دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

بهرمندی كودكان تحت پوشش بهزیستی از فرصت آموزش مانند دیگر دانش آموزان
 
خادم گفت:آموزش دانش آموزان معلول در شرایط كرونایی همانند سایر دانش آموزان به صورت غیر حضوری انجام شده است.


احمد خادم معاون توانبخشی سازمان بهزیستی استان تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص تعداد دانش آموزان تحت پوشش بهزیستی به تفكیك مقطع تحصیلی اظهار كرد: در استان تهران 4465 دانش آموز معلول در سال 1400 شناسایی شده اند، از این تعداد 173 دانش آموز در مقطع پیش دبستانی، 1606 نفر در دوره اول ابتدایی، 987 نفر در دوره دوم ابتدایی، 837 نفر در دوره اول متوسطه و 866 نفر در دوره دوم متوسطه مشغول به تحصیل هستند.

وی گفت: از تعداد 866 نفر 527 نفر در پایه نظری، 163 نفر در پایه فنی و حرفه ای و 131 نفر نیز در پایه كار و دانش شناسایی شده اند.

وی افزود: آموزش دانش آموزان معلول در شرایط كرونایی همانند سایر دانش آموزان به صورت غیر حضوری و استفاده از امكانات ایجاد شده آموزش و پرورش بوده است، همچنین برخی از معلولین عزیز در مراكز مراقبتی شبانه روزی و خانه های حمایتی كوچك تحت سرپرستی سازمان بهزیستی زندگی می كنند كه مانند سایر دانش آموزان از فرصت های آموزشی حضوری و غیر حضوری آموزش برخوردارند و آن دسته از عزیزان كه قادر به حضور در كلاس های خارج از مراكز و خانه ها نیستند با همكاری آموزش و پرورش توسط معلمان محترم در محل نگهداری و زندگی از خدمات آموزشی با رعایت شیوه نامه های بهداشتی بهره مند هستند.

خادم در رابطه اینكه چند درصد از دانش آموزان امكان دسترسی به اینترنت كافی و یا موبایل و تبلت را دارند گفت: آماری در این خصوص در دسترس نیست و این امر بیشتر تحت نظارت آموزش و پرورش دانش آموزان عادی و آموزش و پرورش دانش آموزان استثنایی بوده است، البته در سال 1399 با جلب مشاركت های مردمی تعدادی تبلت خریداری و در اختیار دانش آموزان نیازمند قرار گرفت.

وی بیان كرد:در خصوص حمایت های آموزشی در مقاطع تحصیلی دبستان و دبیرستان بیشترین مسئولیت بر عهده آموزش و پرورش می باشد لیكن سازمان بهزیستی هر ساله مبالغی را به عنوان كمك هزینه تحصیلی به دانش آموزان پرداخت می كند این مبالغ برای مقاطع دبستان 150 هزار تومان و برای مقاطع دبیرستان 280 هزار تومان می باشد كه بر اساس دستور العمل مالی سال 96 و مقرر شده است در دستورالعمل مالی جدید این مبلغ افزایش خواهد یافت.

خادم در خصوص اینكه چه اقدامات و یا كمك هزینه ای جهت قبولی دانش آموزان كنكوری از سوی سازمان بهزیستی صورت گرفته است یادآور شد: هر ساله تفاهم نامه ای بین سازمان بهزیستی و موسسه قلم چی به امضا می رسد كه بر اساس آن با معرفی مددجویان نیازمند و مشتاق به ادامه تحصیل از مقطع دبیرستان جهت استفاده از مراكز قلم چی به صورت بورسیه معرفی می شوند.

وی گفت: اقدامات اصلی برای كیفیت تحصیلی دانش آموزان بر عهده سازمان آموزش و پرورش استثنایی است لذا سازمان بهزیستی در خصوص مناسب سازی مدارسی كه دانش آموزان معلول در آن مشغول به تحصیل می باشند نظارت دارد.

خادم در خصوص شرایط تحت پوشش قرار گرفتن سازمان بهزیستی به عنوان دانش آموز افزود: عضو بودن در سازمان بهزیستی در حوزه توانبخشی منوط به داشتن معلولیت در یكی از حیطه های جسمی، ذهنی، شنوایی، بینایی، گفتار و اعصاب و روان است. این امر برای دانش آموزان هم برقرار است.

- معلولان یك روز خود را چگونه می گذرانند؟
- برخورداری 15 هزار و 200 دانشجو دارای معلولیت از تحصیل رایگان
   تاریخ: ۰۷:۵۶ - ۲۷/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۲۲۴