دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

یك هزار و 283 كودك مبتلا به اُتیسم در خوزستان شناسایی شدند
 
اهواز - ایرنا - معاون توانبخشی بهزیستی خوزستان با اشاره به آخرین آمار ثبت شده در بانك اطلاعاتی سازمان بهزیستی به نام سامانه ارمغان گفت: یك هزار و 283 كودك مبتلا به اختلال طیف اُتیسم در خوزستان شناسایی شده و دارای پرونده توانبخشی در بهزیستی هستند.
یك هزار و 283 كودك مبتلا به اُتیسم در خوزستان شناسایی شدند اهواز - ایرنا - معاون توانبخشی بهزیستی خوزستان با اشاره به آخرین آمار ثبت شده در بانك اطلاعاتی سازمان بهزیستی به نام سامانه ارمغان گفت: یك هزار و 283 كودك مبتلا به اختلال طیف اُتیسم در خوزستان شناسایی شده و دارای پرونده توانبخشی در بهزیستی هستند.

غلامعلی جعفری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینكه امسال تاكنون 79نفر به سامانه غربالگری مراجعه كرده و آزمون هیوا را انجام دادند افزود: تعداد 52 نفر از این افراد مشكوك به اُتیسم بوده و 35 نفر از این افراد برای پیگیری به پایگاه های غربالگری مراجعه كردند.

وی ادامه داد: براساس بررسی كارشناس بهزیستی از تعداد 35 نفری كه آزمون تشخیصی گارس برای آنها انجام شده 14 نفر مبتلا به اختلال طیف اُتیسم سطح یك، سه نفر مبتلا به اختلال طیف اُتیسم سطح 2، و 18 نفر مبتلا به اختلال طیف اُتیسم سطح سه هستند.

جعفری ادامه داد: هدف از برنامه غربالگری اختلال طیف اُتیسم پیشگیری از روند پیشرفت بیماری یا بروز علایم بیشتر و یا اقدام به موقع برای توانبخشی و درمان به منظور كاهش هزینه ها برای خانواده ها و جامعه است.

معاون توانبخشی بهزیستی خوزستان با اشاره به فعالیت 9 مركز غیردولتی آموزشی توانبخشی اُتیسم در استان گفت: این مراكز به 300 كودك دارای اختلال اُتیسم خدمات آموزشی توانبخشی ارایه می كنند و تعدادی از این مراكز به عنوان پایگاه های دایمی اجرای برنامه غربال، تشخیص و مداخله مدون سازمان معرفی شده اند.

وی افزود: تیم توانبخشی این مراكز شامل روانشناس بالینی، كاردرمان، گفتاردرمان و مربی آموزشی است و كودكانی كه دراین مراكز زیر آموزش تخصصی و توانبخشی قرار گرفته اند، به مدارس عادی و برخی هم به مدارس كودكان با نیازهای ویژه راه پیدا كرده اند.

جعفری گفت: سازمان بهزیستی با تامین و پرداخت یارانه به مراكز آموزشی توانبخشی اُتیسم زیر نظارت خود، بسته كامل خدمتی مورد نیاز این افراد در طول یك ماه را تهیه و همه روزه از ساعت هشت تا 13 در اختیار كودكان و خانواده آنها قرار داده است.

وی با اشاره به خدمات تشخیصی در سامانه غربالگری اختلال طیف اُتیسم بیان كرد: چنانچه والدین توانخواه به هر نحو مایل به مراجعه حضوری به ادارات بهزیستی یا پایگاه های غربال نباشند می توانند نسبت به تكمیل آزمون هیوا در سامانه Autism.behzisti.net اقدام كنند و گزارش وضعیت فرزند خود را از سامانه دریافت كنند.

وی ادامه داد: استان خوزستان دارای 6 پایگاه فعال غربالگری اختلال طیف اُتیسم در شهرستان های اندیمشك ، ماهشهر ، امیدیه و سه پایگاه در اهواز است لذا اگر پس از ارجاع فرد به روانپزشك، نیاز به انجام مراحل تشخیصی با دقت بیشتری باشد، فرد به نزدیكترین پایگاه غربالگری اختلال طیف اوتیسم فرستاده می شود.

اُتیسم یا درخودماندگی یك اختلال عصبی رشدی با شاخص های نقص در ارتباط اجتماعی، رفتارهای كلیشه ای، مشكلات درك شناختی و خزانه رفتاری، حركتی و كلامی محدود است.به گفته كارشناسان، 75 تا 88 درصد بچه هایی كه در طیف اُتیسم قرار دارند، علامت هایی از این اختلال را در 2 سال نخست زندگی نشان می دهند.

برچسب ها
- خوزستان
- اوتیسم
- اهواز
- سازمان بهزیستی كشور
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۳:۵۰ - ۲۵/۱۰/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۱