دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

لزوم آمادگی 100 درصدی برای نسخه پیچی الكترونیك/ اركان نظام سلامت با روی باز به استقبال این طرح بروند
 
به گزارش گروه رفاه و آسیب های اجتماعی خبرگزاری فارس، امیرعباس منوچهری معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی اظهار داشت: به پزشكان، درمانگران و بیمارستان ها توصیه می كنیم كه هر چه سریعتر به آمادگی 100 درصد برای نسخه نویسی و نسخه پیچی الكترونیك برسند تا تعاملاتشان با سازمان های بیمه گر به راحتی برقرار شود در این صورت است كه پرداختی به مراكز با سهولت و سرعت بیشتری صورت خواهد گرفت.

منوچهری افزود: وقتی اسناد كاغذی می خواهد دست سازمان بیمه گر برسد و پرداخت شود، چند ماه طول می كشد در صورتی كه وقتی این فرایند به صورت الكترونیكی انجام شود، این پرداختی ها سریعتر و به روزتر خواهد بود.

وی ادامه داد: توصیه می كنم اركان نظام سلامت با روی باز به استقبال این طرح بروند و چنانچه مشكلی بود این نكات را به مركز 1420 سازمان تامین اجتماعی كه به صورت شبانه روزی فعال و پاسخگو هستند، اطلاع دهند تا مشاوره های لازم را از كارشناسان آن مركز دریافت كنند.

معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینكه نسخه الكترونیك برای این سازمان طرح جدیدی نیست، گفت: تجربه حدود 6 سال نسخه الكترونیك را در مراكز ملكی داریم و با توجه به اینكه این برنامه تكلیف قانونی مربوط به برنامه پنجم توسعه است، در این راستا از سال 94 در مراكز درمانی تامین اجتماعی پروسه حذف دفترچه شروع شد و سال هاست كه نیازی به ارائه دفترچه در مراكز درمانی تامین اجتماعی نیست.

منوچهری افزود: از سال 95 در درمان غیر مستقیم نیز وارد فرایند بحث نسخه الكترونیك شدیم و در اواخر 98 كه كرونا وارد شد همه سازمان های مرتبط با امر سلامت از این تهدید به عنوان فرصت استفاده كردند و برای پیشگیری از ازدحام، در مرحله اول تمدید اعتبار و در مرحله بعد صدور دفترچه های كاغذی را متوقف كردیم.

وی توقف انتشار دفترچه های كاغذی را گام مهمی برای اجرایی شدن نسخه الكترونیك عنوان كرد و گفت: سالانه حدود 22 میلیون دفترچه صادر و حدود38 میلیون مراجعه در سال بابت تمدید انجام می گرفت. به طور كلی سالی 60 میلیون مراجعه برای صدور و تمدید انجام می شد كه وقت زیادی از نیروی كار ضایع می كرد.

منوچهری ادامه داد: از پاییز99 كاملاً آمادگی لازم را برای حذف پیدا كردیم ولی برای اینكه در بدو امر فشار زیادی به مردم و تامین اجتماعی وارد نشود ار ابتدا دفترجه را كامل حذف نكردیم و برگه هایی كه در دسترس مردم بود قابل استفاده بود و هر كس دفترچه نداشت، می توانست از درمانگرش یا مركز طرف قرارداد نسخه الكترونیك بخواهد چه از طریق سامانه تامین اجتماعی و چه از طریق سامانه هایی كه واسطه بودند می توانستند ارتباط برقرار كنند.

معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی اتصال با سامانه های مختلف مورد استفاده مراكز درمان طرف قرارداد را از اقدامات بسیار مهم و موثر برای پیشبرد طرح نسخه الكترونیك عنوان كرد و گفت: تا الان بیش از 250 شركت از ما API گرفتند و با ما تبادل اطلاعات دارند. بدین ترتیب اگر هر پزشكی در مطب از هر نرم افزار و سامانه ای استفاده می كرد، می توانست نسخه الكترونیك تولید كند و جای خود را در پرتال درمان سازمان تامین اجتماعی پیدا می كرد و الزامی نبود كه حتما از سامانه تامین اجتماعی استفاده كنند. در حال حاضر اتصال بین ما و بیمه سلامت نیز برقرار شده است.

