دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

اثرات مخرب آلودگی صوتی بر سلامتی
 
شفقنا زندگی- آلودگی صوتی كه توسط سازمان جهانی بهداشت به عنوان یك مزاحم زیست محیطی پیشرو برجسته شده است، چیزی بیش از یك آزاردهنده است. صدای بلند مداوم می تواند سلامت روحی و جسمی شما را مختل كند. آلودگی صوتی به اشكال مختلفی ظاهر می شود. برخی از اثرات شگفت انگیز ناشی از این مشكل شامل موارد زیر ...

شفقنا زندگی- آلودگی صوتی كه توسط سازمان جهانی بهداشت به عنوان یك مزاحم زیست محیطی پیشرو برجسته شده است، چیزی بیش از یك آزاردهنده است. صدای بلند مداوم می تواند سلامت روحی و جسمی شما را مختل كند. آلودگی صوتی به اشكال مختلفی ظاهر می شود. برخی از اثرات شگفت انگیز ناشی از این مشكل شامل موارد زیر است:

كاهش شنوایی ناشی از سر و صدا

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا از ام اس ان، صداهای بلند فقط آزاردهنده نیستند، بلكه می توانند منجر به كاهش شنوایی شوند. در واقع، قرار گرفتن در معرض صداهای با حجم بسیار بالا، مانند ترافیك یا كارهای ساختمانی، می تواند باعث كاهش شنوایی ناشی از نویز (NIHL) شود. در حالی كه این صداها ممكن است در سطوح پایین بی ضرر باشند، اما زمانی كه بلند و طولانی باشند می توانند مضر باشند.

كم شنوایی موقت

كسانی كه در معرض صداهای بلند قرار می گیرند دچار كم شنوایی موقت می شوند. 

فشار خون بالا

فشار خون بالا یك خطر جدی برای سلامتی است كه می تواند منجر به سكته مغزی، حملات قلبی، نارسایی قلبی، بیماری كلیوی و سایر مسائل شود. بر اساس یك بررسی در سال 2018، قرار گرفتن كوتاه مدت در معرض سر و صدا می تواند فشار خون شما را افزایش دهد. 

پره اكلامپسی

پره اكلامپسی وضعیتی است كه باعث افزایش فشار خون در زنان باردار می شود. مطالعه ای كه در مجله آلودگی محیطی منتشر شده است نشان می دهد كه این وضعیت در زنانی كه در معرض سطوح بالای آلودگی صوتی قرار دارند، شایع تر است.

وزوز گوش

وزوز گوش باعث می شود افراد صداهایی را بشنوند كه خارجی نیستند، مانند صدای بلند، وزوز، ضربان، خش خش یا حتی موسیقی.

 اختلال خواب

بزرگسالان هر شب بین هفت تا نه ساعت خواب نیاز دارند. متاسفانه آلودگی صوتی می تواند خواب را مختل كند.

عملكرد مختل شده 

آلودگی صوتی عملكرد انسان را مختل می كند. قرار گرفتن در معرض سر و صدای زیاد ممكن است مانع از انجام كارها شود و سلامت عمومی شما را مختل كند.

مشكلات قلبی

سلامت قلب بسیار مهم است. یك مطالعه به اثرات صدای هواپیما بر سلامت قلب و عروق پرداخت و دریافت كه قرار گرفتن در معرض این صدا به طور منظم می تواند مشكلات قلبی را افزایش دهد. 

افزایش هورمون استرس

تحقیقات نشان می دهد كه آلودگی صوتی می تواند هورمون های استرس را افزایش دهد.

نارضایتی و ناراحتی

افرادی كه در معرض صداهای بلند مداوم هستند، اغلب احساس آزار می كنند. با این حال، تحقیقات نشان می دهد كه آلودگی صوتی عوارض روانی دیگری مانند نارضایتی، ناراحتی، نارضایتی و احساس رنجش دارد.

سردرد

در حالی كه عوامل مختلفی &– از اضطراب گرفته تا هورمون ها &– می توانند باعث سردرد شوند، آلودگی صوتی نیز ممكن است نقش داشته باشد. 

استرس عاطفی

سلامت عاطفی شما به اندازه سلامت جسمانی شما مهم است. آلودگی صوتی می تواند استرس عاطفی را ایجاد كند و باعث احساس شكست، اضطراب یا ناراحتی شود. 

اضطراب

اضطراب یك مشكل رایج است كه می تواند منجر به احساس بی قراری، خستگی، تحریك پذیری، تنش عضلانی و غیره شود. آلودگی صوتی می تواند اضطراب را برانگیزد.

اختلالات روانی رایج

سر و صدای زیاد می تواند به طور مستقیم بر سلامت روان تأثیر بگذارد. 

شناخت ضعیف

آلودگی صوتی ممكن است بر عملكرد مغز شما تأثیر بگذارد. تحقیقات نشان می دهد كه صداهای بلند و مداوم تأثیر منفی بر شناخت دارد و تمركز و تصمیم گیری را در حضور صداهای مزاحم دشوار می كند.

احساسات افسردگی

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض سر و صدای زیاد می تواند با مسائل روانی، از جمله احساسات افسردگی مرتبط باشد.

خطر سكته مغزی

سكته مغزی در اثر انسداد بالقوه كشنده جریان خون در مغز ایجاد می شود. با كمال تعجب، سر و صدا می تواند بر خطر ابتلا به این مشكل پزشكی تأثیر بگذارد. 

خستگی

كار در مكانی با صدای بلند می تواند منجر به خستگی شود. این واقعیت كه سر و صدا ضربان قلب ما را افزایش می دهد، تنها یكی از چندین توضیح ممكن برای چنین یافته هایی است.

زمان پاسخ آهسته

آلودگی صوتی ممكن است واكنش سریع و مؤثر را دشوار كند.

حافظه ضعیف

قرار گرفتن در معرض صداهای بلند می تواند منجر به شناخت كندتر و حافظه ضعیف در كودكان شود. 

انتهای پیام

fa.shafaqna.com شفقنا در شبكه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

لینك كوتاه خبر : https://fa.shafaqna.com/?p=1287450
منبع خبر:
شفقنا
   تاریخ: ۱۴:۳۹ - ۰۷/۱۰/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۰