دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

اشتغال معلولان نیازمند مهارت افزایی/ آموزش های كاربردی ارائه شود
 
بوشهر- رفع مشكل اشتغال معلولان نیازمند تقویت مهارت های فنی این قشر است و در این راستا باید دوره های آموزشی متناسب با وضعیت معلولان در زمینه ها و گروه های مختلف تدوین و اجرا شود.
اشتغال معلولان نیازمند مهارت افزایی/ آموزش های كاربردی ارائه شود بوشهر- رفع مشكل اشتغال معلولان نیازمند تقویت مهارت های فنی این قشر است و در این راستا باید دوره های آموزشی متناسب با وضعیت معلولان در زمینه ها و گروه های مختلف تدوین و اجرا شود.

خبرگزاری مهر - گروه استان ها: معلولان جامعه بزرگی هستند كه با مشكلات فراوانی روبرو بوده و نیاز است كه با توجه بیشتر و بهتر به این قشر زمینه رفع مشكلات و تأمین نیازهای آنها فراهم شود.

اشتغال یكی از اصلی ترین دغدغه ها در بین جامعه معلولان محسوب می شود و علیرغم وعده هایی كه مسئولان طی سال ها و دهه های گذشته داده اند، این مسئله و مشكل همچنان پابرجا است.

یكی از نیازهای اساسی برای تقویت اشتغال معلولان، توجه به مهارت آموزی این قشر است؛ كاری كه در استان بوشهر آغاز شده تا عاملی باشد برای رفع مشكل همیشگی معلولان.

مهارت آموزی معلولان

مدیر كل بهزیستی استان بوشهر صبح دوشنبه در اولین جلسه طرح توانمندسازی معلولین استان بوشهر با اشاره به تنوع جامعه هدف بهزیستی، گفت: معلولان جسمی حركتی، زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست، كودكان خیابانی، آسیب دیدگان اجتماعی و معتادان در حال بهبودی از جمله جامعه هدف بهزیستی است كه نیازمند آموزش های خاص هستند.

علیرضا حاجیونی افزود: در راستای اجرایی سازی ماده 14 قانون حمایت از حقوق معلولین و با عنایت به ابلاغ نظام نامه آموزش های مهارتی افراد دارای معلولیت، تلاش می كنیم تا در اسرع وقت نسبت به عملیاتی كردن نظامنامه فوق با همكاری مجموعه آموزش فنی و حرفه ای در سطح استان بوشهر گام های مؤثری برداریم.

وی با بیان اینكه باید به معلولان اهمیت داده شود و خانواده های آنها در جهت اهمیت دادن به آنها توجیه شوند و آموزش های لازم را ببینند، تاكید كرد: فراهم كردن شرایط مناسب برای مهارت آموزی معلولان از رویكردهای مهم مجموعه بهزیستی است كه در دستگاه های زیر مجموعه وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی به صورت جدی دنبال می شود.

اشتغال معلولان نیازمند مهارت افزایی/ آموزش های كاربردی ارائه شود

لزوم توانمندسازی شغلی معلولین

مدیركل سیاسی، انتخابات و تقسیمات كشوری استانداری بوشهر گفت: معلولین به واسطه نداشتن مهارت های حرفه ای، بیشتر در معرض آسیب هستند و آموزش های فنی و حرفه ای كلید توانمندسازی و توانبخشی شغلی و حرفه ای معلولین است.

جواد لقمان زاده یكی از راهكارهای رفع معضل بیكاری را آموزش مهارت های فنی و حرفه ای به جامعه هدف بهزیستی دانست و اظهار داشت: توجه به این آموزش ها نقش مهمی در كارآفرینی و خود اشتغالی معلولین دارد.

وی با بیان اینكه عدم حمایت از جوانان مستعد و معلول جامعه هدف را با مشكلات جدی در آینده روبرو می كند، افزود: فعالیت جوانان مستعد و توانمند تحت پوشش بهزیستی زمینه رشد و توسعه آنها را فراهم كرده و همگان باید در راستای شناسایی و فراهم كردن زمینه برای فعالیت آنها اقدام كنند.

لقمان زاده با بیان اینكه باید توانایی و استعداد ذاتی معلولان را باور كنیم، اظهار كرد: اگر توانمندی های این افراد به خوبی دیده و تقویت شود، بسیاری از مشكلات آنان در زمینه اشتغال و كارآفرینی حل می شود.

مدیر كل سیاسی، انتخابات و تقسیمات كشوری استانداری بوشهر با تاكید بر ضرورت توانمندسازی معلولین، اضافه كرد: می بایست با افزایش توانمندی های جامعه معلولین و ظهور و بروز استعدادهای آنها، این قشر از جامعه را به جامعه ای مولد برای حل مشكلات كشور و اداره زندگی خودشان تبدیل كرد.

اشتغال معلولان نیازمند مهارت افزایی/ آموزش های كاربردی ارائه شود

بررسی نیازهای آموزشی معلولین

مدیركل آموزش فنی و حرفه ای استان بوشهر نیز با تاكید به نقش سازمان آموزش فنی و حرفه ای در ارائه آموزش های مهارتی، افزود: آموزش های فنی و حرفه ای كلید توانمندسازی و توانبخشی شغلی و حرفه ای معلولین است.

عبدالمجید دراهكی از مهارت آموزی دو هزار و 335 نفر از افراد در معرض آسیب های اجتماعی در سال جاری در استان بوشهر خبر داد و افزود: معلولین به واسطه نداشتن مهارت های حرفه ای، مددجویی و عدم تأمین منابع مالی برای امرار معاش و گذران زندگی خود و خانواده بیشتر از سایر افراد جامعه در معرض انواع آسیب های فردی و اجتماعی قرار می گیرند، از این رو آموزش های فنی و حرفه ای به عنوان آموزش هایی كه ابعاد كاربردی و مهارتی آنها نسبت به ابعاد نظری از اهمیت بیشتری برخوردار است یكی از پربازده ترین سرمایه گذاری های جوامع برای توسعه فردی و اجتماعی معلولان تلقی می شود.

وی با اشاره به امكانات و تجهیزات آموزشی فنی و حرفه ای استان بوشهر، اضافه كرد: مجموعه فنی و حرفه ای استان آماده بررسی نیازهای آموزشی جامعه هدف معلولین اعلام شده از بهزیستی، به منظور امكان سنجی، برنامه ریزی آموزشی، اولویت بندی و اجرای دوره های آموزشی همراه با ارائه گواهی معتبر آموزشی برای مددجویان بهزیستی است تا گام های مؤثری در زمینه آماده سازی شغلی و آموزش مهارت های فنی و حرفه ای جهت این قشر شریف برداشته شود.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۰۹:۱۷ - ۱۳/۱۰/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۱