دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

وب دا - كرونا، حجم استرس های حاد را افزایش داد
 
دكتر محمدرضا خدایی مدیر دپارتمان روانپزشكی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، در اولین كنگره ملی « رصد اجتماعی پاندمی كووید 19 » گفت: كرونا، حجم استرس های حاد را در جامعه افزایش داد.
مدیر دپارتمان روانپزشكی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی اعلام كرد: كرونا، حجم استرس های حاد را افزایش داد
دكتر محمدرضا خدایی مدیر دپارتمان روانپزشكی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، در اولین كنگره ملی « رصد اجتماعی پاندمی كووید 19 » گفت: كرونا، حجم استرس های حاد را در جامعه افزایش داد.

كرونا، حجم استرس های حاد را افزایش داد

به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، وی به عنوان عضو پنل تخصصی " چالش های سلامت روانی – اجتماعی در پاندمی كووید 19 " با بیان توضیحاتی در خصوص استرس، كیفیت و میزان آن، گفت: هر چه استرس و كیفیت آن نامشخص تر باشد، دفاع بدن ضعیف تر و بیماری زایی آغاز می شود.

دكتر خدایی افزود: در ابتدای دوران كرونا، حجم استرس بیشتر بود و الان كمتر شده است، اما هر چه بگذرد، استرس های حاد بیشتر می شود.

این متخصص حوزه سلامت روان، اظهار داشت: كرونا، یك بیماری ویروسی تنها نیست، بلكه با ورود ویروس به بدن، آبشار التهابی شكل می گیرد و مانند اختلالات خود ایمنی، عوارض خاص خود را ایجاد می كند و همه سیستم بدن را درگیر می كند. و هرچه سیستم اعصاب مركزی را بیشتر درگیر كند، اختلالات روانی بیشتر ایجاد می شود.

دكتر خدایی افزود: اثرات مستقیم كرونا مانند اختلال خواب، كاهش حس بویایی، سردرد، و كمردردهای شدید، ناشی از التهابات است، ضمن آنكه اختلالات روانپزشكی در این افراد بیشتر بوده است.

وی همچنین گفت: حملات عصبی باعث می شود كه حافظه كاهش یابد و سرگیجه، اختلالات رفتاری، اختلالات خواب و افسردگی ها بیشتر شوند.

این متخصص روانپزشكی افزود: اضطراب ابهام نیز از عوارض بیماری كروناست، ابهام در ابتلا، ابهام و یا اضطراب از بابت آینده و زندگی خود، آینده شغلی و چگونگی درمان و بهبودی از كرونا ، و یكی دیگر از عوارض روانی كرونا، ترس و اختلالات ثانویه روانپزشكی است كه به دلیل تداخلات دارویی، تغییر در پروتكل های دارویی و ایجاد شك و تردید در تاثیرگذاری داروهای مختلف ایجاد می شود.

دكتر خدایی در عین حال، در بخشی از سخنان خود، توصیه كرد كه همیشه نباید به مشكلات و نكات منفی كرونا توجه كنیم، بلكه كرونا نكات مثبتی هم داشت كه از ترددهای غیرضرور، تجمعات و تشریفات بی مورد جلوگیری كرد و شكل دیگری از ارتباطات اجتماعی و روابط فامیلی و خانوادگی را نشان داد كه در عمل، ساده تر و سریعتر به نتیجه می رسد.

گفتنی است، اولین كنگره ملی « رصد اجتماعی كووید 19 »، از روز یكشنبه، با شش پنل علمی تحت عناوین « چالش های سیاست كنترل پاندمی كووید 19، پیامدهای پاندمی كووید 19 در جمعیت آسیب پذیر، نابرابری ها در پاندمی كووید 19 و چالش ها و موانع پذیرش واكسیناسیون، چالش های سلامت روانی اجتماعی در پاندمی كووید 19 و چالش های سلامت اجتماعی در پاندمی كووید 19 » طی دو روز توسط متخصصان و محققان دانشگاه های علوم پزشكی كشور و دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، در این دانشگاه برگزار شد.

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور
منبع خبر:
وب دا
   تاریخ: ۱۲:۰۳ - ۲۲/۱۰/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۰