دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

تاكید بر تعاملات بین حرفه ای علوم سلامت و كار تیمی در نشست روسای دانشكده پزشكی و پرستاری و مامایی
 
نشستی با حضور دكتر محمدتقی بیگ محمدی رئیس دانشكده پزشكی، معاون آموزشی و مدیر مركز مهارت های بالینی این دانشكده، دكتر علیرضا نیكبخت نصرآبادی رئیس دانشكده پرستاری و مامایی و معاونان و مدیرگروه ها و مدیر مركز مهارت های بالینی و مدیر مركز توسعه دانشكده پرستاری و مامایی، سه شنبه 7 دی ماه 1400 در ...
تاكید بر تعاملات بین حرفه ای علوم سلامت و كار تیمی در نشست روسای دانشكده پزشكی و پرستاری و مامایی
نشستی با حضور دكتر محمدتقی بیگ محمدی رئیس دانشكده پزشكی، معاون آموزشی و مدیر مركز مهارت های بالینی این دانشكده، دكتر علیرضا نیكبخت نصرآبادی رئیس دانشكده پرستاری و مامایی و معاونان و مدیرگروه ها و مدیر مركز مهارت های بالینی و مدیر مركز توسعه دانشكده پرستاری و مامایی، سه شنبه 7 دی ماه 1400 در سالن شورای یك برگزار شد.

203347.mp3 تاكید بر تعاملات بین حرفه ای علوم سلامت و كار تیمی در نشست روسای دانشكده پزشكی و پرستاری و مامایی



اخبار مرتبط گالری عكس مرتبط گالری فیلم مرتبط گالری صوت مرتبط
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشكی تهران دانشكده پرستاری و مامایی، دكتر علیرضا نیكبخت نصرآبادی با اشاره به گروه های آموزشی در رشته پرستاری و مامایی، تعداد دانشجویان، فارغ التحصیلان و اعضای هیئت علمی دانشكده بیان كرد: دانشكده پرستاری و مامایی ظرفیت همكاری های دو جانبه و بین حرفه ای با دانشكده پزشكی را دارد اما در دو دهه گذشته هیچ برنامه ی منسجم و طراحی شده ای از نظر تعاملات رسمی و حرفه ای بین دو دانشكده پزشكی و پرستاری و مامایی وجود نداشته و دانشجویان هر دو دانشكده بعد از فارغ التحصیلی اولین ارتباطات بین رشته ای خود را تجربه می كنند با اینكه هدف مشترك در هر دو رشته پرستاری و پزشكی حفظ و ارتقای سلامت و توانبخشی بیماران است اما آموزش این دو رشته عملا جدا از هم اتفاق می افتد.

رئیس دانشكده پرستاری و مامایی با انتقاد از نبود یكپارچگی و هماهنگی منسجم بین معاونت های آموزشی در بیمارستان ها و دانشكده ها، اظهار امیدواری كرد كه بتوان با یك مدل عملیاتی این نقیصه را برطرف كرد، وی همچنین خاطرنشان كرد كه این نشست می تواند آغاز یك اقدام اجرایی نوید بخشی برای شروع یك همكاری بین حرفه ای باشد كه در این مسیر موضوعات متعالی تری پیگیری شود و بستری فراهم گردد كه از همان دوران دانشجویی رشته پرستاری و مامایی و پزشكی احساس قرابت بیشتری را با هم تجربه كنند.



در ادامه دكتر محمد تقی بیگ محمدی رئیس دانشكده پزشكی با اشاره به اینكه همكاری موثر بین پرستار و پزشك، تعامل جدی را می طلبد گفت: بخشی از این خلأها مربوط به فرهنگ و مسائل كشوری است كه باید رده های بالاتر در این زمینه وارد عمل شوند و بخشی از آن هم مربوط به مسائل دانشگاهی است كه سعی بر آن می شود تا در برنامه های مشترك این چالش ها پیگیری شود.

رئیس دانشكده پزشكی بیان كرد: در حال حاضر ارتباطات در مسئله آموزشی بین پرستار و پزشكان مطلوب نیست و آنچه كه هم اتفاق می افتد به صورت نظام مند و سیستماتیك نیست، در فعالیت های آموزشی و همراهی با دانشجویان باید آموزش با عدالت بین همه شكل گیرد و نظارت دقیق اعمال شود كه مداخلات شخصی در مسائل كاری دخیل نباشند.

