دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

معاون حمایت های اجتماعی شهرداری تهران: اتوبوس خوابی محصول سیاست های اشتباه دولت های گذشته است
 
سعید شرف دوست معاون حمایت های اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشاركت های اجتماعی شهرداری تهران در گفت وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، با اشاره به اتوبوس خوابی برخی افراد بی سرپناه تاكید كرد: نیروی انتظامی معتقد است تعداد معتادان متجاهر شهر تهران 28 هزار نفر است كه با در نظر گرفتن نظر ناجا، باید گفت تعداد معتادان متجاهر در 15 سال اخیر نزدیك به 3 برابر شده است.

وی با اشاره به اینكه بسیاری از معتادان متجاهر به كارتن خوابی روی آورده اند و این مسئله تازگی ندارد، افزود: اینكه گفته می شود در چند ماه اخیر تعداد معتادان متجاهر یا كارتن خواب ها و اتوبوس خواب ها افزایش شدیدی داشته حرف درستی نیست. روند تبدیل شدن یك فرد به معتاد متجاهر یا كارتن خواب فرایندی دست كم 2 ساله دارد و اینكه تصور شود افراد در مدت 2 تا 3 ماه تبدیل به كارتن خواب می شوند حرف دقیقی نیست.

شرف دوست اتوبوس خوابی و كارتن خوابی را محصول سیاست های اشتباه دولت های گذشته دانست و خاطرنشان كرد: براساس آمارهای موجود، 70 درصد كسانی كه در گرمخانه های تهران ساكن شده اند شهرستانی هستند. این افراد عموما در سال های گذشته به دلیل سیاست های اقتصادی نادرست، افزایش تورم، گرانی، نبود كار، توزیع ناعادلانه امكانات و منابع در شهرستان ها به تهران كوچ كرده اند.

معاون حمایت های اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشاركت های اجتماعی شهرداری تهران، افزود: این افراد با اندك سرمایه خود به تهران مراجعه و به سرعت سرمایه اولیه خود را از دست داده اند و موفق نشده اند كاری برای تامین معاش یا محلی برای اسكان خود تهیه كنند. به این دلیل، در 2 سال اخیر شاهد رشد تعداد كارتن خواب های بعضا غیرمعتاد در شهر هستیم كه این افراد در گرمخانه ها ساكن شده اند.

وی ادامه داد: موضوع افزایش تعداد افراد كارتن خواب ناشی را نباید از نگاه سیاسی مورد بررسی قرار داد بلكه این مسئله كاملا اجتماعی است و باید برای برطرف كردن این مشكل به شكل جدی میان دستگاه ها هم افزایی شود.

شرف دوست ادامه داد: بسیاری از دستگاه ها در گذشته دنبال انجام اقدام مثبتی برای كاهش تعدادافراد كارتن خواب بودند اما، این دستگاه ها به شكل جزیره ای عمل كرده و بعضا به جای كنار هم بودن در مقابل یكدیگر بودند. با استقرار دولت جدید و ایجاد هم افزایی میان دولت و شهرداری تهران اكنون امیدوار به مدیریت بهتر مسئله كارتن خوابی هستیم.

به گفته این مقام مسئول در شهرداری تهران، قرارگاهی از سوی شهرداری برای مدیریت كارتن خوابی و آنچه با عنوان اتوبوس خوابی مطرح می شود در تهران شكل گرفته است كه تمام دستگاه ها باید برنامه ها و اقدامات خود زیر نظر مدیریت واحد این قرارگاه ساماندهی كنند.

معاون حمایت های اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشاركت های اجتماعی شهرداری تهران گفت: با هماهنگی كامل میان دستگاه های متولی در این حوزه نه تنها باید انتظار كاهش تعداد كارتن خواب ها را داشت بلكه امیدواریم برخی از افراد آسیب دیده به خانواده های خود بازگردند.

انتهای پیام/
منبع خبر:
خبرگزاری فارس
   تاریخ: ۱۰:۵۰ - ۱۵/۱۰/۱۴۰۰   بازدید: ۲۰۲