دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

تاثیر لگودرمانی بر اوتیسم
 
نتایج یك پژوهش نشان می دهد لگودرمانی در كاهش علائم اوتیسم در كودكان مؤثر است.
تاثیر لگودرمانی بر اوتیسم به گزارش ایسنا، اوتیسم نوعی اختلال عصبی-تحولی است كه با مشكلات اجتماعی و رفتاری مشخص می شود. میزان شیوع اختلال طیف اوتیسم در چند سال اخیر به طرز چشمگیری افزایش پیدا كرده است و به یكی از رایج ترین بیماری های غیرواگیر تبدیل شده است. متاسفانه هنوز درمان قطعی برای اوتیسم پیدا نشده است اما با این وجود، متخصصان و پژوهشگران به دنبال بهبودی و استفاده از مداخله هایی به منظور كاهش علائم و نشانه های اختلال طیف اوتیسم هستند. محققان در پژوهشی اثربخشی مداخلات مبتنی بر آموزش ذهن آگاهی به مادران و لگو درمانی را بر علائم اختلال اوتیسم در كودكان بررسی كرده اند.

در این مطالعه آمده است: یكی از مداخلات غیردارویی كه توجه زیادی را جلب كرده است، مداخله مبتنی بر ذهن آگاهی است. ذهن آگاهی شامل یك آگاهی پذیرا و عاری از قضاوت وقایع جاری است. در این شیوه مداخله ذهن آگاهی، ابتدا والدین به طور مستقیم و سپس به صورت غیرمستقیم برای كودكانشان نقش معلم ذهن آگاهی را ایفا می كنند. به طور كل، این روش درمان نشان داده است كه می تواند اثرات مطلوبی بر رفتارهای والدین در مواجهه با فرزندان مبتلا به اوتیسم داشته باشد.

نویسندگان این مقاله می گویند: یكی دیگر از روش های درمان غیردارویی، استفاده از فنون بازی درمانی- لگو درمانی است. لگو درمانی به عنوان نوعی از بازی، جهت تقویت و تسهیل شایستگی اجتماعی كودكان طیف اوتیسم معرفی شده است. كودكان در این روش در گروه های كوچك به صورت مشترك براساس قوانین و نقش ها و براساس یك الگوی تصویری یا ساختمان آزاد در محیطی امن به ساخت آن الگوها می پردازند.

بر اساس آنچه در این مقاله آمده است، روش پژوهش حاضر شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون چند گروهی همراه با گروه گواه و پیگیری یك ماهه و از نظر هدف نیز پژوهشی كاربردی بود. جامعه آماری شامل 85 كودك مبتلا به اختلال اوتیسم بودند كه در سال 1398 در دو مركز توانبخشی اوتیسم شهر تهران نگهداری می شدند. با استفاده از نمونه گیری هدفمند 30 نفر از آنان انتخاب و سپس به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و یك گروه گواه(هر گروه 10 نفر) جایگزین شدند.

گروه آزمایشی (1) والدین، درمان ذهن آگاهی به مدت 12 جلسه و هر جلسه به مدت 70 دقیقه و گروه آزمایشی(2) والدین، لگو درمانی 12 جلسه و هر جلسه به مدت 45 دقیقه دریافت كردند. در این مدت گروه گواه هیچ گونه درمانی دریافت نكردند. سپس برای هر سه گروه، یك ماه پس از اجرای مداخله، آزمون پیگیری به عمل آمد و مجدد به پرسشنامه پاسخ دادند.

در این مقاله بیان شده است: نتایج نشان داد آموزش ذهن آگاهی به مادران و لگو درمانی در كاهش علائم اوتیسم مؤثر است. این نتایج همچنین نشان دادند مداخله لگودرمانی نسبت به مداخله ذهن آگاهی به مادران اثربخشی بیشتری در كاهش علائم اوتیسم و رفتارهای نابهنجار در كودكان طیف اوتیسم دارد.

محققان این مطالعه پیشنهاد كرده اند در تحقیقات آتی پژوهشگران طول دوره پیگیری را افزایش دهند.

این مطالعه توسط مرجان آل بهبهانی، دانشجوی دكترای گروه روانشناسی دانشگاه آزاد بوشهر، مولود كیخسروانی، استادیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد بوشهر، ناصر امینی، استادیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد بوشهر، محمد نریمانی، استاد ممتاز گروه روانشناسی دانشگاه محقق اردبیلی و بهنام الدین جامعی، استاد گروه علوم پایه مركز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشكی و خدمات درمانی ایران انجام شده است. این مقاله در نودوهفتمین شماره ی بیستمین دوره ی مجله علوم روانشناختی منتشر شده است.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۸:۰۳ - ۱۳/۱۰/۱۴۰۰   بازدید: ۲۱۴