دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

بهبود یافتگان كرونا در مشهد از نظر سلامت روان مراقبت می شوند
 
مشهد- ایرنا- مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشكی مشهد گفت: بهبود یافتگان كرونا در مناطق زیر پوشش این دانشگاه به مدت یك سال از لحاظ عوارض سلامت روان این بیماری تحت مراقبت و پیگیری قرار می گیرند.
بهبود یافتگان كرونا در مشهد از نظر سلامت روان مراقبت می شوند مشهد- ایرنا- مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشكی مشهد گفت: بهبود یافتگان كرونا در مناطق زیر پوشش این دانشگاه به مدت یك سال از لحاظ عوارض سلامت روان این بیماری تحت مراقبت و پیگیری قرار می گیرند.

دكتر ندا اخروی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: طرح مراقبت از بهبود یافتگان كرونا یكی از برنامه های بهداشت روان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی است كه از سه ماه گذشته در حال اجراست.
وی اضافه كرد: بیماری كووید 19 علاوه بر درگیری جسمی، علائم و آسیبهای روانشناختی را نیز می تواند ایجاد كند از این رو در بخشی از مبتلایان به ویژه آنهایی كه به نوع شدید این بیماری مبتلا شدند، امكان بروز اختلالات روان شناختی طی بیماری یا حتی بعد از بهبودی نسبی وجود دارد.
مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشكی مشهد گفت: وزارت بهداشت برنامه ای برای مراقبت از سلامت روان بهبود یافتگان بیماری كرونا با هدف تشخیص زودرس عوارض سلامت روان ناشی از بیماری كرونا و پیشگیری از تشدید این عوارض راه اندازی كرده است.
اخروی افزود: در قالب طرح مزبور كارشناس سلامت روان مراكز بهداشت، طی تماس با بهبود یافتگان كرونا آنها را ارزیابی روانشناختی مب كند و در صورت مشاهده علایمی از اختلالات سلامت روان و یا آلزایمر، آنها را دعوت به حضور در مركز نموده و به آنها آموزش هایی در خصوص مدیریت اضطراب، افسردگی و تاب آوری ارائه می كند و چنانچه فرد، مبتلا به اختلال اعصاب و روان باشد، توسط پزشك و روانشناس مراكز بهداشت تحت مراقبت قرار می گیرد.
وی ادامه داد: سایر خدمات رایگان سلامت روان وزارت بهداشت در حوزه كرونا شامل مشاوره روانشناختی از طریق شماره تلفن 4030، مشاوره سوگ برای افرادی كه عزیزانشان را به دلیل كرونا از دست داده اند، سامانه خودارزیابی روانشناختی و ارائه محتواهای آموزشی خود مراقبتی است.
در حال حاضر 2 شهرستان خراسان رضوی در شرایط نارنجی، 22 شهرستان در شرایط زرد و 9 شهرستان در شرایط آبی كرونایی قرار دارند.

تعداد بستری شدگان روزانه كرونا در خراسان رضوی از 900 نفر در اوج موج پنجم هم اكنون به كمتر از 200 نفر در روز كاهش یافته است.

بر اساس آخرین اعلام وزارت بهداشت طی 24 ساعت منتهی به ظهر روز 20 مهر ماه 1400 و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، 13 هزار و 391 بیمار جدید مبتلا به كووید19 در كشور شناسایی و هزار و 869 نفر از آنها بستری شدند.

همچنین طی این مدت 213 بیمار كووید19 در كشور جان خود را از دست دادند و در همین بازه زمانی شمار واكسن های تزریقی كرونا از 67 میلیون دُز عبور كرد.

برچسب ها
- كرونا
- مشهد
- سلامت روان
- دانشگاه علوم پزشكی مشهد
- وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی
پروندهٔ خبری
- كرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش ها
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۸:۴۹ - ۲۱/۰۷/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۲