دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

وزیر بهداشت در اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشكی: مردم تجمع ها و دورهمی ها را كاهش دهند
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛

وزیر بهداشت در اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشكی: مردم تجمع ها و دورهمی ها را كاهش دهند

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی امروز (دوشنبه) با تاكید بر تكمیل واكسیناسیون كووید 19، گفت: افرادی كه دُز سوم را تزریق می كنند تا 80 الی 90 درصد در مقابل اُمیكرون مقاوم خواهند بود.

به گزارش وبدای دانشگاه علوم توانبخشی ، دكتر بهرام عین اللهی در دومین جلسه اضطراری مدیریت بیماری كرونا با رویكرد سویه اُمیكرون كه با حضور روسای دانشگاه های علوم پزشكی كشور از جمله دكتر حمیدرضا خانكه رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی به صورت وبینار برگزار شد، بیان كرد: خوشبختانه امروز به مرز تزریق 114 میلیون دُز واكسن رسیده ایم كه با تلاش جهادی تمامی دانشگاه ها حاصل شده است.

وی تاكید كرد: اكنون بهترین فرصت برای انجام واكسیناسیون است، زیرا تعداد بیماران كاهش یافته و نباید فرصت را از دست داد. ما واكسن را در اختیار تمامی استان ها قرار داده ایم و امیدواریم هموطنانی كه هنوز مراجعه نكرده اند، سریع تر اقدام كنند.

اولین قدم ما تكمیل واكسیناسیون است

دكتر عین اللهی گفت: اولین قدم ما تكمیل واكسیناسیون است. بنابراین توصیه اكید ما به دانشگاه ها این است كه مراكز تجمیعی افزایش یابد تا مردم معطل نشوند، علاوه براینها، به واكسیناسیون فعال هم نیاز داریم تا تیم هایی برای واكسیناسیون افراد سالخورده و ناتوان به منازلشان اعزام شود.

اراده مردم در رعایت پروتكل ها كاهش پیدا كرده است

وزیر بهداشت عنوان كرد: متاسفانه اراده مردم در رعایت پروتكل ها كاهش پیدا كرده است و عادی انگاری صورت می گیرد، لذا دانشگاه ها در هر استانی باید با فرهنگسازی مناسب، مردم را تشویق به رعایت پروتكل ها و زدن ماسك كنند. دانشگاه ها همچنین در وضعیت كشیك های 24 ساعته و آماده باش به سر برند و در مورد مراكز درمانی و بخش های كرونایی نیز آمادگی لازم داشته باشند.

وی در بخش دیگری از سخنانش در حاشیه این جلسه، بیان كرد: پاندمی كرونا همه كشورها را درگیر كرده است و در تمام سازمان های پزشكی جهان ثابت شده كه اولین و مهمترین راه مقابله با بیماری كرونا، انجام واكسیناسیون است.

وی افزود: متاسفانه واكسیناسیون نامتوازن در دنیا و خودخواهی برخی كشورهای برخوردار، منجر شده كه این بیماری كنترل نشود. در كشورهای برخوردار، واكسیناسیون بالای 60 درصد و در كشورهای آفریقایی، 6.5 درصد انجام شده است، وقتی كه این ویروس بتواند به راحتی در كشوری گردش كند، این امكان را به ویروس می دهد كه دچار جهش شود؛ كشورهای برخوردار هم باید بدانند كه اگر این نابرابری ادامه یابد، به ضرر خود آنها و به ضرر تمام جهان است. اگر این وضعیت ادامه پیدا كند ویروس همچنان وجود داشته و كنترل نمی شود. بنابراین، سازمان های بین المللی باید تلاش كنند كه واكسیناسیون در تمام كشورها انجام شود.

وزیر بهداشت عنوان كرد: در كشور ما در سه چهار ماه اخیر، با زحمات مردم و لطف خداوند، واكسیناسیون بسیار خوب انجام شده و ما امروز در مورد دُز اول واكسن به مرز 87 درصد رسیده ایم و در اكثر شهرستان ها نیز بالای 90 درصد یك دُز واكسن تزریق شده است. در مورد دُز دوم نیز به 76 درصد رسیده ایم، یعنی تقریبا 50 میلیون نفر دو دُز واكسن تزریق كرده اند و چنانچه 8 میلیون نفر دیگر دُز دوم را تزریق كنند، پروسه تزریق دو دُز واكسن مان كامل شده و به آمار 90 درصدی می رسیم. البته در هیچ جای دنیا واكسیناسیون 100 درصدی انجام نشده و بالاخره عده ای از واكسن فرار می كنند.

وی گفت: براساس تحقیقاتی كه در افراد واكسینه شده صورت گرفته، میزان آنتی بادی ها بعداز مدتی كاهش پیدا می كند و یكی از دلایلی كه در كشورهای اروپایی مجددا كرونا اوج می گیرد، همین كاهش میزان آنتی بادی ها است كه به دنبال آن، دُز سوم را آغاز كردند.