منوچهری گفت: در بحث احراز هویت و امضای الكترونیكی نیز نهایت همكاری از سوی سازمان تأمین اجتماعی صورت گرفت و خیلی سخت گیری نكردیم كه دوره فراگیری طولانی نشود ولی هرچه پیشرفت می كنیم فرآیند های كاری و نرم افزار های را به نحوی ارتقا می دهیم كه از سوءاستفاده های احتمالی پیشگیری شود.

وی با بیان اینكه از اول دی مرحله جدیدی از برنامه نسخه الكترونیك را شاهد خواهیم بود، گفت: البته در این مرحله اتفاق خاصی نمی افتد و این فرایندی است كه مدت هاست انجام می شود. برنامه نسخه الكترونیك بیش از 80 درصد پیش رفته و 90 درصد درمانگران نیز نسخ الكترونیك تولید می كنند.

منوچهری ادامه داد: با این وجود برخی از مراكز درمانی و پزشكان هنوز نسخه كاغذی می نویسند كه انتظار می رود هر چه زودتر تبدیل به الكترونیك كنند. سال ها بود كه پزشكان و درمانگران و مراكز طرف قرارداد به اسناد پزشكی دیسكت و یا فایل اكسل ارائه می دادند و امروزه با نسخه الكترونیك همزمان با كارشان اسناد را ارسال می كنند.

معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینكه فرایند نسخه نویسی و نسخه پیچی واسطه هایی دارد كه از فرایند سازمان تامین اجتماعی بیرون است، گفت: ممكن است یك بخشی و سامانه ای موقتاً كار نكند مانند سامانه های بانك ها، شهرداری ها و... با این تفاوت كه در بخش درمان حساسیت ویژه وجود دارد و برای بخش درمان حتی دقایق هم حیاتی است؛ از اینرو تاكیدات ویژه ای شده از سوی مدیریت ارشد و نامه نگاری های لازم انجام شده است كه در مواقع بحرانی از فرایندهای ویژه برای تسهیل كار مردم استفاده شود.

منوچهری با بیان اینكه تمام پیش بینی های لازم برای پایداری سامانه های الكترونیكی تأمین اجتماعی انجام شده است، گفت: بعید است مراكز طرف قرارداد مشكلی پیدا كنند، ضمن اینكه هیچ جای دنیا 100 درصد نسخ الكترونیك نیست و به هر صورت امكان نسخه نویسی كاغذی برای شرایط اضطراری وجود دارد.

وی با تأكید بر اینكه اجرای مرحله جدیدنسخه الكترونیك هیچ گونه محدودیت و هزینه ای برای مردم ایجاد نخواهد كرد، گفت: تمام دغدغه تامین اجتماعی مربوط به مردم است و در واقع 44 میلیون بیمه شده خانوار ما هستند و وظیفه داریم پیگیر حقوق آنان باشیم. در استانها تكلیف ویژه شده است كه اقداماتی كه به نفع مردم است را سریعا انجام دهند.

منوچهری با بیان اینكه هماهنگی های خوبی در سطح سازمان های بیمه گر وجود دارد، افزود: مرحله جدید نسخه الكترونیك سریعا فراگیر می شود و بركات و ثمراتش در سیستم سلامت كشور مشخص می شود. اجرای كامل این طرح، در هر سال 4هزار میلیارد تومان به نفع كشور خواهد بود. شفاف سازی در بحث دارو و اتفاقاتی كه از گذشته می افتاده مرتفع می شود. در حال حاضر همه چیز در نسخه الكترونیك ثبت می شود و هزینه اضافی به بیمار و درمانگران تحمیل نمی شود.

معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینكه بعد از تكمیل برنامه نسخه الكترونیك، مراحل بعدی توسعه بهره برداری از فناوری اطلاعات را پیگیری می كنیم، گفت: هدف اصلی این طرح، ایجاد پرونده الكترونیك سلامت و آن سامانه جامعی است كه اطلاعات هر فردی از سلامتش در آن وجود دارد.

 منوچهری ادامه داد: چرخه درمان به وسیله پرونده الكترونیك سلامت تكمیل می شود و گام بعدی پزشك خانواده و نظام ارجاع می تواند باشد. وقتی آن سیستم در حال گردش باشد به هر بیماری می توان بالاترین خدمات را با بهترین كیفیت ارائه كرد.

انتهای پیام/
منبع خبر:
خبرگزاری فارس
   تاریخ: ۱۰:۳۸ - ۰۱/۱۰/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۵