دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

اشتغال و مناسب سازی محیط، مطالبه اصلی نابینایان
 
تبریز - ایرنا - با وجود گذشت چندین سال از تصویب قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، نابینایان خواستار احقاق حقوقی از جمله مناسب سازی محیط، ایجاد اشتغال، ارایه خدمات آموزشی و توانبخشی، اجرای برنامه های توانمندسازی به صورت فعالیت های آموزشی، هنری و آموزش مهارت هستند.
اشتغال و مناسب سازی محیط، مطالبه اصلی نابینایان تبریز - ایرنا - با وجود گذشت چندین سال از تصویب قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، نابینایان خواستار احقاق حقوقی از جمله مناسب سازی محیط، ایجاد اشتغال، ارایه خدمات آموزشی و توانبخشی، اجرای برنامه های توانمندسازی به صورت فعالیت های آموزشی، هنری و آموزش مهارت هستند.

به گزارش ایرنا، 15 اكتبر مصادف با 23 مهر به عنوان روز جهانی نابینایان یا عصای سفید نامگذاری شده است، این روز برای پاسداشت دستاوردها و توجه به نیازهای افراد نابینا گرامی داشته می شود. هر چند كه در كشورهای مختلف قوانین و نمادهای مختلفی برای استفاده و شناسایی نابینایان از این عصا وجود دارد، اما با توجه به اینكه رنگ سفید برای همگان به خوبی قابل رویت است، برای پیشگیری از خطراتی كه نابینایان را تهدید می كنند، این رنگ در تمام دنیا برای عصای راهنمای آنها تصویب شده است.

یك عكاس از اهالی شهر بریستول انگلیس به نام جیمز بیگز در 1921 میلادی كه در یك سانحه بینایی خود را از دست داده بود، برای در امان ماندن از خطر برخورد با وسایل نقلیه كه در خیابان های اطراف محل زندگی او در حال رفت و آمد بودند، ابتكار استفاده از عصا به رنگ سفید كه به راحتی قابل دید باشد را به كار برد. پس از آن 2 تن از برجسته ترین محققان آمریكایی به نام های ناول پری (ریاضیدان) و جاكوپس تن بروك (حقوقدان)، توانستند قانونی در پانزدهمین روز از ماه اكتبر به عنوان قانون عصای سفید به تصویب برسانند و این روز را به عنوان روز جهانی نابینایان نامگذاری كنند. در این قانون، تمامی حقوق اجتماعی فرد نابینا به عنوان عضوی از جامعه متمدن، انعكاس یافته است.

اشتغال و مناسب سازی محیط، مطالبه اصلی نابینایان

حقوق اجتماعی نابینایان

طبق قانون اساسی كشور، افراد نابینا، حق بهره گیری از تمام امكانات رفاهی معمول در جامعه را دارند. آنان می بایست بتوانند از پیاده روها، خیابان ها، بزرگراه ها و وسایل ترابری همگانی مانند هواپیما، قطار، اتوبوس، خودرو، كشتی، هتل ها، مكان های عمومی و مراكز تفریحی و مذهبی بهره برداری كنند. چنانچه گهگاه محدودیتی برای سودجستن از این تسهیلات و مكان ها در میان باشد، باید فراگیر همه افراد جامعه باشد و اگر شخص یا سازمانی فقط برای نابینایان در استفاده از تسهیلات همگانی، محدودیت ایجاد كند یا حقوق نابینایان عاقل و بالغ را نادیده بگیرد، مجرم شناخته می شود.
رانندگان وسایل نقلیه، موظف به مراعات كامل نابینایانی هستند كه با عصای سفید در خیابان ها رفت وآمد می كنند. دولت، موظف است، نابینایان را به مشاركت در امور دولتی تشویق كند تا آنان نیز به كار مشغول شوند.

موسسه نابینایان بصیر تبریز (تنها موسسه فرهنگی هنری نابینایان شمالغرب كشور) به مناسبت روز عصای سفید نشستی با اصحاب رسانه برگزار كرد تا مشكلات و خواسته های این قشر هر چه بیشتر بیان شود.