وی گفت: در كشور ما میزان واكسیناسیون در ماه های اخیر به خوبی انجام گرفت، لذا مردم را به تزریق دُز سوم دعوت می كنیم، دُز سوم آنتی بادی ها را بالا می برد و افرادی كه دُز سوم را تزریق می كنند تا 80 الی 90 درصد در مقابل اُمیكرون مقاوم خواهند بود. بنابراین، بزرگترین توصیه ما این است كه مردم عزیز دُز سوم را انجام دهند. براساس تصمیمات ستاد، از امروز افراد 18 سال به بالا نیز می توانند دُز سوم واكسن كووید 19 را دریافت كنند.

وزیر بهداشت عنوان كرد: از امروز تمام مراكز واكسیناسیونی كه در طرح واكسیناسیون فعال بودند، در سراسر كشور فعال خواهند شد تا مردم منتظر واكسن نباشند و در صف معطل نمانند. باید بتوانیم میزبان های خوبی برای مردم باشیم.

سرعت انتشار ویروس اُمیكرون از سویه های قبلی بیشتر است

دكتر عین اللهی بیان كرد: سرعت انتشار ویروس اُمیكرون از سویه های قبلی بیشتر است و در یك و نیم روز می تواند دو برابر شده و رشد تصاعدی پیدا كند و آمار مبتلایان را بالا ببرد. به همین دلیل از امروز به تمامی مراكز درمانی آماده باش 100 درصدی اعلام كرده ایم.

وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به برگزاری دومین جلسه اضطراری مدیریت كرونا كه با رویكرد سویه اُمیكرون برگزار شد، خاطرنشان كرد: امروز در جلسه وبیناری با روسای دانشگاه های علوم پزشكی تاكید كردیم كه مراكز واكسیناسیون را افزایش داده و مراكز تجمیعی نیز فعال شوند. همچنین تاكید كردیم كه بر اجرای پروتكل ها بیشتر نظارت شود، چرا كه مردم تصور می كنند كرونا رو به اتمام است و عادی انگاری می كنند كه این موضوع بسیار خطرناك است.

وی گفت: فعلا رستوران ها و تالارها تعطیل نمی شود، اما به این شرط كه تمامی پرسنل از ماسك استفاده كنند و پروتكل ها را رعایت كنند. در مورد مدارس نیز كه به صورت نیمه حضوری است، به همین منوال ادامه پیدا می كند. اما با توجه شرایط ممكن است تصمیمات ستاد كرونا تغییر كند. باز هم از آموزش و پرورش و مدارس خواستاریم كه پروتكل ها شدیدا رعایت شود.

وی تاكید كرد: درحال حاضر مهمترین راهكار برای پیشگیری از انتشار اُمیكرون، زدن ماسك است. تجمع ها نیز بسیار مهم است، چندماه قبل به صورت آزمایشی استادیوم ها بازگشایی شد و مردم برای تماشای بازی فوتبال اجازه حضور پیدا كردند، اما مشاهده كردیم كه نكات بهداشتی به خوبی رعایت نشد، به همین دلیل در بازی های دیگر مجوز داده نشد. چنانچه در تجمع ها پروتكل ها رعایت نشود، مجبور به محدود كردن آنها هستیم.

وزیر بهداشت درخصوص قرنطینه های هوشمند گفت: در حال حاضر، افراد به شرطی می توانند به مسافرت بروند كه دو دُز واكسن را تزریق كرده باشند.

وی گفت: اكنون پنج مركز تولید واكسنمان از جمله فخرا، رازی، بركت، پاستور و سیناژن، تایید شده و از پلتفرم های مختلف برای ساخت این واكسن استفاده می شود.

ذخایر واكسنمان كافی است

وزیر بهداشت با بیان اینكه در حال حاضر ذخایر واكسنمان كافی است، ادامه داد: 175 میلیون دُز واكسن در دسترس مان قرار گرفت كه از این میزان، 113 میلیون دُز مصرف شده و مابقی نیز موجود است.

وی درخصوص ارسال پیامك برای نوبت دهی واكسیناسیون گفت: در مورد پیامك ها بازهم توصیه می كنیم كه نه تنها در مورد دُز اول و دوم، بلكه در مورد دُز سوم نیز انجام شود و به مردم یادآوری كنند. زیرا اقدام خوبی بود.

وزیر بهداشت در ادامه گفت: باز هم به زدن ماسك تاكید می كنم. برای مثال كارمندانی كه داخل یك اتاق نشسته اند، معمولا ماسك شان را در می آورند و تصور می كنند كه چون صمیمی هستند به یكدیگر ویروس را منتقل نمی كنند. درحالیكه تصور اشتباهی است و ممكن است كه همكاران خود را مبتلا كنند. مهمترین مساله ای كه می تواند ما را گرفتار كند، عادی انگاری است. اگر فردی احساس می كند مبتلا است باید حتما تست دهد و زودتر به درمانگاه مراجعه كنند تا زودتر تشخیص داده شوند.

دكتر عین اللهی درخصوص دورهمی های خانوادگی افزود: بیشترین گرفتاری ما زمانی است كه تجمع ها و دورهمی های خانوادگی انجام می شود. حتی اگر یك نفر به اُمیكرون مبتلا باشد، بقیه افراد نیز مبتلا می شوند و بهتر است مردم تجمع ها و دورهمی ها را كاهش دهند و تا جاییكه می توانند، حتی در جمع خانواده نیز از ماسك استفاده كنند.

انتهای پیام/

   تاریخ: ۱۱:۰۶ - ۳۰/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۶