دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

تدابیر طب سنتی برای آمادگی ورود به فصل پاییز
 
یك متخصص طب سنتی در چهارمحال و بختیاری گفت: در فصول سرد سال برخی بیماری ها مانند انواع سرماخوردگی شیوع بیشتری دارد، به ویژه در فصل پاییز افراد به این دلیل كه به صورت ناگهانی وارد فصل سرد می شوند، مراقبت های لازم را انجام نمی دهند و در نتیجه آمار بیماری در این فصل افزایش پیدا می كند.
تدابیر طب سنتی برای آمادگی ورود به فصل پاییز سید ابوالفتح شیرمردی در گفت وگو با ایسنا در خصوص تدابیر طب سنتی در فصل پاییز، اظهار كرد: در طب سنتی تاكید بیشتری بر پیشگیری از ابتلا به بیماری ها می شود، فصل ها نیز دارای مزاج هستند، فصل بهار دارای مزاج گرم و تر، فصل تابستان مزاج گرم و خشك، فصل پاییز سرد و خشك (سودا) و زمستان نیز دارای مزاج سرد و تر است.

این محقق طب سنتی در چهارمحال و بختیاری افزود: در مجموع چهار مزاج دم، صفرا، سودا و بلغم وجود دارد كه افراد دارای مزاج سرد و مخصوصا افراد سوداوی كه معمولا لاغر اندام با پوست تیره و كدر هستند، عموما به راحتی و باوجود حضور در كنار وسایل گرمایشی احساس گرما نمی كنند و به همین دلیل لازم است در فصل پاییز و زمستان مواظبت بیشتری از خود داشته باشند.

وی ادامه داد: در فصول سرد سال برخی بیماری ها مانند انواع سرماخوردگی شیوع بیشتری پیدا می كند، به ویژه در فصل پاییز افراد به این دلیل كه به صورت ناگهانی وارد فصل سرد می شوند، مراقبت های لازم را انجام نمی دهند و در نتیجه آمار بیماری در این فصل افزایش پیدا می كند، بنابراین باید به این هشدار توجه كرد كه در این فصل تغییر دما بالا بوده و می تواند منجر به ایجاد بیماری در فرد شود.

شیرمردی عنوان كرد: بیماری های شایع در فصل پاییز و زمستان شامل سرماخوردگی، انواع آنفلوآنزا و... است، همچنین احتمال تشدید بیماری كرونا در این فصول وجود دارد، باتوجه به شرایط كوهستانی و سردسیر بودن چهارمحال و بختیاری بیماری سینوزیت و به ویژه سینوزیت آلرژیك نیز در این زمان افزایش پیدا می كند كه این بیماری با مالیدن روغن هایی مانند روغن كنجد در نواحی پیشانی، شقیقه و داخل بینی قابل پیشگیری است، یكی دیگر از بیماری های شایع در فصل سرد خشكی پوست است، افرادی كه از گذشته نیز پیش زمینه این مشكل را دارند، امكان تشدید دردهای سیاتیكی و واریس نیز در این زمان برای آن ها وجود دارد.

این متخصص طب سنتی در چهارمحال و بختیاری اضافه كرد: احتمال افزایش بیماری های روحی و روانی نیز در فصول سرد سال وجود دارد، برای مثال بیماری های افسردگی و بداخلاقی افزایش پیدا می كند و حتی امكان تشدید بیماری افراد مبتلا به افسردگی نیز وجود دارد، یكی از دلایل بروز بیماری های روحی و روانی كوتاه بودن روز است زیرا خورشید نوعی انرژی مفید دارد و به دلیل كاهش زمان روز دریافت این انرژی مفید برای اشخاص كاهش پیدا می كند.

وی یادآور شد: عدس یكی از حبوبات بسیار ارزشمند است، اما برای افرادی كه دارای مزاج سودایی هستند مصرف بالای آن توصیه نمی شود، زیرا این ماده غذایی باعث افزایش مزاج سودا در بدن افراد می شود، خوردن عدس توسط افرادی كه به واریس و هموروئید مبتلا هستند منجر به افزایش درد در این افراد می شود، بنابراین چنین افرادی باید عدس كمتری مصرف كنند و یا این ماده غذایی را به همراه گلپر میل كنند.

شیرمردی تصریح كرد: متاسفانه مردم در استان علاقه بسیاری به مصرف زنجبیل دارند و این موضوع به دلیل سردی هوا است، اما باید توجه داشت مصرف بیش از حد زنجبیل نیز توصیه نمی شود و درحقیقت در طب سنتی هر ماده غذایی باید به اندازه و در كنار مصلح آن مصرف شود.

این محقق طب سنتی در چهارمحال و بختیاری در خصوص درمان خشكی پوست در فصل پاییز، خاطرنشان كرد: در صورتیكه افراد دارای مزاج سوداوی هستند لازم است برای درمان این مشكل به پزشك طب سنتی مراجعه داشته باشند و اصلاح مزاج برای آن ها انجام شود همچنین خوردن شیربادام، غذاهای سرد و تر و گرم و تر، آب هویج، گل بنفشه و پنیرك و گل ختمی در حل خشكی پوست موثر است، همچنین روغن بنفشه نیز برای ایجاد طراوت در پوست تاثیر بالایی دارد.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۰:۰۶ - ۲۱/۰۷/۱۴۰۰   بازدید: ۱۵۰