اشتغال و مناسب سازی محیط، مطالبه اصلی نابینایان

احقاق جایگاه اجتماعی نابینایان خواسته اولیه این قشر است

مدیرعامل موسسه نابینایان بصیر، با اشاره به تاسیس این موسسه، اظهار كرد: موسسه نابینایان بصیر از سال 1388 فعالیت خود را به عنوان سمن برای خدمت به نابینایان شمال غرب شروع كرد و فعالیت این موسسه تنها معطوف به شمال غرب نبوده بلكه نیازهای اقصی نقاط كشور را نیز پوشش داده ایم.

مهدی رفعتی، كشف و شناسایی استعدادها، آموزش و مهارت آموزی و كمك های توانبخشی را جزو ابعاد گسترده موسسه اعلام كرد و گفت: كمك های موسسه نابینایان شامل كمك های توانبخشی سخت افزاری و نرم افزاری است كه در بخش نرم افزاری و تجهیز نابینایان به كتاب های گویا و تامین منابع درسی جزو اهداف اولیه این موسسه است.
رفعتی تامین زندگی مرفه و مستقل را هدف غایی این موسسه دانست و گفت: در بعد آموزشی موسسه كار چندین آموزشگاه را به تنهایی ایفا كرده است و هیچ آموزشگاهی نمی تواند در این حد وسیع برای نابینایان خدمات ارائه دهد.

وی خاطرنشان كرد: جایگاه اجتماعی نابینایان از لحاظ حقوق شهروندی خواسته اصلی این موسسه و اعضای آن است كه متاسفانه این امر در شهر ما مهجور مانده است؛ اكثر نهادها و موسسه های مسئول گاهی اوقات وظایف ذاتی خود در قبال نابینایان را نادیده گرفته و از دوش خود انداخته اند.

رفعتی اضافه كرد: در شهر تبریز برخلاف دیگر كلانشهرها خیلی از قوانین در رابطه با معلولان و نابینایان اجرایی نمی شود.

اشتغال و مناسب سازی محیط، مطالبه اصلی نابینایان

دنیایی بهتر برای نابینایان با آگاهی سازی و اجرای قوانین

نایب رییس موسسه نابینایان بصیر، با اشاره به شعار روز جهانی عصای سفید امسال با عنوان «دنیایی بهتر با آگاهی همه گیر با مشاركت نابینایان با رفع موانع و اجرای قوانین» گفت: دنیای بهتر برای نابینایان و كم بینایان زمانی تحقق می یابد كه آگاهی فراگیر و همه گیر در جامعه ایجاد شده و عموم مردم به این باور برسند كه نابینایان نیز می توانند به توسعه جامعه كمك كنند.

روح الله ساعی مطالبات نابینایان را شامل مطالبات عمومی كشوری و مطالبات استانی و شهری اعلام و خاطرنشان كرد: مطالبات عمومی شامل همه نابینایان كشور می شود كه متاسفانه با گذشت بیش از یك سال از تشكیل مجلس شورای اسلامی، هنوز فراكسیون معلولان و نابینایان شكل نگرفته است در حالیكه انواع فراكسیون ها در مجلس وجود دارد و در دوره های قبل نیز فراكسیون معلولان وجود داشت.
وی ادامه داد: با تشكیل فراكسیون می توان در ارتباط با حل مشكلات افراد معلول و نابینا و دارای آسیب های جسمی چانه زنی كرد و مشكلات آنها را حل كرد.

