دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

برگزاری دوره های آموزشی سبك زندگی سالم برای كارگری سیستان و بلوچستان
 
مهرداد جهاندیده امروز در گفت و گو با خبرنگار فارس در زاهدان اظهار داشت: كاربست ملی مطالعه شیوع شناسی پیشگیری از اعتیاد ( طرح كاج ) از سال 1395 در راستای منویات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در خصوص فراهم سازی بسترهای سلامت اجتماعی در جامعه، از سوی وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی با عنوان اجرایی" طرح ملی استقرار مداخلات پیشگیری از مصرف مواد در جامعه كار و تولید(طرح كاج)" با رویكرد سبك زندگی سالم در واحدهای تولیدی، صنعتی 50 تا 500 نفر آغاز شده است.

وی افزود: بر این اساس، تاكنون این طرح در 47 واحد تولیدی، صنعتی 50 تا 500 نفر در سیستان و بلوچستان اجرایی شده است.

مدیركل تعاون، كار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان ادامه داد: طرح كاج شامل 3 بسته خدمتی با عناوین آموزش سبك زندگی سالم- ارزیابی وضعیت سبك زندگی كارگران و رتبه بندی كارفرمایان سلامت محور برای گروه های هدف كاركنان و كارگران در محیط های كاری طراحی شده است كه در قالب لوح فشرده در اختیار مسئولین ایمنی و بهداشتیاران واحدهای تولیدی و صنعتی قرار گرفته كه در این طرح بعنوان بهبان تلقی می شوند.

جهاندیده با تاكید بر اینكه ارتقای سلامت كارگران، ارتقای سطح سلامت در جامعه است گفت: كارگران نیروهای مولد جامعه بوده و در شرایطی كه توسعه همه جانبه اولویت كشور است تامین سلامت آنها ضرورت دو چندان پیدا می كند.

وی افزود: براساس تفاهم نامه همكاری با شورای هماهنگی مبارزه باموادمخدر ، معاونت اجتماعی نیروی انتظامی ، اداره كل بهزیستی و سازمان های مردم نهاد ، تلاش ها و اقدامات موثری در توانمندسازی كارگران سراسر استان در این زمینه صورت گرفته كه با جدیت بیشتری نیز ادامه می یابد.

مدیركل تعاون، كار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان به دستاوردهای اجرای این طرح در استان هم اشاره كرد و گفت: انتخاب كارفرمای سلامت محور و خانه بهداشت نمونه در سطح كشور از جمله آثار درخشان اجرای طرح كاج برای سیستان و بلوچستان بوده است.

جهاندیده بیان داشت: هم اینك 51 خانه بهداشت كارگری در استان با تعداد 57 نفر بهداشت یار كار در كارگاه ها، واحدهای تولیدی و صنعتی فعالیت دارند.

وی تاكید كرد: طبق مفاد قانون كار، كارفرمایان واحدهای تولیدی و صنعتی با 50 نفر نیروی كار و بیشتر با هدف تامین سلامت كارگران، اعضای خانواده های آنها و همچنین ارتقای دانش بهداشتی و ایجاد رفتارهای مناسب بهداشتی بین كارگران و كارفرمایان مكلف به تاسیس و راه اندازی خانه های بهداشت كارگری هستند.

انتهای پیام/75005
منبع خبر:
خبرگزاری فارس
   تاریخ: ۰۹:۱۷ - ۲۱/۰۷/۱۴۰۰   بازدید: ۱۳۹