دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

ورزشكاران نابینای فارس پشت درهای بسته اشتغال
 
ورزشكاران نابینای فارس مدال های طلای متعددی را در عرصه های ملی و بین المللی به ارمغان آورده اند اما این مدال ها آنها را از درهای بسته اشتغال عبور نداد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، صدای ظریف كوبش عمود سفید رنگ بر سنگفرش خیابان حكایت از حضور كسی دارد كه شاید دنیا از دریچه نگاهش هیچ رنگی نداشته باشد.

شاید به ظاهر دنیای هزار رنگ و پر زرق و برق را نمی بیند، اما بی عدالتی ها و نابرابری ها را تا عمق جانش لمس می كند. درد یك نابینا ندیدن خیابان های پرازدحام آدم ها نیست، ندیدن توانمندیهای او بوده كه به دلیل نگرش غلط از داشتن شغل آن هم با وجود داشتن تحصیلات عالیه محروم است.

او از نادیده گرفتن های راه به راه و ترحم های عابرین خیابان ها خسته است.

از سهم نداشته اش از همه امكاناتی كه فقط برای قشر بینا تدارك دیده شده دلخور است، زیرا به خوبی درك می كنند كه در جامعه هیچ سهمی از شهروندی خود ندارند.

ورزشكار نابینا با دست پر از رقابت های جهانی برمی گردند و با گردن آویز طلا بارها و بارها پرچم پر اقتدار كشور را بالا برده اند، اما افسوس كه وقتی پروازشان بر فراز فرودگاه می نشیند، متولیان امور و مردم آنان را به گرد فراموشی سپرده اند.

اما او با همه ناملایمتی ها و بی مهری های كه جامعه و مردمان و مسئولان آن در حقش روا داشته اند، هنوز هم سربلند ایستاده است.

او از نا امیدی و سیاهی بیزار بوده و حضورش در میادین مختلف ورزشی و تحصیلی نشان می دهد كه برای پیكار با دنیای سیاه پشت مردمكش در حالت آماده باش است.

نابینایان ثابت كرده اند كه می توانند رنگ سپید امید را بر هر چه سیاهی است بزنند. كم نیستند افرادی كه از جمعیت 24 هزار و 443 نفری نابینایان و كم بینایان استان فارس با پشتكار بی نظیر خود در میادین مختلف ورزشی و در صحنه های علمی و فرهنگی اثبات كرده اند كه برای آینده بهتر از هیچ تلاشی كوتاهی نمی كنند، اما در این مسیر مشكلات ریز و درشتی دارند كه به گلایه های دائمی آنان تبدیل شده و در انتظار توجه و حل شدن در پیچ و خم بروكراسی اداری سرگردان مانده است.

ورزشكاران نابینا و كم بینای استان فارس انتظار دارند، همان گونه كه از ورزشكاران المپیك قدردانی می شود از قهرمانان پارالمپیك نیز دلجویی شود.

آنان معتقدند نباید تفاوتی میان ورزشكار عادی و معلول وجود داشته باشد.

مدال طلای این نابینایان استان فارس خیلی هم چشم مسئولان امر را نگرفته است.

این افتخار آفرینان خواهان توجه بیشتر به ورزش نابینایان و ارائه راهكارهای عملی برای توسعه ورزش و حمایت از این دسته افراد هستند.

به نظر می رسد توقعات و انتظارات معلولان و نابینایان نیازمند تغییر نگرش مدیران برای رسیدن به حقوق شهروندی آن ها است. حقوقی كه در قانون جامع حمایت از معلولان نیز به صراحت به آن تاكید شده اما برای عملی شدن این قوانین باید در گام نخست اعتبارات آن فراهم شود. قوانینی كه تصویب شدند اما برای آن بودجه ای پیش بینی نشد.

حمید آزرمی رئیس هیأت ورزش های نابینایان و كم بینایان استان فارس گفت: هم اكنون حدود 400 ورزشكار نابینا و كم بینای فعال دختر و پسر فارسی در رشته های گلبال، پاور لیفتینگ، فوتبال، بولینگ، شنا، دوومیدانی و شطرنج مشغول هستند كه نسبت به جمعیت بیش از 24 هزار نفری نابینایان و كم بینایان استان فارس بسیار ناچیز است.

