دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

« مودت و رحمت »، هدایای ارزشمند پروردگار یكتا به زوجین جوان است
 
استاد، صاحبنظر حوزه معارف اسلامی و رئیس كمیسیون حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی:

« مودت و رحمت »، هدایای ارزشمند پروردگار یكتا به زوجین جوان است

استاد و صاحبنظر حوزه معارف اسلامی و رئیس كمیسیون حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی بعد از ظهر امروز (یكشنبه) در كارگاه آموزشی كه بعنوان ویژه برنامه " شاخه نبات " و جشن ازدواج دانشجویان دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار شد، به نقل از آیات قرآن كریم گفت: « مودت و رحمت »، هدایای ارزشمند پروردگار یكتا به زوجین جوان است.

به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه، جشن ازدواج دانشجویان دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی بعد از ظهر امروز (یكشنبه) همزمان با ولادت خاتم پیامبران حضرت محمد (ص)، با حضور 60 زوج دانشجو و جمعی از مسئولان دانشگاه، با رعایت كامل پروتكل های بهداشتی، از ادای احترام نسبت به شهدای دفاع مقدس و زیارت قبور شهدا در محوطه این دانشگاه آغاز شد.

دكتر امیرحسین بانكی پور به عنوان مدرس اولین كارگاه آموزشی در ویژه برنامه شاخه نبات، ضمن تبریك به مناسبت ولادت پیامبر اكرم (ص) و پیوند ازدواج زوجین دانشجو كه در این جشن شركت كردند، نكاتی را برای زندگی مشترك جوانان بیان داشت.

وی آیه ای از قرآن كریم را قرائت كرد و گفت: ما هنوز باور نداریم كه قرآن كریم می تواند گره های زندگی ما را باز كند، نكاتی در دل این آیه است كه نشان می دهد شاخص برای خانواده موفق، « آرامش » است و هر خانواده كه استرس كمتری دارد، آرامش بیشتر داشته و موفق تر است.

این استاد و نویسنده افزود: اصل قطعی زندگی زناشویی، آرامش است و باید زوجین اصل آرامش را در تمام روابط خود، حفظ كنند و خداوند برای حفظ این آرامش، دو هدیه گرانبها « مودت و رحمت » را به زوجین اهداء كرده كه اگر به معنی واقعی آنها پی ببریم، هیچ هدیه ای از این دو برای زوجین ارزشمندتر نیست.

وی گفت : "مودت" ، در زبان عربی به معنی " محبت شدید و فوق العاده " است كه دارای سه شاخص بوده چنانچه وقتی سخن از محبت شدید می شود، یعنی قابل پنهان كردن نیست و حتما ابراز می شود و لذا، خداوند همه زوجین را به حفظ مودت كه ابراز محبت به همسر است، سفارش كرده است.

وی افزود: براساس خلقت زن و مرد، این ابراز محبت از سوی زوجین متفاوت است، و آقایان براساس نیاز عاطفی خانم ها، باید با بیانشان ابراز محبت كنند و خانم ها نیز براساس نیاز آقایان، با رفتارشان محبت خود را ابراز كنند.

دكتر بانكی پور براساس ویژگی های مودت، همچنین گفت: مودت و علاقه شدید، احساس مسئولیت و تعهد می آورد، چنانچه هرچه علاقه به معنی مودت و از نوع شدید آن باشد، تعهد و مسئولیت زوجین نسبت به یكدیگر ایجاد می شود.

وی افزود: در مودت، دلیل لازم نیست و شاید در ابتدای این رابطه و انتخاب زوجین، دلایلی وجود داشت، ولی وقتی مودت ایجاد شود، هر كدام، دیگری را بدون دلیل و فقط صرفا بخاطر وجود خودشان می خواهند، بنابر این زوجین بگونه ای با یكدیگر رفتار كنند كه هیچ مشكلی، آنان را از هم جدا نكند.

دكتر بانكی پور در بیان چهارمین ویژگی مودت نیز اظهار داشت: مودت، عشق و علاقه دو طرفه است و هر دو برای حفظ مودت و علاقه بین همدیگر باید تلاش كنند و برای حفظ آن، فداكاری كنند.

وی سپس از هدیه دوم خداوند برای زوجین ، یعنی " رحمت " گفت كه چون مودت، شكننده است، خداوند عشق مكمل را هم به زوجین داده كه آن، رحمت است. هر كدام از زوجین باید به دیگری، رحمت داشته باشد.

این استاد دانشگاه افزود: سه ویژگی برای رحمت، در آیات قران ذكر شده است كه " عفو و گذشت نسبت به همدیگر " ، " چشم پوشی از خطاهای یكدیگر " و " تقویت محبت و پاسخ محبت به نامهربانی طرف مقابل " است . و اگر زوجین به این دستورات قرآن كریم توجه كرده و عمل كنند، به آرامش رسیده و زندگی زناشویی موفقی خواهند داشت.

وی در پایان سخنانش، به قانون جدید " جوانی جمعیت و حمایت از خانواده " كه به تازگی در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است، اشاره كرد و از تسهیلات قرار داده شده در این قانون برای زوجین جوان و در راستای تشویق و كمك به جوانان در ازدواج گفت.

كارگاه دوم ویژه برنامه شاخه نبات كه برای 60 زوج دانشجوی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی تدارك دیده شده بود، تحت عنوان « همدلی و عشق ورزی » توسط دكتر فرشته سادات شجاعی روانشناس و مدیركل سازمان اداره روانشناسی برگزار شد.

وی طی سخنانی، از تفاوت بین دوران نامزدی، دوران عقد و زندگی مشترك گفت و تاكید كرد: زوجین كه تا قبل از ازدواج ، هر كدام افراد مستقلی بودند، بعد از ازدواج به یكی شدن می رسند و هیچكدام نمی توانند خوشبختی و خوشحالی خودش را جدای از خوشبختی و خوشحالی همسرش بداند و این دو در گرو یكدیگرند.

وی همچنین با ارائه مبحث خانواده درمانگر، منابع جذابیت ، تفاهم (تست مربوط به آن) و نشانه های كاربردی از دستیابی به علائق در میان زوجین را ذكر كرد.

دكتر شجاعی با اشاره به نظریه مثلث عشق اشترنبرگ نظریه پرداز، افزود: اشتیاق، صمیمیت و تعهد، سه ضلع مثلث عشق را تشكیل می دهند و ضمن توضیح درباره هریك از این موارد، چگونگی اظهار عشق، دلایل درست ازدواج، ملاك ها و معیارهای ازدواج موفق را توضیح داد.

گفتنی است، در پایان هر یك از كارگاه های آموزشی كه به عنوان بخش اول جشن ازدواج دانشجویان دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار شد، اساتید با حضور در نشست پرسش و پاسخ با زوجین دانشجو، به ابهامات و سئوال های دانشجویان در خصوص محتوای كارگاه ها، مسایل زناشویی و ارتباط زوجین با یكدیگر، پاسخ دادند.

پس از اتمام این بخش از جشن ازدواج دانشجویی، دانشجویان با رعایت پروتكل های بهداشتی به اقامه نماز مغرب و عشاء پرداخته و سپس به محل برگزاری جشن كه با حضور جمعی از خانواده ها و مسئولان وزارت بهداشت و دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار می شود، عزیمت كردند كه اخبار این بخش نیز متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد.

انتهای پیام/



تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور
   تاریخ: ۱۴:۲۳ - ۰۳/۰۸/۱۴۰۰   بازدید: ۱۵۴