دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

ضرورت تشكیل ستادهای راهبردی توسعه بیمه اجتماعی كشاورزان، روستاییان و عشایر آذربایجان غربی
 
یونس معزز در گفت وگو با خبرنگار فارس در ارومیه، اظهار داشت: یكی از اقدامات دولت در محرومیت زدایی و بسط عدالت اجتماعی، اجرایی كردن بیمه اجتماعی كشاورزان، روستاییان و عشایر است كه این امر نقش مهمی در تامین آینده و معیشت توام با حفظ كرامت جامعه هدف خود دارد.

وی با بیان اینكه در آذربایجان غربی 128 هزار و 618 نفر زیر پوشش صندوق بیمه اجتماعی كشاورزان، عشایر و روستاییان قرار دارد، گفت: براساس برنامه ریزی به عمل آمده، به منظور برخورداری هر چه بیشتر جامعه هدف، برنامه ریزی شده امسال افراد تحت پوشش به تعداد 31 هزار نفر افزایش یابد.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر آذربایجان غربی بر تحقق عدالت اجتماعی تاكید كرد و افزود: بیمه اجتماعی صندوق كشاورزان، روستاییان وعشایر علاوه بر اینكه ارزان ترین نوع بیمه اجتماعی است، بلكه دولت دو سوم حق بیمه شده را نیز پرداخت می كند و یك سوم باقی مانده توسط بیمه گر پرداخت می شود.

معزز با بیان اینكه در این صندوق دولت در صدد جبران توزیع ناعادلانه برخی درآمدها كه به اجبار در برخی نقاط رخ داده است، می باشد، خاطرنشان كرد: در این راستا ایجاد اشتغال پایدار و افزایش سطح درآمد روستاییان مورد توجه قرار دارد.

وی با بیان اینكه بیمه شدگان می توانند از خدمات بازنشستگی، از كار افتادگی و مستمری نیز بهره مند شوند، یادآور شد: ایجاد امنیت اقتصادی برای روستاییان، پیشگیری از فقر مزمن روستایی، ایجاد ثبات اقتصادی در روابط تولیدی، حفظ ارزش های مهم جامعه روستایی و افزایش بهره وری نیروی كار در تولیدات كشاورزی، دستیابی به توسعه مبتنی بر عدالت اجتماعی از مزیت های توسعه صندوق بیمه اجتماعی روستاییان، كشاورزان و عشایر است.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی كشاورزان، روستاییان و عشایر آذربایجان غربی اعلام كرد: اینكه توسعه بیمه اجتماعی در مناطق روستایی و عشایری نه تنها سبب ارتقای امنیت روانی و اجتماعی و بهبود وضعیت اقتصادی روستاییان می شود، بلكه زمینه تثبیت جمعیت را در روستاها ممكن ساخته و ماندگاری روستاییان، به معنی ادامه فعالیت های كشاورزی را نیز سبب می شود.

معزز با بیان اینكه جامعه هدف این صندوق 520 هزار و 128 نفر است، ادامه داد: در آذربایجان غربی فقط 25 درصد از جمعیت جامعه هدف، زیر پوشش صندوق قرار دارند.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی كشاورزان، روستاییان و عشایر آذربایجان غربی بر هم افزایی نهادهای متولی در این زمینه تاكید كرد و اظهار داشت: با توجه به خشكسالی های اخیر و كاهش درآمد كشاورزان، ضرورت دارد دولت در راستای تامین اعتبار ویژه برای زیر پوشش بردن روستاییان، كشاورزان و عشایر منطقه اقدام كند كه پیشنهاد می شود از محل یارانه سوخت ویژه مرزنشینان نسبت به تامین اعتبار بیمه ساكنان این مناطق كه به نوعی سرمایه گذاری برای خود آنها است، اقدام شود.

معزز با بیان اینكه تاكنون صندوق بیمه اجتماعی كشاورزان، روستاییان و عشایر استان  مورد بی توجهی قرار گرفته است، اعلام كرد: با توجه به اهمیت گسترش صندوق در مناطق مرزی و كمتر توسعه یافته، نیازمند گسترش بیمه اجتماعی و افزایش رفاه اجتماعی هستیم.

وی با بیان اینكه حق بیمه سالانه هر فرد از 390 هزار تومان تا یك میلیون و 140 هزار تومان است، گفت: انتظار می رود نسبت به تامین اعتبار برای زیر پوشش قرار گرفتن روستاییان و عشایر استان اقدام شود و این موضوع مورد توجه استاندار قرار گیرد.

این مقام مسئول پیاده سازی ستادهای راهبردی توسعه بیمه اجتماعی كشاورزان، روستاییان و عشایر را خواستار شد و گفت: این ستاد در راستای  توسعه مناطق محروم ایجاد شده و به تمام استانداری ها و از جمله استانداری آذربایجان غربی ابلاغ و مقرر شده كل ظرفیت دستگاه های ذی ربط در این زمینه برای توسعه خدمات صندوق در مناطق كمتر برخوردار پای كار بیایند.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی كشاورزان، روستاییان و عشایر آذربایجان غربی با بیان اینكه استاندار به عنوان رییس ستاد و مدیر صندوق بیمه اجتماعی نیز به عنوان دبیر ستاد انتخاب شده است، گفت: در شهرستان ها نیز ریاست ستاد به عهده فرماندارها است.

معزز اعلام كرد: ضرورت دارد تشكیل این جلسات كاربردی باشد و زمینه همكاری سازمان های متولی از جمله فرمانداران، بخشداران امور عشایر، آموزش و پرورش، كمیته امداد، بهزیستی، بیمه سلامت، شبكه بهداشت، جهاد كشاورزی، دهیاری ها، شورای اسلامی شهر و روستاها، ادارات تعاون روستایی را فراهم آورد  تا بتوانیم زمینه زیر پوشش قرار گرفتن جامعه هدف كه عموما از اقشار آسب پذیر هستند، فراهم شود.

انتهای پیام/
منبع خبر:
خبرگزاری فارس
   تاریخ: ۱۰:۳۷ - ۱۵/۰۸/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۷