او با اشاره به اینكه دسترسی معلولان و نابینایان به مراكز فرهنگی، ورزشی، پژوهشی و حمل و نقل شهری باید به سهولت انجام شود، بیان كرد: وضعیت دسترسی معلولان و نابینایان به اماكن عمومی و سیستم حمل و نقل و معابر شهری در شیراز مطلوب نیست و با استاندارها فاصله دارد.

آزرمی تصریح كرد: انتظار می رود متولیان امور با تمام امكانات در جهت تحقق عدالت اجتماعی و حقوق شهروندی نابینایان تلاش كنند.

رئیس هیأت ورزش های نابینایان و كم بینایان استان فارس با بیان اینكه اقلیت بزرگی از جمعیت شهروندی كشور را نابینایان و كم بینایان تشكیل می دهند، ادامه داد: در استان فارس 24 هزار و 443 نفر كم بینا و نابینا وجود دارد كه از این تعداد 5 هزار و 994 نفر در كلان شهر شیراز زندگی می كنند.

نابینایان فارس تحصیلات بالایی دارند اما پشت درهای اشتغال مانده اند او افزود: با توجه به اینكه خیلی از نابینایان و كم بینایان از تحصیلات بالایی نیز برخوردارند، اما به دلیل نگرش غلط جامعه نسبت به توانمندی هایشان، پشت درهای بسته اشتغال مانده اند.

آزرمی گفت: مناسب سازی اماكن عمومی و ورزشی از نیازهای ابتدایی نابینایان برای رهایی از انزوا و مشاركت فعالانه آنان در اجتماع است .

این فعال حوزه ورزش نابینایان و كم بینایان استان فارس مشاركت بانوان و آقایان ورزشكار نابینا و كم بینای این استان را برابر دانست و بیان كرد: در منطقه فر گاز شیراز یك سالن اختصاصی در اختیار ورزشكاران نابینا و كم بینا قرار دارد كه به علت پراكندگی نابینایان در محلات مختلف شیراز و سختی ایاب و ذهاب، استفاده از این مكان دشوار است.

رئیس هیأت ورزش های نابینایان و كم بینایان استان فارس تصریح كرد: به علت نداشتن مكان مناسب و ترغیب نشدن جامعه نابینایان در رشته های مختلف ورزشی، هیچیك از سالن های ورزشی در شهرستانهای فارس نیز به نابینایان اختصاص داده نشده و فقط شش شهرستان این استان دارای هیئت های ورزشی نابینایان هستند كه در عمل بسیار ضعیف هستند.

او ادامه داد: سالانه برای ایاب و ذهاب و حضور ورزشكاران نابینا و كم بینای این استان در تمرینات و مسابقات حداقل یك میلیارد تومان بودجه نیاز است كه در حال حاضر یك دهم از اعتبار یاد شده از سوی اداره ورزش و جوانان به هیأت ورزشهای نابینایان و كم بینایان این استان پرداخت می شود.

این فعال حوزه ورزش نابینایان و كم بینایان استان فارس خواستارحمایت سرمایه گذاران بخش خصوصی در حوزه ورزش نابینایان شد و افزود: با فرهنگ سازی و آگاه سازی جامعه می توان از توانمندی ورزشكاران معلول به خوبی استفاده كرد.

آزرمی، ظرفیت و استعدادهای بسیار خوب ورزشكاران نابینا و كم بینای فارس در كسب مدال و افتخارآفرینی در مسابقات بین المللی و پارالمپیك را مثال زدنی توصیف كرد و گفت: ورزشكاران نابینا و كم بینای استان فارس با تلاش های بی وقفه خود با كسب مدال های جهانی، آسیایی و پارالمپیك بر قله های افتخار ایستاده اند.

رئیس هیئت ورزش های نابینایان و كم بینایان استان فارس بیان كرد: برای توسعه ورزش نابینایان و كم بینایان باید رسانه های گروهی همانطوریكه كه سایر رشته های ورزشی را پوشش می دهند، به ورزش این قشر هم بپردازند.

ضرورت توجه ویژه به ورزش نابینایان یكی از نابینایان و مدال آوران تیم ملی دو میدانی كشور در ماده یك هزار و 400،800،500 نرگس كریمی از شهر كنارتخته شهرستان كازرون است كه كسب مدال طلا و نقره مسابقات پاراآسیایی بحرین را در كارنامه دارد.

كریمی دارنده مدال طلای مسابقات كشوری رشته دو میدانی در سال 97 نیز هست. نرگس كریمی تنها كلاس هفتم است كه با وجود نابینایی خود كاری كرده است كارستان.