ساعی با اشاره به مطالبات استانی نابینایان، تشكیل كمیته اجرایی نظام نامه آموزش های فنی حرفه ای برای افراد دارای معلولیت را جزو اصلی ترین مطالبات اعلام كرد و گفت: از اردیبهشت 1398 این نظام نامه به كل كشور ابلاغ شده و در ماده 14 این نظام نامه به صراحت آموزش های فنی و حرفه ای برای معلولان اشاره شده است كه متاسفانه در آذربایجان شرقی هنوز این نظام نامه اجرایی نشده است.
وی، مشكل مكان موسسه را یكی از اساسی ترین مشكل این صنف اعلام و خاطرنشان كرد: موسسه بصیر تنها موسسه ای بود كه در طول كرونا یار و یاور نابینایان بود و خدماتش را هم به شكل حضوری و هم مجازی ارائه داد و در طول كرونا اجازه ندادیم هیچ دانش آموز و دانشجوی نابینایی به خاطر نبود و كمبود كتاب از تحصیل باز بماند.

ساعی یادآور شد: مشكل اصلی این موسسه مربوط به مكان ساختمان آن است. متراژ ساختمان موسسه جوابگوی برگزاری كلاس های نابینایان نیست و مسئولان شهری طی 12 سال گذشته، قول تخصیص مكانی مناسب برای این موسسه را داده و حتی این موضوع توسط شورای شهر تبریز به تصویب رسیده اما شهرداری تاكنون هیچ مكانی را مشخص نكرده است.
نایب رییس موسسه بصیر با اشاره به ارائه خدمات به 900 نابینا در شمال غرب كشور توسط این موسسه گفت: با وجود محدودیت های كرونا كلاس های آشپزی، موسیقی و مهارت آموزی برای نابینایان همچنان در جریان است.

ساعی با بیان اینكه موسسه بصیر تنها جایی است كه نابینایان از انزوا و انفعال بیرون می آیند، تاكید كرد: از شهرداری و شورای شهر تبریز درخواست می كنیم مكان موسسه را به جای مناسبی برای نابینایان انتقال دهند تا خدمات بهینه به نابینایان ارائه دهیم.
وی مناسب سازی محیط را یكی دیگر از اصلی ترین درخواست جامعه نابینایی اعلام كرد و گفت: سالهاست كه ما این درخواست را از شهرداری و مسئولان شهری می كنیم؛ بیش از 10 درصد افراد جامعه معلول هستند اما این افراد را شما روزانه بسیار كمتر در سطح شهر می بینید چون محیط شهر برای عبور و مرور اینها مناسب نیست.
وی با اشاره به وجود قانون حمایت از حقوق معلولان خاطرنشان كرد: قانون بسیار جامع و خوبی در رابطه با حقوق معلولان وجود دارد كه متاسفانه در اجرا مشكل دارد و از نمایندگان مجلس درخواست می كنیم كه حتماً بر اجرای بی چون و چرای این قانون رسیدگی و تاكید كنند.

ساعی از برگزاری مسابقه قانون خوانی از قانون حمایت از حقوق معلولان با هدف آگاهی سازی، دوچرخه سواری دو نفره روشندلان در روز جمعه و برگزاری جشنی با حضور نابینایان و خانواده هایشان در امفی تئاتر ائل گلی تبریز در روز شنبه رت از برنامه های برگزاری در روز عصای سفید امسال خبر داد.

موسسه بصیر افتخارات زیادی كسب كرده است

عضو دیگر هیئت مدیره موسسه نابینایان بصیر با بیان اینكه موسسه بصیر افتخارات زیادی كسب كرده است، گفت: وقتی كرونا همه گیر شد موسسه هزینه های مالی و انسانی زیادی تحمل كرد؛ خوشبختانه هیچ مورد از ابتلا و فوتی نداشتیم و با مدیریت بهینه توانستیم از این ویروس به سلامتی عبور كنیم.
عبدالصمدی خاطرنشان كرد: تمام اعضای موسسه با پیگیری های زیاد در اسرع وقت واكسینه شدند
عبدالصمدی بحث معیشت و اشتغال را جزو دغدغه های اصلی نابینایان اعلام كرد و گفت: از لحاظ معیشتی برای اعضای كمك های فراوانی كردیم و خوشبختانه بحرانی معیشتی آن چنان جدی در بین اعضا نداریم و این موسسه به همت خیرین و مردم كمك حال نابینایان است.

