دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

آشنایی با متخصص درد و وظایف آن
 
پزشك متخصص درد پزشكی است كه علت درد را بررسی می كند و بسته به قسمتی كه دچار درد شده و علت به وجود آمدن درد، درمان موثری را برای بیماران در نظر خواهد گرفت. به طور مثال درد یا مشكلات ناگهانی مانند سردرد و بسیاری از انواع دردهای مزمن و طولانی مدت مانند كمردرد توسط متخصصین درد درمان می شود.
متخصص درد.jpg اغلب افراد با درد در ناحیه كمر، زانو، سر، لگن و گردن به متخصص درد مراجعه می كنند. بیماری های رایجی كه از سوی متخصص درد دكتر محمد حسین دلشاد درمان می شود شامل آرتریت، فیبرومیالژیا، میگرن، سیاتیك و.. است.

بسیاری از افراد به دلایل مختلف، دچار دردهای مزمن و حاد می شوند كه گاهی مانع از فعالیت های روزمره آنها شده و منجر به افت كیفیت زندگی می شود. در این مواقع متخصصین درد با موثرترین درمان ها و به روزترین تجهیزات آماده درمان و كنترل درمان بیماران مبتلا به درد هستند.

انواع دردهایی كه توسط متخصص درد درمان می شود

انواع دردهایی كه توسط متخصص درد درمان می شود، به سه دسته تقسیم می شوند كه در ادامه این موارد را برای شما ذكر خواهیم كرد:

- آسیب بافتی
- استئوآرتریت (ساییدگی و پارگی در مفاصل بزرگ مانند زانو و لگن)
- آرتریت روماتوئید (آرتریت ناشی از واكنش خود ایمنی كه در مفاصل كوچك مانند انگشتان دست و مچ دست)
- اختلالات عصبی یا سیستم عصبی
- درد پس از سكته مغزی
- اسكلروز چندگانه یا ام اس
- آسیب نخاعی
- نوروپاتی مانند در عصبی ناشی از زونا، HIV و دیابت
- تركیبی از اختلالات عصبی و آسیب بافتی
- گردن درد
- كمردرد
- سرطان درمان هایی كه برای تسكین از سوی متخصص درد در نظر گرفته می شود

اگر دچار دردهای مزمن (دردهایی كه طی طولانی مدت ایجاد می شوند) هستید و به پزشك های متعددی برای درمان درد خود مراجعه كرده اید، دیگر وقت آن است كه به متخصص درد مراجعه كنید تا به صورت تخصصی ارزیابی برای تشخیص علت درد انجام گیرد. پیدا كردن علت اصلی درد، هدف اصلی متخصص درد است.

مطالب برگرفته از سایت دكتر محمد حسین دلشاد: https://drdelshadfoundation.com/

دكتر محمد حسین دلشاد متخصص درد

بسته به علت درد، درمان های مختلفی برای بیماران در نظر گرفته می شود كه در ادامه این موارد را برای شما ذكر خواهیم كرد. علاوه بر این، پزشك ابتدا سعی بر این دارد كه بیمار با روش های درمانی ابتدایی درمان شود و در صورت عدم درمان، راهكارهای پیشرفته تری برای بیمار در نظر گرفته خواهد شد:

- تجویز دارو
- آزمایشات تشخیصی
- فیزیوتراپی
- انواع تزریق های استروئیدی و بلوك های عصبی
- لیزر درمانی
- رادیوفركوئنسی یا RF روش های درمانی به سه دسته تقسیم بندی می شوند:

خط اول درمانی شامل دارو درمانی است

این داروها شامل ضد التهاب، شل كننده های عضلانی و ضد افسردگی است. موارد دیگر تزریق داروهایی است كه منجر به بی دردی بیماران می شود كه این موارد شامل بلوك های عصبی یا تزریق به ستون فقرات است.

خط دوم درمان شامل روش های درمانی پیشرفته تر مانند رادیوفركوئنسی یا لیزر درمانی است.

خط سوم درمان شامل ایمپلنت با استفاده از پمپ درد است. این نوع درمان می تواند برای تسكین درد، در سطح نخاع كه مركز كنترل بدن برای احساس درد است، كاربرد داشته باشد. درمان با تزریق سلول های بنیادی از دیگر روش های درمانی است كه برای برخی از بیماران كاربرد دارد.

زمانی كه باید به متخصص درد مراجعه كنید

هر فردی كه با درد شدید، حاد یا مزمن دست و پنجه نرم می كند، می تواند برای درمان دردهای خود به متخصص درد مراجعه كند.

به طور كلی اگر دردهای شما برای سه ماه یا بیشتر ادامه داشت، وقت آن است كه به پزشك متخصص درد مراجعه كنید؛ اما، در ابتدا توصیه می شود بیمارانی كه دچار درد هستند، روش های خانگی را برای تسكین امتحان كنند، در صورتی كه روش های خانگی كارساز نبود، حتما برای درمان موثرتر به پزشك مراجعه كنند. به طور كلی در این مواقع باید به فوق تخصص درد مراجعه كنید:

- درد با دوزهای تجویز شده دارو از سوی پزشكان دیگر كنترل نمی شود.
- با وجود اینكه كه در حال مصرف دارو هستید؛ اما، دچار دردهای ناگهانی می شوید.
- دچار عوارض جانبی جدی ناشی از داروهایی كه برای درمان درد استفاده می كرده اید، شده اید.
- دچار نوع جدیدی از درد شده اید.
- نیاز به یادگیری روش های مختلف جهت كنترل دردهای خود دارید.
- درد بر كیفیت زندگی شما تاثیر گذاشته است، مانند توانایی خوابیدن، انجام فعالیت های روزانه مانند حمام كردم، غذا خوردن، حضور در محل كار، دانشگاه و بسیاری از موارد دیگر... در این مواقع با مراجعه به متخصص درد می توانید دردهای خود را كنترل كنید و همچنین روند زندگی و فعالیت های سابق خود را داشته باشید.

پزشك متخصص درد

فعالیت متخصص درد در كلینیك درد

كلینیك درد مركزی برای تشخیص و مدیریت دردهای مزمن است. در كلینیك درد متخصصین مختلفی حضور دارند تا با كمك متخصص درد بتوانند دردهای بیماران را تسكین دهند:

- روانشناسان
- فیزیوتراپیست ها
- متخصصین تغذیه و رژیم درمانی علاوه بر تجویز دارو، كلینیك درد با درمان های فیزیكی، رفتاری و روانی می تواند به كنترل درد كمك كند. همچنین راهكارهای كمك درمانی كه تا به حال موثر عمل كرده اند شامل موارد زیر است:

- طب سوزنی
- بیوفیدبك
- درمان شناختی رفتاری
- آب درمانی
- ماساژ درمانی
- مدیتیشن این نكته را باید بدانید كه پزشك متخصص درد در ابتدا راهكارهای غیر جراحی و كم تهاجمی مانند لیزر دیسك كمر یا PLDD را برای بیمار در نظر می گیرد.
منبع خبر:
همشهری
   تاریخ: ۱۲:۱۲ - ۲۷/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۲۰۹