این دختر نوجوان كنار تخته ای بر لزوم حمایت از ورزش های نابینایان تاكید كرد و گفت: ما همه تلاشمان را برای برافراشتن پرچم مقدس كشورمان بر قله های افتخار به كار می بندیم اما از مسئولان ورزش كشور انتظار داریم كه توجه بیشتری به ورزش نابینایان داشته باشند.

او هزینه های ایاب و ذهاب نابینایان برای شركت در تمرینات را دشوار دانست و بیان كرد: از مسئولان حوزه ورزش تقاضا داریم در زمینه تامین اعتبار لازم برای ایاب و ذهاب نابینایان، مناسب سازی معابر و تامین مكان های ورزشی متناسب با نابینایان تلاش كنند.

احمدرضا شاه حسینی از دیگر افتخارآفرینان فوتبال نابینایان كشور و استان فارس است كه اصالتی سپیدانی دارد.

او با تلاش های خود در حوزه تحصیل و ورزش اثبات كرده است كه معلولیت شاید محدودیت باشد اما ناتوانی نیست.

شاه حسینی فارغ التحصیل كارشناسی ارشد در رشته مشاوره توانبخشی است،

این روشندل استان فارسی نیز سرنوشت شغلی اش دستخوش نگرش غلط جامعه شده و هم اكنون او نیز مانند جمع كثیری از معلولان روشندل تحصیل كرده و توانمند كشور پشت درهای بسته اشتغال مانده است.

او 13 سال است كه عضو تیم ملی فوتبال پنج نفره نابینایان كشور است.

شاه حسینی به همراه سایر هم تیمی های خود در تیم ملی فوتبال نابینایان كشور چندین قهرمانی و نایب قهرمانی آسیا، قهرمانی پارالمپیك و فنی ترین بازیكن و آقای گلی آسیا در سال 2015 توكیو را در كارنامه دارد.

این فوتبالیست پرافتخار جامعه نابینایان استان فارس تصریح كرد: در سال 86 و پس از اضافه شدن فوتبال نابینایان به رشته های ورزشی كشور با تمرینات زیاد توانستم در سال 87 به تیم ملی فوتبال نابینایان كشور دعوت شوم.

او ادامه داد: تیم فوتبال نابینایان فارس نزدیك به 10 سال است كه قهرمانی پیاپی مسابقات فوتبال نابینایان كشور را به خود اختصاص داده است.

40 درصد اعضای تیم ملی نابینایان كشور را فارسی ها تشكیل می دهند شاه حسینی با اشاره به اینكه 40 درصد از اعضای تیم ملی نابینایان كشور را استان فارسی ها تشكیل می دهند، افزود: در حوزه زیر ساخت های فوتبال نابینایان در كشور و به خصوص در كلان شهر شیراز اقدام خاصی انجام نشده است.

شاه حسینی با تقدیر از توجه معاونت پشتیبانی سازمان بهزیستی كشور در سال 95 به لحاظ اختصاص زمین فوتبال ویژه نابینایان فارس در بهزیستی شیراز گفت: در سال 95 با حمایت معاونت پشتیبانی سازمان بهزیستی كشور و مدیر كل وقت سازمان بهزیستی فارس زمینی با امكانات كامل رختكن به فوتبال نابینایان این استان اختصاص داده شد اما با تغییر مدیران وقت امكانات رختكن و زمین از ما سلب شد.

كاپیتان تیم فوتبال نابینایان فارس بیان كرد: زمینی كه در سال 95 به ورزش نابینایان وعده داده شده بود در ورزشگاه پارس واقع در میانرود شیراز در اختیار تیم فوتبال نابینایان استان قرار گرفت اما این زمین هیچ گونه امكانات ابتدایی ندارد.

او با بیان اینكه از سوی مسئولان ورزش استان فارس قول مساعد را برای تجهیز زمین مربوط به نابینایان فوتبالیست در شیراز داده شده، تصریح كرد: در صورت مجهز شدن این زمین به امكانات اولیه ورزشكاران منطقه میانرود، كرونی و عادل آباد می توانند به سهولت از ورزشگاه پارس استفاده كنند و سایر ورزشكاران كه در قسمت دیگر شیراز هستند نیز می توانند از زمین فوتبال بهزیستی شیراز در منطقه كوی زهرا استفاده كنند.

