دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

60 درصد جامعه هدف بنیاد شهید كردستان دز سوم واكسن كرونا را هم دریافت كرده اند
 
محمد احمدی معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران استان كردستان در گفت وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار داشت: ارتقا خدمات با بهینه سازی در محورهای كمی، كیفی، سرعت در تأمین، سهولت دسترسی، حفظ شان و منزلت، به موقع بودن خدمات و طراحی سیستم نظارت از اولویت های بنیاد در كردستان است.

وی حفظ و ارتقاء سطح سلامت گروه هدف، رضایت مندی ایثارگران و مدیریت بهینه هزینه های سلامت جامعه هدف از جمله مهم ترین این اهداف است.

وی عنوان كرد: مشكلات درمانی ایثارگران همواره جز مهم ترین دغدغه های بنیاد بوده است هدف اصلی این معاونت حفظ و افزایش سلامت جسمی و روحی خانواده شاهد و ایثارگران است و برای ارائه خدمات مناسب درمانی به ایثارگران تلاش می كنیم تا از تمامی ظرفیت های موجود در داخل و خارج از بنیاد استفاده كنیم.

به گفته احمدی، همزمان با شیوع ویروس كرونا ستادی در كردستان تشكیل شد كه در قالب این ستاد برای رعایت پروتكل های بهداشتی و پیشگیری از ابتلای به كرونا بیش از 22 هزار و 200 تماس تلفنی با جامعه هدف برقرار شده است.

اجرای طرح واكسیناسیون جامعه ایثارگران در سه مرحله

وی ادامه داد: در اجرای مرحله اول واكسیناسیون كرونا والدین شهدا و جانبازان بالای 70 درصد جانبازی و شیمیایی حاد واكسینه شدند، در مرحله دوم نیز جانبازان بالای 25 درصد و جامعه هدف بالای 50 درصد در اولویت دوم قرار گرفت و در مرحله سوم تمام هم جانبازان زیر 25 درصد جانبازی و خانواده شهدای بالای 18 درصد واكسینه شدند.

احمدی خاطرنشان كرد: كسانی كه به دلایل مختلف قادر به مراجعه حضوری  برای دریافت واكسن كرونا نبودند با معرفی به دانشگاه علوم پزشكی و ارسال تیم ها در منزل واكسینه شده اند و در مجموع 90 تا 95 درصد از جامعه هدف بنیاد شهید در كردستان دو دز واكسن خود را دریافت كرده اند.

وی یادآوری كرد: 60 درصد از جامعه هدف بنیاد شهید در كردستان دز سوم واكسن كرونا را هم دریافت كرده اند و حدود 30 درصد هم به تدریج دز سوم واكسن خود را دریافت می كنند.

پایش سلامت جامعه هدف بنیاد شهید در كردستان

معاون درمان بنیاد شهید كردستان اضافه كرد: طرح پایش سلامت از برنامه های مهم بنیاد شهید است كه از آبان ماه دوباره كلید خورده و والدین شهدا، جانبازان 70 درصد قطع نخاع و كسانی كه بیماری های صعب العلاج دارند و زمین گیر هستند در منزل ویزیت و درمان می شوند.

وی همچنین گفت: طرح پایش سلامت معكوس روال عادی درمان است بطوری كه در این طرح پزشكان كه خود از جامعه ایثارگری، جانباز یا فرزند شهید هستند به منظور ویزیت، پیگیری روند درمان و ارجاعات تخصصی در منزل بیمار حضور یافته و نحوه مراقبت در منزل، مصرف منظم داروها و آموزش مراقبت از بیمار را پیگیری خواهند كرد و چكاب كامل جانبازان بالای 70 درصد و حاد به مدت سه روز در بیمارستان خاتم در تهران انجام شده و اقدامات درمانی مورد نیاز به این عزیزان ارائه می شود.

برگزاری كمیسیون پزشكی 239 نفر از جانبازان در كردستان

وی در ادامه افزود: برگزاری كمیسیون های پزشكی ویژه مصدومین و جانبازان جنگ تحمیلی و كمیسیون پزشكی مختص خانواده ها به صورت مستمر در بنیاد شهید استان برگزار می شود.

احمدی تصریح كرد: كمیسیون پزشكی ویژه جانبازان كه به دلیل شیوع كرونا و محدودیت ها، تقریبا تعطیل شده بود اما این كمیسیون در ماه جاری به صورت حضوری و با رعایت كامل پروتكل های كرونایی آغاز شد.

وی اضافه كرد: در این كمیسیون به پرونده 239 جانباز و تعدادی متقاضی حق پرستاری رسیدگی شد كه بعد از انجام معاینات، با درخواست 35 نفر از این افراد موافقت و پرونده ها برای لحاظ درصد به تهران معرفی شده است.

وی ادامه داد: كمیسیون خانواده هم تحت عنوان ماده 22 و ماده 26 برای خانواده های زیرپوشش بنیاد شهید استان برگزار شد كه ماده 26 آن شامل همسران، والدین شهید و فرزندان شهدا كه زمین گیر و داری بیماری صعب العلاج هستند در این كمیسیون مورد بررسی و هزینه مراقبت و نگهداری در منزل را بر اساس نوع بیماری اختصاص داده می شود.

اجمدی عنوان كرد: حق پرستاری، مراقبت و نگهداری جامعه هدف زمین گیر و دارای بیماری های صعب العلاج بنیاد شهید و امور ایثارگران به استناد بند ب ماده 87 قانون برنامه ششم و مواد 22 و 26 قانون جامعه خدمات رسانی است و برای فرزندان، والدین و همسران شاهد به همراه افراد تحت تكفل جانبازان و آزادگان لحاظ می شود.

وی یاداوری كرد: در همین راستا همه افراد بالای 75 سال به این كمیسیون معرفی و با پرداخت هزینه مراقبت و پرستاری 90 درصد موافقت شد و در قالب ماده 22 كه مختص افراد تحت تكفل جانبازان و داری بیماری صعب العلاج و زمین گیر هستند نیز هزینه مراقبت و پرستاری لحاظ می شود.

كمك های توانبخشی 

وی افزود: تهیه و توزیع وسایل و تجهیزات پزشكی سرمایه ای در بین جامعه هدف نیازمند خصوصاً جانبازان 70 درصد، قطع نخاع و والدین شاهد و همچنین ساخت انواع اندام های مصنوعی، ارتز و پروتز برای جانبازان قطع عضو از دیگر خدمات بنیاد شهید و امور ایثارگران استان كردستان است كه براساس تجویز پزشك تهیه و در اختیار جامعه هدف قرار می گیرد.
 
احمدی عنوان كرد:  توزیع دارو، وسایل مصرفی درمانی، سمعك، عینك، تخت تشك مواج و روهو و خوشخواب، كپسول اكسیژن و اكسیژن ساز و ویلچر از سرفصل اعتبارات متمركز و سایر منابع بنیاد تهیه و در اختیار جامعه هدف قرار گرفته است.

انتهای پیام/2330/71
منبع خبر:
خبرگزاری فارس
   تاریخ: ۱۰:۴۴ - ۲۷/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۷