دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

«ماندگاری در درمان» معتادانِ مراكز جامع اعتیاد به 40 درصد رسید/شكست در درمان 80 درصد بود
 
درحالیكه حدود یكسال از راه اندازی مراكز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد در سطح كشور توسط سازمان بهزیستی می گذرد، رئیس مركز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی كشور می گوید كه در این مدت از میان 5000 نفری كه در مراكز پذیرش شده اند، 2000 نفر در درمان باقی مانده اند لذا می توان گفت حدود 40 ...
«ماندگاری در درمان» معتادانِ مراكز جامع اعتیاد به 40 درصد رسید/شكست در درمان 80 درصد بود فاطمه رضوان مدنی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اینكه یك سال از راه اندازی مراكز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد در كشور می گذرد، اظهار كرد: معتادان برای درمان اعتیاد خود در این مراكز به مدت چهار ماه و براساس برنامه مراكز بهبود میان مدت و اجتماع درمان مدار سم زدایی شده و تحت درمان های جسمی، روانی و اجتماعی قرار می گیرند.

وی با بیان اینكه تیم درمانی مراكز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد متشكل از پزشك، روانپزشك، روانشناس و مددكار است، درخصوص مدت زمان اقامت معتادان در این مراكز افزود: مدت زمان نگهداری این افراد به طور شبانه روزی به مدت چهار ماه است و علاوه بر این، به مدت هشت ماه (52 جلسه) كلاس حرفه آموزی برای آنها برگزار می شود كه در مجموع درمان آنها حدود یك سال است.

رئیس مركز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی كشور با اشاره به اینكه در حال حاضر 33 مركز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد در سطح كشور فعالیت می كنند، اظهار كرد: در این میان تنها استان ایلام به دلیل نبود فضا فاقد این مركز است و همچنین در هر یك از استان های البرز، تهران و اردبیل نیز دو مركز وجود دارد.

وی در ادامه درخصوص اثربخشی مراكز جامع درمان اعتیاد بر درمان معتادان نیز گفت: از میان 5000 نفری كه در این مراكز پذیرش شده اند، 2000 نفر در درمان باقی مانده اند و می توان گفت حدود 40 درصد ماندگاری در درمان وجود دارد.

رضوان مدنی تصریح كرد: در گذشته شكست در درمان اعتیاد بالغ بر 80 درصد بود، اما اگر این افراد به درستی در مراكز نگهداری شوند و درمان آنها ماندگار باشد، ماندگاری در درمان آنها حدود 40 درصد است. چون در این مدل سعی شده به تمام عوامل موثر بر اعتیاد معتادان توجه شود لذا علاوه بر برنامه های مددكاری، بازگشت به خانواده، به اسكان و به مشكل اشتغال معتادان بهبودیافته هم توجه شده و به آنها وام خوداشتغالی یا كارفرمایی تعلق می گیرد.

رئیس مركز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی كشور در پاسخ به این سوال كه آیا سازمان بهزیستی برنامه ای برای گسترش تعداد این مراكز در نظر دارد؟، توضیح داد: در حال حاضر برای توسعه مراكز توسعه كیفی مدنظر است و بازنگری پروتكل و نتیجه اثربخشی درمان را بررسی می كنیم؛ اما به طور قطع به مراكزی كه شرایط كامل را داشته باشند برای گسترش و ارتقاء آنها مجوز می دهیم.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۹:۱۲ - ۱۹/۰۸/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۷