دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

رعایت نكردن اصول ارگونومی موجب حوادث و بیماری های شغلی می شود
 
قزوین-ایرنا-مسئول آموزش مركز بهداشت شهید بلندیان قزوین گفت:رعایت نكردن اصول پیشگیرانه ارگونومی در محیط های كاری موجب حوادث و بیماری های شغلی می شود.
رعایت نكردن اصول ارگونومی موجب حوادث و بیماری های شغلی می شود قزوین-ایرنا-مسئول آموزش مركز بهداشت شهید بلندیان قزوین گفت:رعایت نكردن اصول پیشگیرانه ارگونومی در محیط های كاری موجب حوادث و بیماری های شغلی می شود.

صفیه احمدی پور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شتاب زدگی و سهل انگاری در كار و رعایت نكردن نكات ایمنی باعث بروز حوادث كاری و اثرات جبران ناپذیر بر افراد می شود.

وی با بیان اینكه رعایت نكردن ارگونومی در محیط كار سهل انگاری است، تصریح كرد: ارگونومی دانش چند رشته ای است كه اطلاعات مربوط به ظرفیت های هر انسان، توانایی ها، محدودیت ها، ظرفیت های فیزیكی و روانی را گردآوری كرده و آنها را در طراحی مشاغل، محصولات، سیستم های ارتباط با انسان، مكان های كار و تجهیزات با هدف پیشگیری از بروز مسائل، مشكلات و آسیب های مربوط به سلامتی، بهینه سازی كارایی و بهره وری كیفیت كار به كار می برد.

مسئول آموزش مركز بهداشت شهید بلندیان قزوین با بیان اینكه 2 هدف اصلی ارگونومی، ایمنی و بهداشت و همچنین بهره وری كاری است، تصریح كرد: باید تلاش شود به هنگام كار بدن در وضعیت مناسبی قرار گیرد تا باعث كاهش فشار به بدن شود.

احمدی زاده عنوان كرد: قرار گیری تجهیزات در محدوده دسترسی كارمندان و كارگران از نكاتی است كه در ارگونومی به آن توجه شده، چون در دسترس بودن تجهیزات كاری باعث می شود بدن كمتر شاهد تغییر وضعیت باشد و كمتر به عضلات و مفاصل فشار آید.

وی همچنین گفت: چنانچه افراد مجبور به كار به صورت ایستاده هستند باید نسبت به انجام كار در ارتفاع صحیح توجه لازم را داشته باشند.

این كارشناس سلامت با بیان اینكه در نظر گرفتن فضای كافی برای كار از دیگر نكات مربوط به بهداشت كار است، افزود: حداقل فضای در نظر گرفته شده جهت فعالیت هر شاغل در محیط كار صرف نظر از فضایی كه وسایل و ادوات به خود اختصاص می دهد 12 متر مربع است كه این فضا رابطه مستقیمی با حفظ سلامت روحی و روانی و جسمانی افراد دارد و در صورت رعایت نكردن آن، حداقل اثرات آن ایجاد حوادث و بیماری های شغلی خواهد بود.

اِرگونومی (به یونانی :Ergonomie) به معنای، دانش به كار بردن اطلاعات علمی موجود درباره انسان و روش های علمی تولید چنین اطلاعاتی در طراحی محیط كار است.

برچسب ها
- سلامت
- دانشگاه علوم پزشكی
- كارگر
- استان قزوین
- وزارت تعاون كار و رفاه اجتماعی
- بهداشت و سلامت
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۰:۱۴ - ۱۵/۱۰/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۹