دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

وب دا - دو قشر '' سالمندان و كودكان ''، در معرض بیشترین آسیب های روانی و اجتماعی ناشی از كرونا هستند
 
دكتر سعید خانجانی عضو هیات علمی دپارتمان مشاوره و معاون فرهنگی - دانشجویی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، در اولین كنگره ملی « رصد اجتماعی پاندمی كووید 19 »، گفت: دو قشر " سالمندان و كودكان "، در معرض بیشترین آسیب های روانی و اجتماعی ناشی از كرونا هستند.
عضو هیات علمی دپارتمان مشاوره دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: دو قشر " سالمندان و كودكان "، در معرض بیشترین آسیب های روانی و اجتماعی ناشی از كرونا هستند
دكتر سعید خانجانی عضو هیات علمی دپارتمان مشاوره و معاون فرهنگی - دانشجویی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، در اولین كنگره ملی « رصد اجتماعی پاندمی كووید 19 »، گفت: دو قشر " سالمندان و كودكان "، در معرض بیشترین آسیب های روانی و اجتماعی ناشی از كرونا هستند.

دو قشر

به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، دكتر خانجانی به عنوان عضو پنل تخصصی « چالش های سلامت روانی و اجتماعی در پاندمی كووید 19 » بطور خلاصه به ابعاد روانی و اجتماعی كووید پرداخت و گفت: اضطراب هایی مانند اضطراب مرگ، تنهایی، مسئولیت، معنا و ... ، همیشه بصورت طبیعی در زندگی همه مردم وجود دارد، و با آنها زندگی می كنیم، و برای مقابله با آنها، خود را تقویت می كنیم، مثلا ترس از مرگ برای همه وجود دارد، و با تقویت حس نامیرایی، بر این ترس غلبه می كنیم، اما با ابتلا به كرونا، كاركرد طبیعی بدن ضعیف شده و احساس قدرت در مقابل اضطراب ها، كاهش می یابد.

وی افزود: "حس تنهایی " كه به اجبار برای محدود كردن روابط اجتماعی و پیشگیری از انتقال بیماری، افزایش می یابد، " اضطراب معنا " كه هر كس یك معنای كلی و موقعیتی برای زندگی خودش دارد، در دوران كرونا، بویژه با از دست دادن عزیزان، سوگ های ناتمام كه بدون حمایت اطرافیان و حتی درمانگران اتفاق می افتد و " اضطراب آخرالزمانی " كه با افزایش مبتلایان و مرگ و میر در جامعه، احساس می شود، ابعاد روانی و اجتماعی كرونا هستند كه متاسفانه تاكیدی بر آنها در جامعه نشده است.

بگفته دكتر خانجانی، دو قشر " سالمندان و كودكان "، در معرض بیشترین آسیب های روانی و اجتماعی ناشی از كرونا هستند، كه باید در مداخلات به آنان توجه ویژه بشود. سالمندان به دلیل كوچكتر شدن شبكه اجتماعی شان و تبعیضی كه در جامعه بر آنان وارد شده، و از دست دادن احساس مفید و موثر بودن در جامعه، صدمات روانی و اجتماعی زیادی می بینند و متاسفانه مداخلاتی نیز در جهت تقویت این شرایط صورت نگرفته، درصورتی كه شرایط این قشر بر سلامتی دیگران نیز تاثیرگذار است.

وی، در مورد گروه دوم ، یعنی كودكان نیز گفت: هرچند كه این قشر با شروع كرونا، با تغییر و تحولات زیادی در محیط خانواده، درس و مدرسه و روابط اجتماعی روبه رو شد، و لازم بود كه در اولویت مداخلات قرار بگیرند، اما متاسفانه كار زیادی برای این قشر نشد، در صورتی كه رشد روانی و اجتماعی كودكان خیلی مهم و متفاوت از گروه های دیگر است.

این متخصص حوزه سلامت روانی و اجتماعی افزود: همه بحران ها، نقطه ریسك و تصمیم گیری دارد و انتظار می رود كه جمعیت قالب، تاب بیاورند و تلاش كنند كه شرایط را به حالت عادی برگردانند و حتما باید مداخلات عمومی صورت بگیرد.

دكتر خانجانی همچنین از گروه دیگری هم سخن گفت. افراد قلیلی كه به سطح و به معنای جدیدی می رسند. اگر افراد بتوانند به معنای متعال تری برسند، آسیب های روانی و اجتماعی كمتری می بینند.

وی با اشاره به ضرورت طراحی مداخله در همه زمینه ها، افزود: اگر نسبت به جنبه های روانی و اجتماعی زندگی افراد مداخله صورت نگیرد، همه ابعاد زندگی مردم را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

گفتنی است، اولین كنگره ملی « رصد اجتماعی كووید 19 »، به همت رصدخانه اجتماعی كووید 19، از روز یكشنبه، با شش پنل تخصصی تحت عناوین « چالش های سیاست كنترل پاندمی كووید 19، پیامدهای پاندمی كووید 19 در جمعیت آسیب پذیر، نابرابری ها در پاندمی كووید 19 و چالش ها و موانع پذیرش واكسیناسیون، چالش های سلامت روانی اجتماعی در پاندمی كووید 19 و چالش های سلامت اجتماعی در پاندمی كووید 19 »، طی دو روز توسط متخصصان و محققان دانشگاه های علوم پزشكی كشور و دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، در این دانشگاه برگزار شد.

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور
منبع خبر:
وب دا
   تاریخ: ۱۲:۰۳ - ۲۲/۱۰/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۳