دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

60 درصد دانش آموزان مدارس خاص استثنایی نیاز های ویژه ذهنی دارند
 
معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: 60 درصد دانش آموزان تحت پوشش در مدارس خاص استثنایی، دانش آموزان با نیاز ویژه ذهنی هستند كه در هزار و 700 مدرسه خاص استثنایی تحصیل می كنند.
60 درصد دانش آموزان مدارس خاص استثنایی نیاز های ویژه ذهنی دارند به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما به نقل از سازمان آموزش و پرورش استثنایی، آقای مجید هداوند در حاشیه بازدید مدیر منطقه ای یونیسف از مدرسه عادی مناسب سازی شده برای دانش آموزان استثنایی در تهران افزود: این سازمان نزدیك به 150 هزار دانش آموز با نیاز ویژه را تحت پوشش قرار داده است و از این تعداد 80 هزار دانش آموز در مدارس خاص استثنایی و 70 هزار دانش آموز نیز به صورت تلفیقی فراگیر در 21 هزار «مدارس پذیرا» تحصیل می كنند.
وی با بیان اینكه سازمان آموزش و پرورش استثنایی با مصوبه مجلس شورای اسلامی ایجاد شده است، گفت: هفت گروه از دانش آموزان با نیاز های ویژه تحت پوشش این سازمان است كه به تازگی سه گروه به گروه های تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش استثنایی اضافه شد و دانش آموزان با اختلال طیف اتیسم، آسیب گفتار و زبان و بیش فعال و نقص توجه نیز به صورت گروه مستقل تحت پوشش قرار خواهند گرفت.
آقای هداوند با بیان اینكه آیین نامه آموزش و پرورش تلفیقی فراگیر در شورای عالی وزارت آموزش و پرورش به تصویب رسیده است، تصریح كرد: آموزش و پرورش تلفیقی فراگیر سابقه 20 ساله دارد و در این مدت پوشش تحصیلی دانش آموزان تلفیقی فراگیر 80 برابر رشد كمی داشته است.

مناسب سازی 260 مدرسه عادی برای دانش آموزان استثنایی
آقای هداوند با اشاره به بسته تحولی مدرسه انطباقی گفت: در این بسته مناسب سازی مدارس عادی برای تحصیل دانش آموزان استثنایی در مدارس عادی هدف گذاری شده است كه این مناسب سازی ها در بعد فضا، تجهیزات، آموزش معلمان، آموزش والدین و آموزش دانش آموزان است.
وی با بیان اینكه سال گذشته در هر استان یك مدرسه عادی مناسب سازی شد تا این مدارس به صورت الگو برای سایر مدارس باشند، افزود: هم چنین در سال جاری مناسب سازی 260 مدرسه در 5 شاخص مانند رمپ، هندریل، سرویس بهداشتی و آبخوری و سكو هدف گذاری شده و امید است این اقدام موجب توسعه آموزش و پرورش تلفیقی شود.
هداوند اظهار داشت: در سال گذشته آموزش زبان اشاره، آموزش خط بریل و آموزش مهارت های چندگانه به معلمانی كه با گروه های مختلف دانش آموزان استثنایی در ارتباط بودند، صورت گرفت كه طی این آموزش ها هشت هزار معلم آموزش دیدند و این آموزش ها به نهاد های عمومی مانند پلیس و آتش نشانی نیز داده شد.
وی تصریح كرد: برای دانش آموزان استثنایی كه در مدارس عادی تحصیل می كنند یك معلم تسهیل گر با عنوان معلم رابط در طول هفته به مدت چهار تا هشت ساعت در نظر گرفته شده است، همچنین سامانه «ندای همراه» با هدف مشاوره به معلمان، والدین و دانش آموزان و اپلیكشن جامع اطلاع رسانی در راستای تغییر نگرش راه اندازی شده است.
معاون سازمان آموزش و پرورش استثنایی به مناسب سازی كتب درسی برای دانش آموزان استثنایی اشاره كرد و گفت: سازمان آموزش و پرورش استثنایی برای دانش آموزان با كم توانی ذهنی كتب خاص تالیف كرده است و برای سایر دانش آموزان با بهره هوشی عادی كتاب های عادی را مناسب سازی كرده است.

ارایه خدمات درمانی به 49 هزار دانش آموز با مشكل یادگیری
وی با بیان اینكه آموزش های مجازی در دوران كرونا روند سخت تری را برای كودكان استثنایی ایجاد كرد، اضافه كرد: در این مدت سعی شد از طریق شبكه شاد و تولید محتوا مناسب برای این دانش آموزان روند آموزش آنان ادامه پیدا كند و سال گذشته هشت هزار محتوای آموزشی استاندارد در شبكه شاد بارگذاری شد.
آقای هداوند به اقدامات در حوزه آموزش خانواده ها اشاره كرد و اظهار داشت: در سال جاری برای آموزش خانواده ها بسته ای تحولی تدوین شد تا آموزش والدین هفت گروه از دانش آموزان استثنایی در دستور كار قرار گیرد، سال گذشته دستورالعمل اولیا همیار معلم تدوین شد تا یكی از اعضای خانواده برای كمك به دانش آموز آموزش های لازم را ببیند.
وی با اشاره به اقدامات سازمان برای دانش آموزان با مشكلات یادگیری تاكید كرد: 900 مركز مشكلات ویژه یادگیری در كشور فعالیت دارند و سال گذشته به 49 هزار دانش آموز با مشكلات ویژه یادگیری خدمات درمانی ارائه شده است.
آقای هداوند در زمینه آموزش های شغلی به دانش آموزان با نیاز های ویژه نیز تصریح كرد: دو مقطع پیش حرفه ای و متوسطه حرفه با 36 رشته برای دانش آموزان با كم توانی ذهنی ایجاد شده است و سایر دانش آموزان با بهره هوشی عادی می توانند در مدارس فنی حرفه ای عادی آموزش های لازم را ببینند.
معاون سازمان آموزش و پرورش استثنایی به آموزش های منزل محور نیز اشاره كرد و گفت: یكی از برنامه های سازمان آموزش به دانش آموزان جسمی حركتی شدید در منزل است كه امكان حضور در مدرسه را ندارند.
مدیر منطقه ای یونیسف نیز در این دیدار با تقدیر از اقدامات سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: این سازمان توانسته در زمینه پیشرفت كودكان با نیاز های ویژه اقدامات ارزنده ای داشته باشد.
   تاریخ: ۱۳:۴۶ - ۱۸/۰۸/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۵