وی ادامه داد: موسسه بصیر در بحران و كرونا هیچ یك از فعالیت های روانشناسی، علمی و آموزشی خود را تعطیل نكرده است.

عضو دیگر موسسه بصیر تبدیل وضعیت كاركنان معلول و نابینای ادارات و سازمان ها را خواسته اصلی نابینایان اعلام كرد و گفت: در چند ماه اخیر بسیاری از كارمندان ادارات تبدیل وضعیت شدند كه متاسفانه این قانون شامل حال كارمندان معلول نشد.
وی با بیان اینكه حدود چهار هزار معلول از عدم اجرای این قانون در رابطه با تبدیل وضعیت استخدامی رنجیده خاطر شدند، اظهار كرد: مسئولان قول می دهند ولی عمل نمی كنند و از رسانه ها می خواهیم كه خواسته های به حق ما را پیگیری كنند.

اشتغال و مناسب سازی محیط، مطالبه اصلی نابینایان

توجه به روشندلان فقط به روز عصای سفید منتهی نشود

بهزاد زادعلی اصغر، ورزشكار روشندل پارالمپیك تبریزی و معروف به مسی ایران، دیگر عضو موسسه بصیر اظهار كرد: متاسفانه توجه به حق و حقوق قشر روشندل تنها در 23 مهرماه و روز عصای سفید منتهی می شود.

وی با بیان این كه بسیار خوشحال هستم كه چنین موسسه ای برای نابینایان در تبریز وجود دارد، افزود: بنده نزدیك به 6 سال است كه در یك باشگاه اروپایی فوتبال بازی می كنم، به جرات می توان گفت كه خدمات موسسه بصیر در حد خدمات و امكانات اروپایی است.

زادعلی اصغر ادامه داد: استعدادها و توانایی های فراوانی در بین افراد دارای معلول به خصوص نابینایان وجود دارد كه اگر فرصت برای ظهور و بروز آن فراهم شود قطعا در جایگاه های بسیار بالاتر از بنده قرار می گیرند.

وی با بیان این كه بزرگ ترین دغدغه نابینایان بحث اشتغال است، خاطرنشان كرد: این موسسه 900 عضو نابینا دارد و به طور قطع هر 900 نفر آن ها مشكل اشتغال دارند.

زادعلی اصغر اهتزاز پرچم كشور در میادین و مجامع بین المللی را افتخاری برای هر كشور دانست و گفت: در دنیا 2 نفر می توانند پرچم كشورش را با افتخار بلند كند، یكی رئیس جمهوری است و دیگری ورزشكار است كه با قهرمانی در میادین بین المللی پرچم كشورش را به اهتزاز در می آورد و ما معلولان با وجود محدودیت های جسمی سالها پرچم كشورمان را در میادین بین المللی و المپیك به اهتزاز در آورده ایم اما هنوز با 10 سال سابقه كار كارمند شركتی هستیم و آنچنان كه بایسته و شایسته است به حقوق مان نرسیده ایم.
هادی حیدری كه دانشجوی دكترای حقوق و عضو هیئت مدیره موسسه است نیز اظهار كرد: این موسسه مردم نهاد است و كمك هایش از طرف مردم و ارگان ها و خیران تامین می شود؛ تامین مكان جدید مشكل اصلی ماست و ما از شهرداری و شورا تقاضا می كنیم كه هر چه سریعتر این مشكل را رفع كنند چرا كه شهرداری و شورا آن قدر امكانات و ظرفیت دارند كه تامین مكان نه تنها در 12 سال گذشته بلكه در عرض 12 ثانیه هم حل می شود و از نظر قانونی اساسنامه و قوانین این اجازه را به آنها می دهد.

برچسب ها
- آذربایجان شرقی
- تبریز
- نابینایان
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۲:۰۱ - ۲۰/۰۷/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۹