دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

دقیقه ها می توانند نجات بخش زندگی باشند/ به محض بروز علائم سكته مغزی با اورژانس تماس بگیرند
 
دانشگاه علوم پزشكی كرمانشاه


سكته مغزی هنگامی اتفاق می افتد كه جریان خون قسمتی از مغز كاهش یا قطع شود به بیان دیگر اگر خون رسانی به قسمتی از مغز دچار اختلال شود دیگر نمی تواند عملكرد طبیعی خود را داشته باشد متاسفانه آمار سكته مغزی در ایران چندان مناسب نیست مطالعات در ایران نشان داده كه سن بروز سكته مغزی در ایران 10 سال زودتر از سایر كشورهاست.

یك فوق تخصص سكته مغزی با بیان اینكه 8 تا 14 آبان ماه هفته سكته مغزی و شعار جهانی امسال "دقیقه ها می تواند نجات بخش یك زندگی باشد" نامگذاری شده است تاكید كرد: علت این شعار این است كه افراد به محض بروز علائم سكته مغزی در همان ساعت اول با اورژانس تماس بگیرند و به بیمارستان مراجعه كنند زیرا هربیماری كه زودتر مراجعه نماید از درمان سود بیشتری می برد و این شعار می تواند نویدبخش حیات مجدد در صورت رعایت برخی از توصیه های پزشكی باشد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه دكتر لیلا افشار هزارخانی با بیان اینكه در بیشتر افراد علائم سكته مغزی بستگی به قسمتی از مغز دارد كه دچار گرفتاری شده است گفت: این علائم شامل؛ ضعف و گرفتن صورت و بازوها یا پاها به خصوص در یك طرف بدن ، فلج صورت ، اختلال در تكلم ، اشكال در بلغ ، دوبینی یا از دست دادن بینایی ناگهانی كاهش سطح هوشیاری ،سرگیجه همراه با بی حسی قسمتی از بدن می باشد.

به گفته وی فشارخون ، قندخون ، سیگار ، مصرف بی رویه نمك ، كم تحركی ، چاقی ، بیماری قلبی، صدمه به سر، رژیم غذایی نامناسب و اختلالات خواب  از علل بروز سكته مغزی می باشد.

دكتر هزارخانی با اشاره به 3 مرحله ای بودن درمان سكته مغزی گفت: در مرحله اول هدف از بین بردن لخته خون، در مرحله دوم  پیشگیری از حمله بعدی و در مرحله سوم هدف توانبخشی می باشد.

وی با بیان اینكه انجام این مراحل نیاز به شرایط خاصی دارد كه پزشك متخصص با درنظر گرفتن آنها انجام خواهد داد افزود: در مرحله اول درمان یعنی از بین بردن لخته خون ،داروی تجویز شده « RTPA» است كه فقط 4 ساعت و نیم بعداز وقوع سكته مغزی قابل تزریق می باشد.

به گفته این پزشك متخصص در مواقعی كه لخته بزرگ باشد و عروق بزرگ درگیر شوند از روش آنژیوگرافی ترومبكتومی برای خارج كردن لخته به روش آنژیوگرافی استفاده می شودكه این روش نیز تنها در 6 ساعت اول قابل انجام است.

دكتر هزارخانی اظهار داشت: خوشبختانه عمل ترومبكتومی از اردیبهشت امسال در بیمارستان امام رضا(ع) انجام می شود و تاكنون 14 مورد انجام شده است كه حدود 70% موفقیت آمیز بوده است .

وی همچنین شناسایی علل سكته مغزی در افراد، كنترل قندخون ، فشارخون ، قطع سیگار ، شروع ورزش ،اصلاح رژیم غدایی و شروع داروهایی مثل آسپرین را در مرحله دوم بسیار حائز اهمیت دانست و همچنین افزود : توصیه به انجام فیزیوتراپی و گفتاردرمانی نیز مرحله سوم یعنی توانبخشی می باشد.
منبع خبر:
اخبار علمی
   تاریخ: ۲۱:۱۹ - ۱۳/۰۸/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۸