دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

با بودجه 1401 بهزیستی نمی توان قانون حمایت از حقوق معلولان را اجرا كرد
 
نماینده شبكه ملی تشكل های مردم نهاد معلولان جسمی و حركتی كشور مدعی شد كه بودجه پیشنهادی سال 1401 سازمان بهزیستی حتی كفاف تهیه وسایل توانبخشی معلولان را نخواهد داد.
با بودجه 1401 بهزیستی نمی توان قانون حمایت از حقوق معلولان را اجرا كرد علی همت محمودنژاد در حاشیه جلسه كمیته نظارت بر قانون حمایت از حقوق معلولان كه با ریاست مخبر، معاون اول رییس جمهوری و با حضور وزیر بهداشت، وزیر رفاه، وزیر راه و شهرسازی، رییس بنیاد شهید، رییس سازمان بهزیستی و جمعی از مسئولان كشوری برگزار شد، در گفت وگو با ایسنا، اظهار كرد: قیمت وسایل توانبخشی افراد دارای معلولیت به گونه ای افزایش یافته است كه بودجه سازمان بهزیستی حتی پاسخگوی وسایل توانبخشی معلولان را نخواهد داد و چنانچه مجلس و دولت در ابتدای بررسی لایحه بودجه، بودجه سازمان بهزیستی را افزایش ندهند، سال آینده برای معلولان بسیار سخت خواهد گذشت.

وی خطاب به وزیر بهداشت و با ابراز گلایه گفت: چرا شورای راهبردی توانبخشی كشور در وزارت بهداشت از زمان تاسیس تاكنون حتی یكبار جلسه تشكیل نداده است؟ و باید پرسید در حال حاضر چه تعداد تخت ترمیم زخم بستر در كشور برای معلولان آسیب نخاعی وجود دارد؟.

نماینده شبكه ملی تشكل های مردم نهاد معلولان جسمی و حركتی كشور همچنین با انتقاد از منشور اخلاقی درمان وزارت بهداشت كه دسترس پذیری را برای معلولان به رسمیت نمی شناسد و مطب اكثر پزشكان بدون آسانسور و دسترس پذیری دایر است، گفت: پزشكان از نظر مالی با مشكل مواجه نیستند و دسترس پذیری برای درمان حق همه آحاد جامعه است لذا هیچ مطبی در كشور نباید بدون آسانسور ایجاد و یا وجود داشته باشد.

وی یادآور شد: متاسفانه وزارت بهداشت در دوران كرونا، باتوجه به ریسك بالای ابتلا معلولان به دلیل تماس با سطوح، هیچگونه بسته حمایتی برای معلولان چه در مراكز و چه در منازل تخصیص نداده است.

محمودنژاد همچنین این را هم گفت كه باید نام دستگاه هایی كه حقوق معلولان را پایمال می كنند به صراحت در اسناد حقوقی دولت مطرح شود.

نماینده شبكه ملی تشكل های مردم نهاد جسمی و حركتی كشور در ادامه سخنان خود با اظهار تاسف از عدم هزینه كرد 100 میلیارد تومان مربوط به بیمه سلامت معلولان گفت: بسیاری از معلولان در ایران بیمه مكمل درمانی ندارند.

وی در ادامه از عدم تشكیل جلسات كمیته نظارت بر حقوق معلولان در موعدهای مقرر (و طبق قانون دوبار در سال) اظهار كرد: انتظار داریم جلسات مربوط به كمیته نظارت بر قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت به موقع برگزار شود.

محمودنژاد همچنین با اشاره به ماده 27 قانون حمایت از حقوق معلولان از جمله دریافت مستمری معادل حقوق و دستمزد تصریح كرد: با این بودجه بهزیستی، نمی توان قانون حمایت از حقوق معلولان را اجرا كرد.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۴:۳۷ - ۰۵/۱۰/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۱