دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

وب دا - پاندمی كرونا، رابطه ها را دچار اختلال كرده و بشدت تحت تاثیر قرار داده است
 
عضو هیات علمی دپارتمان مدیریت رفاه اجتماعی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و عضو فرهنگستان علوم پزشكی روز دوشنبه در اولین كنگره ملی « رصد اجتماعی پاندمی كووید 19 » اعلام كرد: پاندمی كووید، رابطه ها را دچار اختلال كرده و بشدت تحت تاثیر قرار داده است.
عضو هیات علمی دپارتمان مدیریت رفاه اجتماعی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی اعلام كرد؛ پاندمی كرونا، رابطه ها را دچار اختلال كرده و بشدت تحت تاثیر قرار داده است
عضو هیات علمی دپارتمان مدیریت رفاه اجتماعی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و عضو فرهنگستان علوم پزشكی روز دوشنبه در اولین كنگره ملی « رصد اجتماعی پاندمی كووید 19 » اعلام كرد: پاندمی كووید، رابطه ها را دچار اختلال كرده و بشدت تحت تاثیر قرار داده است.

پاندمی كرونا، رابطه ها را دچار اختلال كرده و بشدت تحت تاثیر قرار داده است

به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه، دكتر فرهاد نصرتی نژاد در سخنرانی خود تحت عنوان " چالش های سلامت اجتماعی در پاندمی كووید 19 »، ضمن ارائه تعریفی از سلامت اجتماعی، گفت: براساس تعریفی، " سلامت اجتماعی به روابط مطلوب و پویای افراد جامعه " گفته می شود و براساس تعریف دیگری كه جامعه را محور قرار می دهد، " در جامعه شرایطی وجود داشته باشد كه بلحاظ وضعیت سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ... ویژگی هایی داشته تا زیست انسان را مطلوب كند ".

وی افزود: طبق تعریف اول، پاندمی كووید، رابطه های انسان ها را دچار اختلال كرده و بشدت تحت تاثیر قرار داده، بطوری كه بیشترین عوارض روانی و اجتماعی را باعث شده و زندگی همه مردم را به حالت تعلیق درآورده است.

دكتر نصرتی نژاد اظهار داشت: خوشبختانه با واكسیناسیون وضعیت بهتر شده است، اما چالش های اقتصادی و نابرابری ها، زیاد شده است. براساس آخرین آمار، مقرری بگیران سازمان تامین اجتماعی 30 درصد افزایش یافته اند كه 18 میلیون تن از آنان، كارگران هستند، و از این تعداد، فقط 11 میلیون نفر شغل دارند و از مزایای بیمه برخوردارند.

وی براساس مطالعات انجام شده افزود: در دوران كرونا، كاهش درآمد در مشاغل پر درآمد، بیشتر بوده است.

وی همچنین با اشاره به اینكه نابرابری ها فقط اقتصادی نیست، گفت: بررسی ها نشان می دهد كه در دوران كرونا هزینه های سازمان بهزیستی كشور به میزان 23/9 درصد افزایش یافته است. خشونت خانگی زیاد شده ، بطوری كه از هر 10 زن، 7 نفر اعمال خشونت نسبت به خودشان را اظهار كردند. و این درحالی است كه آمار نزاع های منجر به ضرب و جرح با تهیه گزارش پزشكی قانونی، نزدیك به 10 درصد افزایش داشته است.

این محقق و استاد دانشگاه تصریح كرد كه دیجیتالی شدن جامعه، افزایش یافته بطوری كه در خوزستان اعلام شد كه استفاده از اینترنت در این استان به میزان پنج برابر افزایش نشان می دهد. و اولین مشكلات آن نیز مربوط به كودكان است كه با شروع كرونا، به یكباره آنان را به فضای مجازی و استفاده از آموزش مجازی پرتاب كردیم. زمانی كه كودك برای دیدن و یادگیری از روی فایل سفارشی معلم خود به اینستاگرام وارد می شود، ناخودآگاه به محتواهای دیگر این شبكه كه با سن او همخوانی ندارد، برمی خورد و مورد توجه او قرار می گیرد.

دكتر نصرتی نژاد افزود: در واقع، دیجیتالی شدن زودرس و بلوغ زودرس برای كودكان، مخاطرات بسیار را به همراه دارد. ضمن آنكه ادراك نابرابری در جامعه را به كودكان منتقل می كند، چرا كه در آموزش های آنلاین، دانش آموزان با فضای محل سكونت همدیگر نیز آشنا می شوند و وضعیت رفاه خانواده ها خودنمایی می كند.

وی همچنین عوامل مخرب دیجیتالی شدن جامعه را در دوركاری كاركنان نیز توضیح داد كه درهم آمیختگی محل های كار و سكونت كارمندان، مناسبات محل كار را به خانه كشاند و خانه كه باید محل روابط عاطفی اعضای خانواده باشد، از حالت خودش خارج شد، ضمن آنكه در اكثر مواقع، محدودیت ساعت كار در این سیستم، رعایت نمی شود و ساعاتی كه باید خانواده به خودشان و مسایل خارج از محل كار برسند، محدود می شود.

وی در نهایت، درس آموخته های كرونا را بیان كرد و گفت: یكی از مهمترین درس آموخته ها، گذر از سیاست های نئولیبرال خصوصا در حوزه های آموزش و سلامت و غیركالایی كردن آنها ست بطوری كه كرونا باعث شد تا توجه به خدمات دولت افزایش یابد و این تفكر كه " پاندمی را بدون دولت قدرتمند، نمی توان مدیریت كرد " تقویت شد.

این محقق و متخصص علوم اجتماعی، تاكید كرد: مدیریت پاندمی ها، نیاز به مشاركت مردم دارد و لازمه این مشاركت، اعتمادسازی است، بطوری كه هرچه اعتماد بیشتر باشد، مشاركت بیشتر خواهد بود و مشاركت مردم در اجرای برنامه واكسیناسیون وسیع در كشور، نمونه ای از برگشت اعتماد مردم و مشاركت آنان است.

دكتر نصرتی نژاد افزود: مدیریت چنین پاندمی هایی، ساز و كاری ندارد بلكه باید نفع عمومی در اولویت قرار بگیرد و برای جلوگیری از مخاطرات، گاهی با دوری از فرهنگ زدگی، از قوه قهریه نیز استفاده شود.

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور
منبع خبر:
وب دا
   تاریخ: ۱۲:۰۳ - ۲۲/۱۰/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۵