شاه حسینی با تاكید بر اینكه در مراحل عضویت در تیم فوتبال نابینایان الزامی است كه ورزشكار نابینای مطلق باشد، ادامه داد: بسیاری از ورزشكاران نابینای استان فارس از قشر بی بضاعت جامعه هستند كه در تامین هزینه ایاب و ذهاب خود نیز مانده اند كه می طلبد متولیان ورزش استان و شورا و شهرداری با پیش بینی اعتبار لازم در این زمینه یاریگر ورزشكاران نابینای استان باشند.

او از نامه نگاری های متعدد این هیئت با مسئولان بهزیستی، شورا و شهرداری و سازمان بهزیستی برای حل این معضل سخن گفت و افزود: تاكنون پیگیری های هیئت ورزش های نابینایان و كم بینایان استان فارس برای حل مساله ایاب و ذهاب ورزشكاران به سرانجامی نرسیده است.

عضو تیم ملی فوتبال نابینایان كشور بر لزوم تغییر نگرش مسئولان به قهرمان پروری صرف معلولان و نابینایان تاكید كرد و گفت: مسئولان توجه داشته باشند پیش از اینكه به دنبال قهرمان پروری صرف باشند باید كمك كنند تا معلولان نابینا و كم بینا را از انزوا طلبی به سمت حضور در جامعه سوق دهند.

ویدا جبار زاده دیگر بانوی ورزشكار نابینای فارس با 18 سال سن در پایه دوازدهم مشغول تحصیل است.

اما آن چه كه او را از سایر نابینایان متمایز می كند، درخشش در رشته گلبال نابینایان كشور است.

ورزشكاری كه در كنار تحصیل و ورزش در حوزه هنر نیز دستی بر آتش دارد و دو سالی است كه در رشته نوازندگی ساز ایرانی به صورت حرفه ای هنر نمایی می كند.

این بانوی جوان روشندل استان فارسی گفت: من از سال 95 وارد ورزش گلبال شدم و به صورت حرفه ای تا به الان بی وقفه گلبال را ادامه داده ام.

او بیان كرد: ابتدا با تیم دانش آموزی به مقام نخست رسیدیم و با 46 گل زده بعنوان بهترین بازیكن شناخته شدم.

با اشاره به كلكسیون افتخارات ورزشی تیم گلبال استان فارس با سایر هم تیمی های خود تصریح كرد: مقام سوم قهرمانی كشوری سال 96 ، مقام دوم منطقه ای جنوب كشور در بوشهر 97 و مقام دوم آمادگی جسمانی دختران كشور در سال 95و همچنین مقام اول مسابقات دراز و نشست در سال 1400 حاصل تلاش هایم در حوزه ورزش است.

این قهرمان گلبال نابینایان دختر كشور ادامه داد: در سال 96 برای اعزام به مسابقات پاراآسیایی جوانان كه در امارات برگزار می شد، به اردوهای تیم ملی دعوت شدم اما به دلیل سن پایینم از این دوره از مسابقات كنار گذاشته شدم و همین موضوع باعث شد تا انگیزه ام برای حضور در دوره بعد بیشتر شود.

جبار زاده افزود: با سن كمی كه داشتم همیشه با تیم بزرگسالان همراه می شدم و به مسابقات داخلی می رفتم و این مسابقات برای من تجربه های زیادی به همراه داشت.

این بانوی گلبالیست استان فارسی گفت: تلاش هایم نتیجه داد و توانستم به تیم ملی جوانان دعوت بشوم و توانستم در مسابقات بحرین تأثیر گذار باشم.

جبار زاده خواستار توجه مسئولان و متولیان ورزش و همچنین سازمان بهزیستی به معیشت و اشتغال نابینایان شد و بیان كرد: ما با تمام سختی های موجود تلاش می كنیم اما به چشم نمی آید و آن قدر قشر معلول ناشناخته است كه بیشتر مردم جامعه حتی نمی دانند كه قشر معلول هم می تواند ورزش كند.

این بانوی ورزشكار استان فارسی تصریح كرد: به نظر می رسد رسانه ها می توانند با انعكاس افتخارات نابینایان آنان را در حل مشكلاتشان یاری كنند.

نابینایان فارس جمعیت 13 درصدی معلولان استان را تشكیل می دهند و انتظار می رود امكانات و اعتبارات به صورت عادلانه برای اشتغال و دیگر نیازهای این قشر از جامعه اختصاص یابد.

منبع: مهر
   تاریخ: ۱۵:۰۸ - ۲۷/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۲۸۲