دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

وقتی نابینایی باعث خانه نشینی نمی شود
 
بروجرد - ایرنا - حسین جوانی روشندل است كه با اراه ای كه دارد با فراگرفتن كار نجاری اكنون توانایی ساخت انواع سرویس خواب، مبل و كابینت را فراگرفته است و می تواند هزینه های زندگی خود را تامین كند.
وقتی نابینایی باعث خانه نشینی نمی شود بروجرد - ایرنا - حسین جوانی روشندل است كه با اراه ای كه دارد با فراگرفتن كار نجاری اكنون توانایی ساخت انواع سرویس خواب، مبل و كابینت را فراگرفته است و می تواند هزینه های زندگی خود را تامین كند.

به گزارش ایرنا، حوالی ظهر است و بعد از رهایی از ترافیك مركز شهر به محل خلوت تری كه كارگاه نجاری حسین و برادرش قرار دارد می رسم؛ ماسكی بر چهره دارد و مشغول كار است؛ آفتابگیر نبودن كارگاه، سردی هوا را در دست های حسین روشندل بیشتر كرده است كه گاه گاهی دستان خود را به هم می مالد و دوباره كار را از سر می گیرد.

در گوشه ای از فضای كار، مادر حسین حال و هوای خانه را گویی طراحی كرده است آنجا كه هیتری زیر یكی از میزهای مخصوص كامپیوتر گذاشته و لحاف كرسی با طرح روتختی های چهل تكه روی آن انداخته است تا فرهنگ سنتی و نوستالژیك كرسی های قدیمی را تداعی كند و حتی اگر تجربه اش هم نكرده باشی اما با دیدنش دلت گرم می شود از ساختن آرامشی و دلگرمی از جنس خانه در فضای سرد محیط كار.

حسین كه كنار مادر پای میز كرسی مانند نشسته است می گوید:همیشه كاركردن را دوست داشته و از كودكی تا كنون به انجام كارهای هنری علاقه داشت است و با علاقه ای كه به چوب دارد نجاری را بسیار دوست دارد و سفارش های مشتری ها را همان گونه كه دوست دارند بخوبی انجام و تحویل آنها می دهد.

این روشندل می گوید:درس خواندن و ادامه تحصیل را هم دوست دارم ولی اگر با خودم صادق باشم كار كردن را بیشتر می پسندم چون می خواهی درس بخوانی تحصیل كنی تا به كاری برسی وقتی این توان را دارم كه اكنون كار كنم پس سختی تحصیل را انتخاب نمی كنم و با علاقه شغلم را ادامه می دهم.

حسین از دوستان روشندل خود می گوید كه بیشتر در كار مداحی و حفظ قرآن هستند و گاهی با هم درارتباطند و اینكه دوست دارد اگر زمانی سرمایه و توان مالی داشت كارگاه بزرگتری را راه اندازی كند و بتواند افراد دیگری را مشغول به كار كند.

وی ادامه می دهد: یكی از برنامه هایش برای آینده، عملی كردن همین كار است تا بتواند با كارگاهی بزرگ افرادی را در كنار خود به كار مشغول كند و اینگونه با زبان عمل و كار نشان دهد هیچ گاه نباید احساس ضعف را در خود پرورش داد و راهی پیدا كرد تا هنری و كاری از خود داشته باشی و سربار هیچ كس حتی مادرت نباشی و بدانی تنها در آن صورت است كه دست كم توانسته ای دل خودت را شاد و مادرت را از نگرانی رها كنی.

مادر در حالیكه مشغول ثبت سفارش مشتری است می گوید : همین كه پسرم حال خوبی دارد و احساس سربار بودن را ندارد برایم كافی است اما اگر شرایطی فراهم می شد تا كار خود را توسعه دهد می توانست كمك حالی برای حال و روز زندگی افرادی دیگر همانند خودش باشد.

حسین در ادامه سخن مادر می گوید: وقتی كسی هدف داشته باشد و در زندگی برای خودش برنامه ای و هدفی را در نظر داشته باشد تمام تلاش و حواس خود را متمركز آن خواسته و هدف می كند من از همان ابتدا می دانستم باید كار كنم و كار كردن را دوست داشتم چون باعث انگیزه و ایجاد حس زندگی در من می شد.

