دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

جایگاه نخست ایران بین كشورهای منطقه در حوزه علوم اعصاب
 
مشاور ارشد ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی ایران گفت: ایران، در حوزه دانش علوم اعصاب و اعصاب شناختی در جایگاه نخست كشورهای منطقه قرار دارد.
جایگاه نخست ایران بین كشورهای منطقه در حوزه علوم اعصاب مشاور ارشد ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی ایران گفت: ایران، در حوزه دانش علوم اعصاب و اعصاب شناختی در جایگاه نخست كشورهای منطقه قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد توسعه علوم و فناوری شناختی، دكتر محمدتقی جغتایی گفت: بر اساس بررسی و ارزیابی نهادهای علمی بین المللی، ایران در زمینه دانش علوم اعصاب و اعصاب شناختی با تلاش دانشمندان، محققان، متخصصان و دانشجویان در رتبه نخست كشورهای منطقه جای دارد.

وی با اشاره به اینكه كشورمان با پست سر گذاشتن دیگر كشورهای منطقه از جمله تركیه در حوزه علوم اعصاب و علوم شناختی پیشتاز است، گفت: ایران در حال حاضر رتبه نوزدهم جهانی در حوزه علوم اعصاب را به خود اختصاص داده است و در گرایش علوم اعصاب رفتاری در جایگاه سیزدهم ، در حوزه سلولی و مولكولی در ردیف هفدهم و نیز در حوزه هوش مصنوعی و علوم اعصاب دوازدهم جهانی قرار گرفته است.

رئیس انجمن علوم اعصاب ایران با اشاره به برگزاری بزرگترین رویداد هم اندیشی علمی كشور در حوزه علوم اعصاب با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی در اول دیماه امسال در بستری مجازی در تهران، افزود: این كنگره با هدف توسعه و گسترش همكاری های تحقیقاتی، آموزشی و تخصصی و نیز انتقال تجارب و یافته های علمی با شركت دانشمندان علوم اعصاب، متخصصان علوم پایه و بالینی، دانشجویان دكتری و دانشجویان تحصیلات تكمیلی و رزیدنت ها برگزار می شود.

رئیس این همایش علمی خاطر نشان كرد: در این رویداد مهم علمی ، متخصصان، صاحبنظران و اندیشمندان در حوزه های علوم اعصاب پایه و بالینی آخرین یافته های تخصصی و پژوهشی درحوزه های علوم اعصاب ، علوم اعصاب شناختی، نقشه برداری از مغز، علوم اعصاب محاسباتی و نوروتكنولوژی را به اشتراك می گذارند.

وی خاطر نشان كرد: در دهمین كنگره علوم اعصاب پایه و بالینی مباحث و موضوعاتی همچون نقشه برداری مغز، علوم اعصاب محاسباتی، بیماری صرع، تحریكات مغزی، نوروتكنولوژی ، اختلالات ناشی از ضایعات مغزی، نوروژنتیك، توانبخشی شناختی در سالمندان و نیز بیماری كرونا و تاثیر آن بر سیستم عصبی مورد بحث ، تبادل نظر و گفت و گویی قرار می گیرد.

رئیس دهمین كنگره علوم اعصاب پایه و بالینی تصریح كرد: جنبه های كاربردی و بالینی علوم اعصاب در امرتشخیص، غربالگری و درمان بیماری ها و نیز همكاری و فعالیت بین رشته ای این حوزه برای رفاه و آسایش افراد جامعه در حوزه سلامت از رویگرد های علوم اعصاب می باشد.

وی اضافه كرد: در این همایش دو پنل اختصاصی انجمن منطقه ای در حوزه علوم اعصاب با مشاركت ایران ، تركیه و گرجستان نیز برگزار می شود.

وی با بیان اینكه علوم اعصاب به عنوان یكی از علوم استراتژیك و راهبردی مطرح است، یادآور شد: در جریان این كنگره علمی همچنین هفتمین دوره جایزه مغز وشناخت اهوازی ویژه پژوهشگران جوان نیز برگزار می شود. این جایزه به یاد پزشك بزرگ ایرانی قرن چهارم هجری بنام جایزه اهوازی نامگذاری شده است.

وی با اشاره به اینكه ریشه بسیاری از اختلالات سیستم عصبی مسائل شناختی و اختلال در عملكردهای شناختی است، گفت: با تشخیص به موقع بیماری ها و توانمندسازی شناختی می توان روند توانبخشی بیماران تسهیل شود.

جغتایی اضافه كرد: این رویداد علمی اول تا سوم دی ماه امسال برگزار و تمامی سخنرانی ها و ارائه مقالات در كنگره در بستر فضای مجازی صورت می گیرد.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۱۲:۳۴ - ۲۷/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۲۰۸