دكتر بیگ محمدی به نقاط قوت رشته پرستاری اشاره كرد و گفت: به نظم و انضباط در پرستاری نگاه مثبتی داریم و این ویژگی در پرستاران مثال زدنی است اما باید مراقبت لازم انجام گیرد كه به سمت كمرنگ شدن پیش نرود.

رئیس دانشكده پزشكی گفت: درآموزش پرستاری نیز اشكالاتی وجود دارد كه باید در رفع آن تلاش كرد، پرستاری حرفه ایست كه باید مهارت های لازم را كسب كند و در این مسیر در حال ترقی و پیشرفت باشد و نباید اهمال كاری در كسب این مهارت ها وجود داشته باشد و دانشكده هم باید چنین تعهد حرفه ای را مطالبه كند.

دكتر هومن شهسواری معاون آموزشی دانشكده بیان كرد: چارچوب منظم و سیستماتیك برای كار تیمی بین این دو رشته وجود ندارد كه این مسئله می تواند در آموزش پرستاری آسیب معناداری را ایجاد كند و عدم شناخت و كمرنگ بودن تعاملات بین این دو رشته می تواند از عوامل مهم این چالش ها باشد. وی خاطر نشان كرد با اینكه وظیفه ارتقاء سطح پرستاران بر عهده آموزش های مداوم جامعه پرستاری است اما این تعامل به طور معنی دار در بین پرستاران وجود ندارد.



دكتر شهرزاد غیاثوندیان مدیر گروه داخلی جراحی دانشكده با اشاره به اینكه پیشگیری بهتر از درمان است گفت: اما در عمل این تضاد وجود دارد، این فاصله ای كه بین این دو دانشكده وجود دارد یك مشكل اساسی است كه به دلیل نگرشی كه در طی سالیان اتفاق افتاده حاصل گردیده و باید اصلاح ساختار و بستر سازی آن فراهم شود كه با این تغییرات نتایج مطلوبی را تجربه خواهیم كرد.

دكتر جمال الدین بگجانی مدیر گروه پرستاری كودكان و مراقبت های ویژه دانشكده گفت: همكاری دانشجویان پرستاری و پزشكی می تواند پیامد بالینی خوبی را به همراه داشته باشد كه این توانمندی و شور و شوق در بین دانشجویان به روشنی قابل مشاهده است و باید در این مسیر قدم های بیشتری را برداشت.

دكتر سیده طاهره میرمولایی مدیر گروه مامایی و بهداشت باروری دانشكده گفت: همه ما در گروه پزشكی دست پرورده فرهنگی هستیم كه در آن تربیت یافتیم و ادامه دهنده این فرهنگ نیز هستیم اما اگر این فرهنگ را اصلاح نكنیم هر چه كه جلوتر پیش رویم این چالش ها و خلا ها بیشتر خود را نمایان می سازد، وی تاكید كرد باید تعریف درستی از كار تیمی داشته باشیم و ارتباطات گروهی باید به صورت افقی باشد نه عمودی و این نوع نگرش در تعاملات حرفه ای در عمل باید آموزش داده شود.

در این نشست دكتر مهرناز گرانمایه معاون پژوهشی و دكتر الهام نواب مدیر گروه پرستاری مراقبت های ویژه مدیریت دانشكده پرستاری و مامایی نیز نقطه نظرات خود را بیان كردند.

دكتر كمال بصیری مسئول مركز مهارت های بالینی دانشكده پزشكی، با اشاره به مهارت های بالینی و آموزشی پرستاران و ماماهای دانشكده گفت : ارزش كار خروجی دانشكده پرستاری و مامایی در فعالیت پرستاران و ماماهای فعال در سازمان اورژانس كشور به خوبی قابل مشاهده است، دانشكده پرستاری و مامایی تهران از نظر سطح و كیفیت بالینی فاصله زیادی با دانشكده های دیگر دارد كه این بسیار ارزشمند است و هیچ جایی پتانسیل نیروی انسانی چون پرستاران این دانشگاه را ندارد كه واقعاً اینگونه خدمتگزار جامعه خود باشند و این اعتقادات قلبی شان در خروجی كار كاملا دیده می شود.

در پایان رئیس دانشكده پزشكی و تیم همراه از مركز مهارت های بالینی و پراتیك دانشكده پرستاری و مامایی بازدید كردند.



گروه خبری : دانشكده پرستاری مامایی,گروه خبری RSS كد خبر : 203347

كپی لینك كوتاه

-
-
   تاریخ: ۲۲:۲۶ - ۰۷/۱۰/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۲