این روشندل افزود: از خانه بیرون آمدن برای فرد نابینا آن هم در شرایطی كه مبلمان شهری خیلی مناسب سازی نشده است كار سختی است ولی نباید تسلیم شد می توان در خانه ماند و تا همیشه خود را قربانی شرایط نامساعد و نامطلوب دانست اما حال و روحیه خوب را زمانی می توانی بدست آوری كه با هدف و پشتكار خانه را ترك كنی و به كاری مشغول شوی ، كاری كه استقلال و وابسته نبودنت را تضمین می كند.

شرایط اقتصادی موجود و مسیر ناهموار رسیدن به شغل و یك منبع درآمد ؛ برای بسیاری از جوانان رسیدن به شغل و درآمدی كه بتوان با آن زندگی روزمره را تامین كنند را به آرزو تبدیل كرده است . قطعا چنین شرایطی برای افرادیكه به نوعی دچار محدودیت های جسمی و حركتی و بینایی هستند شرایط بسیار سخت تر است و دیدن همت و تلاش افرادی همچون حسین زندی كه برای خود ایجاد اشتغال كرده است نشان دهنده روزنه امیدی بر این مبنا است كه با تلاش می توان بر هر مشكلی و ناهمواری پیروز شد.

كرم رضا پیردایه رئیس اداره بهزیستی بروجرد می گوید : حدود 700 نابینا و كم بینا تحت حمایت بهزیستی این شهرستان هستند كه با توجه به اینكه توانمند سازی افراد تحت پوشش از اهداف نهایی سازمان بهزیستی است.

وی افزود: سایر نابینایان و كم بینایان تحت پوشش نیز با توجه به شرایط جسمی كه دارند مورد حمایت های مادی و توانبخشی قرار دارند.

منصوره كریمی بانوی نابینایی كه مسوولیت انجمن نابینایان و كم بینایان سپید زاگرس بروجرد را بر عهده دارد نیز گفت: این انجمن 120 عضو دارد كه 80 عضو آن زن و 40 عضو آن مرد هستند و در این انجمن كلاس های مشاوره، آموزشی و فرهنگی مختلفی در كنار آموزش مهارت های لازم زندگی برای نابینایان و كم بینایان برگزار می شود.

كریمی اظهار داشت: شیوه ارتباط با نابینایان و افرادی كه دچار معلولیت هستند باید در دوران كودكی آموزش داده شود تا این افراد بتوانند راحت تر در اجتماع حضور داشته باشند و محدودیت جسمی به انزوای آنها منجر نشود.

همه نابینایان و كم بینایان تحت پوشش بهزیستی با توجه به شرایطی كه دارند مورد حمایت هایی اعم ا ز مادی یا توانبخشی قرار می گیرند كه در واقع شرایطی یكسان برای همگان است اما در همین بین هستند كسانی كه همت آنها برتری دارد بر تمام ناهمواری هایی كه پیش پای جامعه معلولان قرا ردارد و خود پیش قدم می شوند تا كاری را راه بی اندازند . در تحسین این تلاش و این همت اگر وام های خوداشتغالی با هدفمندی بیشتری پرداخت شوند می توان امیدوار بود كه هر یك نفری كه از این جامعه ایجاد اشتغال می كند حتی برای یك نفر این اقدامش قابل ستایش است كه می تواند آغازی برای استقلال و وابسته نبودن به خانواده و یا هر كسی غیر از خود است.

بعباراتی همان هدف و چشم انداز مطلوب سازمان ها و نهادهای حمایتی كه توانمندسازی افراد تحت پوشش است از یك راه می گذرد و آن ایجاد اشتغال و حمایت از شغل ها و پرداخت وام های خوداشتغالی است هر چند حسین روشندل این قصه می گوید تاكنون دنبال دریافت وام نرفته است و تنها تمركزی كه دارد روی كاری است كه با تمام وجود انجام می دهد و رویای گسترش و توسعه كارش را دارد تا دوستان همانند خودش را مشغول به كار كند.

برچسب ها
- بروجرد
- اشتغال زایی
- نابینایان
- لرستان
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۸:۰۱ - ۲۶/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۱