دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

ارسال نخستین توییت با مغز توسط یك مرد دچار فلج مغزی
 
یك مرد 62 ساله استرالیایی كه مبتلا به فلج مغزی است، اولین توییت خود را با یك تراشه مغزی و بدون نیاز به زدن هیچ كلید یا ایجاد صدایی ارسال كرد. "اوكیف" كه استقلال خود را به دلیل فلج شدن پیش رونده از دست داده بود، این ایمپلنت را در ماه آوریل 2020 دریافت كرد و از آن برای ارتباط با خانواده و همچنین ...


ایسنا: یك مرد 62 ساله استرالیایی كه مبتلا به فلج مغزی است، اولین توییت خود را با یك تراشه مغزی و بدون نیاز به زدن هیچ كلید یا ایجاد صدایی ارسال كرد.

به گزارش آی ای، یك مرد 62 ساله استرالیایی كه به علت ابتلا به بیماری "اسكلروز جانبی آمیوتروفیك"(ALS) فلج شده است، اولین فردی است كه با استفاده از "رابط مغز و رایانه" توانست پیامی را در رسانه های اجتماعی ارسال كند.

رابط های مغز و رایانه(BCI) فناوری بزرگ جدید در دنیای فناوری هستند. در حالی كه برخی از افراد مانند "ایلان ماسك" در همین اوایل سال آینده می خواهند از آن برای بهبود تجربیات انسانی استفاده كنند، برخی دیگر مانند شركت "سینكرون"(Synchron) كه رابط كاربری آن به "فیلیپ اوكیف"(Philip O"Keefe) استرالیایی كمك كرد اولین توییت خود را ارسال كند، می خواهند آن را به عنوان یك پروتز برای بیماران مبتلا به فلج اندام و همچنین به عنوان یك درمان برای دیگر بیماری های عصبی مانند بیماری پاركینسون در آینده بسازند.

رابط مغز و رایانه شركت "سینكرون" از طریق یك ایمپلنت مغزی به نام "استنترود"(Stentrode) كار می كند كه برای نصب آن نیازی به هیچ جراحی مغزی نیست. در بیانیه مطبوعاتی این شركت آمده است، در عوض، این شركت از تكنیك هایی كه معمولاً برای درمان سكته مغزی استفاده می شود، برای كاشت "استنترود" از طریق سیاهرگ گردن استفاده می كند.

"اوكیف" كه استقلال خود را به دلیل فلج شدن پیش رونده از دست داده بود، این ایمپلنت را در ماه آوریل 2020 دریافت كرد و از آن برای ارتباط با خانواده و همچنین همكاران تجاری خود از طریق تبادل ایمیل استفاده می كرد.

"اوكیف" با شرح تجربه خود در یك بیانیه مطبوعاتی، استفاده از این رابط كاربری مغز و رایانه را به چیزی مانند یادگیری دوچرخه سواری تشبیه می كند كه كمی تمرین می خواهد، اما زمانی كه به آن عادت كنید و نحوه استفاده و كاركرد آن را یاد بگیرید، كاملا عادی و طبیعی می شود.

"اوكیف" می گوید: من فقط باید به این فكر كنم كه كجا می خواهم روی صفحه رایانه كلیك كنم و سپس رابط به من اجازه می دهد ایمیل ارسال كنم، از بانكداری آنلاین و همچنین خدمات خرید استفاده كنم.

جدیدترین دستاورد او اكنون به اشتراك گذاشتن افكار خود از طریق شبكه اجتماعی توییتر با كمك و از حساب كاربری "توماس آكسلی" مدیر عامل "سینكرون" برای ارتباط با جهان است.

وی در این توییت نوشته است: بدون نیاز به فشردن كلیدی یا ایجاد هر صدایی من این توییت را فقط با فكر كردن به آن ایجاد كردم.

"آسكلی" در بیانیه ای گفت كه این توییت لحظه مهمی برای حوزه رابط های مغز و رایانه است و ارتباط، امید و آزادی را برای این افراد برجسته می كند.

وی افزود: فناوری ارائه شده به افرادی كه استقلال عملكردی آنها توسط بیماری هایی مانند فلج مغزی سلب شده است، كمك می كند.

وی همچنین اشاره كرد كه این شركت در حال برنامه ریزی برای اولین مطالعه این رابط در انسان در سال آینده در ایالات متحده است.

بنابراین به نظر می رسد اتفاقات جالبی در این زمینه در پیش است كه باید منتظر بمانیم تا در سال آینده میلادی كه به زودی آغاز خواهد شد، ببینیم این فناوری جدید به افرادی كه با وضعیتی نظیر فلج اندام مواجه هستند، چگونه برای بازگشت به آغوش جامعه كمك می كنند.
منبع خبر:
انتخاب
   تاریخ: ۲۰:۲۶ - ۰۷/۱۰/۱۴۰۰   بازدید: ۲۱۷