه و آرزوهای خانواده های كودكان كم شنوا و ناشنوا این است كه كودكشان بشنود و حرف بزند و مانند كودكان عادی به مدرسه رفته و زندگی عادی داشته باشد اظهار كرد: مشكلات اقتصادی از موانع بزرگ این خانواده ها برای رسیدن به آرزویشان است. اكثر خانواده ها وضعیت اقتصادی مناسبی ندارند و به ناچار برای تشخیص و توانبخشی از روستاها و شهرهای اطراف از جمله نوشهر، چالوس، كلاردشت، مرزن آباد، تنكابن، نور، فریدونكنار، بابل و بابلسر به مدت طولانی به این مركز مراجعه می كنند كه هزینه رفت و آمدها بسیار سنگین شده و از لحاظ مالی در تنگنا قرار می گیرند.

مسؤولان حمایت

وی در ادامه افزود: بهزیستی سمعك مناسب برای این بچه ها را فراهم می كند و از این لحاظ مشكلی نداریم اما هزینه درمانی این كودكان به استثنای كاشت حلزون گوش كه 50 درصد آن را بهزیستی متقبل می شود بسیار سنگین است.

مدیر مركز توانبخشی نیكان در پایان گفت: از مسؤولان تقاضا می كنم این بچه ها زیرپوشش بیمه ای خاص قرار گیرند و از آنها حمایت شود تا بار سنگین هزینه ها از روی دوش خانواده هایی كه بیشتر از قشر ضعیف جامعه هستند برداشته شود.

 

انتهای پیام/86064
منبع خبر:
خبرگزاری فارس
   تاریخ: ۱۳:۳۶ - ۲۰/۰۷/۱۴۰۰   بازدید: ۲۵۹