دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

زباله گردی معضل فراموش شده در استان كردستان است
 
گروه استان ها ــ سطل های زباله و فردی كه تا نیمه بدن در آن خم شده و بدون هیچ وسیله محافظتی مشغول واكاوی در آن است. هر روز شاهد دیدن این صحنه ها هستیم به طوری كه دیدن افراد زباله گرد عادی سازی شده است.
زباله گردی معضل فراموش شده در استان كردستان است
گروه استان ها ــ سطل های زباله و فردی كه تا نیمه بدن در آن خم شده و بدون هیچ وسیله محافظتی مشغول واكاوی در آن است. هر روز شاهد دیدن این صحنه ها هستیم به طوری كه دیدن افراد زباله گرد عادی سازی شده است. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، سطل آشغال های شهری واژگون شده و كیسه زباله های پاره شده باعث نارضایتی مردم و پاكبانان شده است و سیمای شهری را نازیبا جلوه می دهد.

فاطمه میركی یكی از شهروندان سنندجی در این باره در گفت وگو با خبرنگار تسنیم با گلایه از پاره شدن كیسه های زباله توسط زباله پ گردها اظهار داشت: پاره كردن كیسه های زباله توسط زباله گردها باعث آلودگی محیط و انتقال بیماری های عمومی می شود.

این شهروند سنندجی ادامه داد: اگر وسایل بازیافتی را جدا از زباله های روزانه قرار دهیم هر روز شاهد این آلودگی ها و پخش زباله در كوچه ها نخواهیم بود.

ناصر كریمیان، معاون توسعه و پیشگیری بهزیستی استان كردستان در گفت وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینكه زباله گردی به نوعی یك آسیب اجتماعی ناشی از مشكلات اقتصادی است، اظهار داشت: زباله گردی محصول شرایطی است كه در یك جامعه به علت نابرابری و اختلاف و شكاف زیاد طبقاتی به وجود می آید.

وی درباره این مشكل اجتماعی اقتصادی افزود: عده ای از مردم به علت فقر، نیازمند نیازهای اولیه هستند و عده ای به علت تمكن مالی این نیازهای خود را به دور می ‍ریزند و این باعث می شود كه در هر جامعه ای كه این نابرابری و اختلاف شدید طبقاتی ایجاد شود و به دنبال آن زباله گردی نیز در جامعه افزایش پیدا كند.

معاون توسعه و پیشگیری بهزیستی استان كردستان با بر شمردن مشكلات زباله گردی اذعان كرد: زباله ‍ گردی با خودش مشكلاتی زیادی را به همراه دارد. واكاوی سطل های زباله باعث مشكلات زیست محیطی، آلودگی فردی و اجتماعی، جریحه دار شدن افكار عمومی می شود و برای رفع این معضل با مشاركت آگاهانه مردم و شهرداری با كمك سایر دستگاه ها تفكیك زباله از مبدا آغاز شود.

گزارش|داستان غم انگیز زباله گردی جوانان كردستانی در روزهای كرونایی
رشد زباله گردهای همدانی زیر سایه بی توجهی مسئولان استان/ تغییر معنادار سن و جنسیت زباله گردها نگران كننده است
فرزاد زارعی، كارشناس مشاركت های مردمی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر كردستان در گفت وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینكه تمامی زباله گردها معتاد متجاهر نیستند، افزود: زباله گردها شامل كودكان كار، معتادان متجاهر و افراد جمع كننده ضایعات در سطح شهر هستند.

وی در خصوص معتادان متجاهر زباله گرد اظهار داشت: این افراد برای تهیه مواد مخدر اقدام به زباله گردی و فروش وسایل بازیافتی می كنند.

زارعی تصریح كرد: از همه مسئولان متولی انتظار می رود معضل زباله گردها در سطح شهر را ساماندهی كنند.

پشت پاساژ آشنا و بازارچه فریدونی سنندج، میوه فروشان و مغازه دارانی كه بی توجه به محیط همه زباله های خود را همانجا رها كرده و كركره مغازه را پایین می كشند و زحمت تمیز كردن به دوش پاكبانان و زباله گردها می افتد را مشاهده می كنم.

ساعات پایانی شب است و مغازه های خیابان فردوسی تعطیل، زباله گردها هم هریك بصورت انفرادی مشغول جمع آوری كاغذ، پلاستیك، كارتن و سایر مواد بازیافتی قابل فروش هستند.

زباله گردی پدیده ای اجتماعی اقتصادی است. غالب این افراد طرد شده از سوی جامعه هستند و این برخوردهای تند موجب انجام رفتارهای ضد اجتماعی از سوی آنان شده است اما از سویی دیگر مشكلات اقتصادی برخی از آنان را وادار كرده كه از میان زباله ها لقمه نانی پیدا كنند كه در پیگیری متعدد خبرنگار تسنیم هیچ كدام از این افراد حاضر به گفت وگو نشدند.
منبع خبر:
تسنیم
   تاریخ: ۰۹:۵۱ - ۲۴/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۲۲۵