دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

پاسخ به چند پرسش درباره تزریق دُز سوم واكسن كرونا به متولدین 1340 و ماقبل
 
رییس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واكسن وزارت بهداشت توضیحاتی درباره نحوه دریافت دز سوم واكسن كرونا ارائه كرد.
پاسخ به چند پرسش درباره تزریق دُز سوم واكسن كرونا به متولدین 1340 و ماقبلعكس خبر آرشیوی است. دكتر محسن زهرایی در گفت وگو با ایسنا، درباره شرایط تزریق دز سوم واكسن به افراد بالای 60 سال و فراخوان داده شده در این باره، گفت: افراد بالای 60 سالی كه در نوبت اول و دوم واكسن غیرفعال شده كووایران بركت و سینوفارم دریافت كردند و چهار ماه از تزریق دز دومشان گذشته باشد، مشمول این طرح هستند و پس از مراجعه به مراكز مجددا همان نوع واكسن را در دز سوم دریافت خواهند كرد.

وی گفت: فعلا برای سایر پلتفرم های واكسن ها (پروتئین نوتركیب، آدنوویروس و...) دستورالعمل تزریق دوز سوم نداریم و هر زمان لازم باشد دستورالعمل در این زمینه هم ابلاغ خواهد شد.

زهرایی افزود: واجدین شرایط همانند دریافت دز دوم واكسن می توانند با در دست داشتن كارت واكسن و مدارك شناسایی به مراكز واكسیناسیون مراجعه كنند ( ترجیحا مركزی كه دز یك و دو را تزریق كردند) و نوبت سوم را هم دریافت كنند.

زهرایی با تاكید بر اینكه دز یادآور واكسن با دز سوم متفاوت است، بیان كرد: دز سوم هم مانند دز دوم جزئی از فرایند واكسیناسیون است و مشخص شده است كه این واكسن ها برای اینكه حداكثر اثربخشی را داشته باشند، باید دز سومشان هم در گروه یاد شده تزریق شود.

وی ادامه داد: اما دز بوستر یا یادآور اكنون برای كادر درمان و كاركنان مراكز تجمعی مانند كاركنان آسایشگاه های سالمندان بدون محدودیت سنی و شش ماه پس از دریافت دز دوم تزریق می شود و این افراد می توانند بدون در نظر گرفتن نوع واكسن تزریق شده در نوبت اول و دوم، واكسن بوستر را انتخاب كنند.

وی در ادامه اظهار كرد: تاكنون نزدیك به 130 هزارنفر دز سوم واكسن كرونا را دریافت كردند.

او درخصوص تزریق دز سوم واكسن به سالمندان، معلولین و جانبازان ساكن در آسایشگاه ها، گفت: در این زمینه هم مكاتبات با دانشگاه های علوم پزشكی صورت گرفته است و با هماهنگی بهزیستی در حال انجام است.

رییس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واكسن وزارت بهداشت درباره تزریق واكسن پاستوكووك پلاس، اظهار كرد: دز سوم این واكسن فقط برای گروه سنی بالای 18 نیاز است و كسانی كه نوبت اول و دوم پاستوكووك را دریافت كنند دوز سوم آن را هم دریافت می كنند.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۶:۰۵ - ۱۶/۰۸/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۰