دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

وب دا - برای مدیریت و كنترل پاندمی كووید 19، باید به شواهد علمی و به دانشگاهیان اعتماد كنیم
 
رئیس رصدخانه اجتماعی كووید 19 و رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در بخش پایانی اولین كنگره ملی « رصد اجتماعی پاندمی كووید 19 » در جمع بندی مباحث ارائه شده، گفت: برای مدیریت و كنترل پاندمی كووید 19، باید به شواهد علمی و به دانشگاهیان اعتماد كنیم و هر مداخله ای در سطح ملی، ارزیابی و ...
رئیس رصدخانه اجتماعی كووید 19 در جمع بندی از دو روز كار كنگره ملی « رصد اجتماعی كووید 19» گفت: برای مدیریت و كنترل پاندمی كووید 19، باید به شواهد علمی و به دانشگاهیان اعتماد كنیم
رئیس رصدخانه اجتماعی كووید 19 و رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در بخش پایانی اولین كنگره ملی « رصد اجتماعی پاندمی كووید 19 » در جمع بندی مباحث ارائه شده، گفت: برای مدیریت و كنترل پاندمی كووید 19، باید به شواهد علمی و به دانشگاهیان اعتماد كنیم و هر مداخله ای در سطح ملی، ارزیابی و اثربخشی آن استخراج بشود.

برای مدیریت و كنترل پاندمی كووید 19، باید به شواهد علمی و به دانشگاهیان اعتماد كنیم

به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه، دكتر حمیدرضا خانكه در ابتدای سخنانش، ضمن تشكر از همه اعضای كمیته های علمی و اجرایی كه در برگزاری این كنگره ملی تلاش كردند و با یادآوری خدمات توانبخشی جسمی بیماران بهبودیافته از كرونا كه در بیمارستان توانبخشی رفیده ارائه شد و همچنین گرامی داشت خاطره از خودگذشتگی مدافعان سلامت كه همواره مورد عنایت مقام معظم رهبری و مدیران ارشد نظام قرار گرفتند، مروری بر وقایع آغازین دوران كرونا در ایران داشت.

وی گفت كه عدم شناخت ویروس در ابتدای پاندمی، كمبود تست تشخیصی، شواهد علمی محدود و گاها متناقض و توصیه های مختلف از منابع علمی گوناگون كه با پدیده ای نوظهور مواجه شده بودند، سبب شد كه بیشتر به مسایل پزشكی و جسمی این پاندمی پرداخته و از ابعاد اجتماعی و روانی آن كه ماندگار است، غفلت شود.

دكتر خانكه افزود: پس از حدود یك سال، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی كه قطب سلامت روانی، اجتماعی و علوم توانبخشی است، انتخاب شد تا با تشكیل رصدخانه اجتماعی كووید 19، بضاعت كم و بدون بودجه اختصاصی، به بررسی ابعاد اجتماعی پاندمی كووید 19 بپردازد كه اعضای هیات علمی این دانشگاه و دانشجویان تحصیلات تكمیلی كمك كردند و بتدریج دبیرخانه و كارگروه های مختلف شكل گرفت و پروژه های تحقیقاتی تعریف شد و طی نزدیك به یك سال كه از فعالیت رصدخانه می گذرد، چند پروژه در ارتباط با ابعاد اجتماعی پاندمی كووید 19 ، اجرا شده و نتایج آن به وزارت بهداشت و مركز پژوهش های مجلس شورای اسلامی منعكس شده است.

رئیس اولین كنگره ملی « رصد اجتماعی پاندمی كووید 19 » در جمع بندی خود از مباحث این كنگره، گفت: طی دو روز كنگره، متوجه شدیم كه ابعاد اجتماعی و روانی پاندمی كووید بسیار ماندگارتر از ابعاد پزشكی آن است، و ابعاد اجتماعی و روانی تبیین شد و متوجه شدیم كه كووید، نابرابری های اجتماعی را بزرگ كرده و به ما نشان داد، ما متوجه شدیم كه عوامل اجتماعی موثر بر سلامت بسیار مهم اند، عدالت در دسترسی به خدمات سلامتی و سواد سلامت برای خودمراقبتی بسیار مهم اند، همچنین متوجه شدیم كه محیط زندگی و برخورداری اهمیت دارند و منابع باید متناسب با شرایط توزیع بشود.

دكتر خانكه افزود: شواهد نشان می دهند كه خیلی از سیاست ها كه در ایران و در جهان اتخاذ شد، شاید سیاست های درستی نبود و نیاز به بازبینی دارند، و متوجه شدیم كه باید به شواهد علمی و به دانشگاهیان اعتماد كنیم و باید هر مجموعه اجرایی به مجموعه ای كه تولید شواهد علمی می كند، وصل باشد. هر مداخله ای در سطح ملی باید ارزیابی و اثربخشی آن استخراج بشود.

وی تصریح كرد: هم اكنون فرصت داریم تا قوانین، دستورالعمل ها و سیاست های خود را اصلاح كنیم، نقاط ضعف و قوت خودمان را شناسایی كنیم و نقاط ضعف و قوت كشورهای دیگر را مشخص كرده، از آنها یاد بگیریم و به دیگران یاد بدهیم. معنی این حرف نیز پایان كرونا را نشان نمی دهد، بلكه نوع جدید ویروس در كشور ما هم مشاهده شده و نوع جدید دیگری در كشور فرانسه گزارش شده و هنوز اطلاعات در مورد آن كامل نیست و شاید ما همچنان درگیر كرونا باشیم ولی بهرحال، تلنگری به جامعه بشری و علمی بود و نشان داد كه ما در مدیریت پاندمی، ضعیف هستیم.

وی در پایان سخنانش ابراز امیدواری كرد كه به عنوان یك دانشگاه مرجع در حوزه سلامت اجتماعی، بتوانیم این كنگره علمی را هر سال برگزار كنیم، البته وبینارهای متعدد خواهیم داشت و ان شاالله كه این حركت علمی بتواند كمكی به مردم ، سیاستگذاران و برنامه ریزان بكند.

گفتنی است، اولین كنگره ملی « رصد اجتماعی كووید 19 »، به همت رصدخانه اجتماعی كووید 19، طی دو روز با شش پنل تخصصی تحت عناوین « چالش های سیاست كنترل پاندمی كووید 19، پیامدهای پاندمی كووید 19 در جمعیت آسیب پذیر، نابرابری ها در پاندمی كووید 19 و چالش ها و موانع پذیرش واكسیناسیون، چالش های سلامت روانی اجتماعی در پاندمی كووید 19 و چالش های سلامت اجتماعی در پاندمی كووید 19 »، توسط متخصصان و محققان دانشگاه های علوم پزشكی كشور و دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، در این دانشگاه برگزار شد.

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور
منبع خبر:
وب دا
   تاریخ: ۱۲:۰۳ - ۲۲/۱۰/۱۴۰۰   بازدید: ۲۲۲