دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

جزئیات ورود موادمخدر به زندان ها/اقتصاد بیمار ریشه اغلب آسیب های اجتماعی است
 
سعید عمرانی معاون قضایی دادستان كل كشور در گفتگو با دانشجو، اظهار كرد: ورود موادمخدر به زندان ها در تمام دنیا رایج است و هر كاری هم كه در راستای مقابله با آن انجام شود، نمیتوان گفت كه ما صدر در صد موفق شده ایم. وی تصریح كرد: من حدود 20 سال پیش به دعوت (یو ان او دی سی) دبیركل اداره مبارزه با ...


سعید عمرانی معاون قضایی دادستان كل كشور در گفتگو با دانشجو، اظهار كرد: ورود موادمخدر به زندان ها در تمام دنیا رایج است و هر كاری هم كه در راستای مقابله با آن انجام شود، نمیتوان گفت كه ما صدر در صد موفق شده ایم.

وی تصریح كرد: من حدود 20 سال پیش به دعوت (یو ان او دی سی) دبیركل اداره مبارزه با جرایم و مواد مخدر ملل متحد سفری به لندن و یكی از امنیتی ترین زندانهای دنیا كه در این كشور واقع شده است رفتم و پاسخ رئیس آن زندان در مقابل این سوال بنده كه آیا با وجود تمهیدات امنیتی فوق پیشرفته آنجا باز هم موادمخدر به داخل زندان موردنظر وارد می شود، مثبت بود.

معاون قضایی دادستان كل كشور اضافه كرد: رئیس زندان فوق امنیتی لندن مدعی بود كه اگر تونی بلر هم بخواهد به این زندان وارد شود، باز هم مورد بازرسی قرار می گیرد اما با این وجود همچنان حدود 10 درصد موادمخدر وارد می شود.

استفاده از روشهای خنده دار در ورود موادمخدر به زندان! عمرانی خاطرنشان كرد: امروزه روش های خنده داری برای ورود موادمخدر به زندان مورد استفاده سوداگران مرگ قرار می گیرد مثل استفاده از كوادكوپتر و پهبادهای معمولی موجود در بازار شاید وجود داشته باشد، موادمخدر را به داخل محوطه زندان می اندازند.

وی یادآور شد: با وجود تمهیدات ورود و خروجی كه برای برگشت زندانیان از مرخصی انجام می شود، باز هم عده ای با هماهنگی قبلی با زندانیان، از طریق ابزاری چون منجنیق موادمخدر را از حدود فاصله 500 متری به داخل زندان می اندازند.

معاون قضایی دادستان كل كشور اضافه كرد: نمیتوانیم به طور قطع ادعا كنیم كه در هیچ جای دنیا موادمخدر وارد زندان نمی شود و ایران هم از این موضوع استثناء نیست.

عمرانی تاكید كرد: در قانون برای كسی كه در ورود موادمخدر به داخل زندان اقدام كند، اشد مجازات تعیین شده است و در مقایسه جرم فروش موادمخدر در بیرون از زندان كه مثلا بین 3 تا 10 سال حبس است، قانون مكلف به افزایش و شدت مجازات در مورد فرد وارد كننده موادمخدر به داخل زندان خواهد بود.

وی همچنین خاطرنشان كرد: امروزه در زندانهای كشور در مواقع بازگشت زندانیان از مرخصی از ابزار نوین و پیشرفته خوبی مثل بادی اسكنرها و ایكس ری استفاده می شود و تا جایی كه بتوانند جلوی ورود موادمخدر به داخل زندان را می گیرند.

ضرورت بهره مندی از تكنولوژی روز در مبارزه با موادمخدر! معاون قضایی دادستان كل كشور یادآور شد: دیگر بازرسی بدنی تنها مثل قدیم در موضوع جلوگیری از ورود موادمخدر به داخل جواب نمی دهد و باید در همه زندان ها از وجود ابزار نوین بهره مند شویم.

عمرانی در ادامه تصریح كرد: برخی از زندانیان موادمخدر را در معده خود حمل می كنند و باید با استفاده از سیستم های رادیولوژی خاص مثل بادی اسكنرها از ورود موادمخدر به زندان جلوگیری كرد.

وی اظهار كرد: پایان دادن به ورود موادمخدر به زندان مثل این است كه بگوییم دیگر هیچ جرمی رخ نمی دهد و هیچ كشوری در دنیا نمی تواند مدعی این باشد كه جرم و وقوع جرائم را ریشه كن كرده است.

معاون قضایی دادستان كل كشور اضافه كرد: موادمخدر و اعتیاد سر منشأ بسیاری از آسیبهای اجتماعی مثل طلاق، سرقت و ... است و مادر همه معضلات اجتماعی اقتصاد بیمار است.

عمرانی تاكید كرد: نمیتوان به طور قطع گفت كه هر كس مرتكب جرم می شود بیكار و گرفتار است اما نتیجه آسیب شناسی های علمی بیانگر این است كه درصد قابل توجهی از جرائم به دلیل مسائل و معضلات اقتصادی است.

وی همچنین خاطرنشان كرد: امیدواریم دولت سیزدهم همه توان و تلاش خود را در راستای بهبود وضعیت اقتصادی معطوف كند و اگر اقتصاد بهبود پیدا كند، میتوان به آینده بیش از پیش امیدوار بود.

كار میدانی مشكلات كشور را مرتفع می كند معاون قضایی دادستان كل كشور تصریح كرد: مسئولان در قوه قضائیه و قوه مجریه با كار جهادی و میدانی در رفع مشكلات و چالش های اقتصادی و معیشتی همت كنند و فراموش نكنند كه امروز نشستن در دفتر و پشت میز و امضاء كردن نامه ها، مشكلی را حل نخواهد كرد.

عمرانی اضافه كرد: باید وارد میدان شد و مشكلات را از نزدیك لمس كرد و با گفتگو با سرمایه گذاران، تولید كنندگان و صادركنندگان و با همراهی خود آن ها مشكلات را به مرور مرتفع كرد.

وی خاطرنشان كرد: به فرمایش رهبر معظم انقلاب این اقتصاد شجاعت و همت می خواهد و مفهوم این جمله این است كه مدیر عافیت طلب بهتر است بازنشسته یا بازخرید شود و فردی به جای او روی كار بیاید كه به كار و رفع موانع در جامعه تن بدهد.
منبع خبر:
دانشجو
   تاریخ: ۰۸:۵۳ - ۱۹/۰۸/۱۴۰۰   بازدید: ۱۴۷