دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

گزارش تسنیم از ترك تحصیل دانش آموزان در خراسان جنوبی/ رویای تحصیل برای 1305 دانش آموز
 
گروه استانها_ در حال حاضر هزار و 305 دانش آموز بازمانده از تحصیل در استان خراسان جنوبی داریم كه فقر مالی، كودكان بد سرپرست، ازدواج زود هنگام، مهاجرت و كوچ نشینی از مهم ترین دلایل ترك تحصیلشان است.
گزارش تسنیم از ترك تحصیل دانش آموزان در خراسان جنوبی/ رویای تحصیل برای 1305 دانش آموز
گروه استانها_ در حال حاضر هزار و 305 دانش آموز بازمانده از تحصیل در استان خراسان جنوبی داریم كه فقر مالی، كودكان بد سرپرست، ازدواج زود هنگام، مهاجرت و كوچ نشینی از مهم ترین دلایل ترك تحصیلشان است. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند؛ عقربه های ساعت 21 شب را نشان میدهد پشت چراغ قرمز و ترافیك طولانی خودروها كه میشود از فرصت استفاده می كند و به سرعت با انگشتان یخ زده اش بر شیشه اتومبیل میزنددر حالیكه ننه سرما كه سوزش در هوای كویر این روزها روز و شب ندارد و گویی سرمایی استخوان سوز است زار می زند، التماس می كند و می گوید، خانم فال می خری؟نگا بر ظاهر لاغر و نحیفش میاندازد و میگوید، چند می فروشی؟ "خانم قابل شما را ندارد..دو هزار و 500 تومن... نیت كن تا فال امروزت را بگیرم."

در چشمان سیاهش كه خیره می شوی راز تلخی را می بینی... معجزه می خواهد خنداندنش..راننده پشت فرمان شیشه را بیشتر پایین میكشد و با دخترك فال فروش میگوید، مدرسه می روی؟ شانه هایش را بالا می اندازد و می گوید: "مدرسه را دوست دارم اما باید با برادرم پول جمع كنیم...

وحشتی سرد گرمای تنم را می رباید، از حسرت دختر بچه ای كه در خیابان ها باید نان آور خانه باشد و خدا می داند تا آخر شب درگیر چه قصه های جور واجوری می شود. از میان برگه های كاغذ فال حافظ یكی را برمی دارد.

آن طرف تر پسربچه ای با دست و صورتی یخ زده از سرما به سمت ما اتومبیل می اید او هم میخواهد برای دستمال كاغذی هایش تبلیغ كند. در یكی از دستانش دستمال كاغذی و در دست دیگری سپند دارد و می گوید اگر دستمال نمیخرید بگذارید سپند دود كنم..

با دیدنش یكایك آرزوهایم پر از زخم می شود. با خودم می گویم، تمام دستمال كاغذی هایت را بخرم باز نه زخم های تو خوب می شود و نه زخم های من..

او هم درس و مدرسه را رها كزده تا با كار و كاسبی لقمه نانی برای خانواده اش مهیا كند و از اینكه كودكی نه در كلاس درسِ ریاضی، بلكه در پارك و خیابان های شهر خیلی زود حساب و كتاب و پول شمردن برای كاسبی های خیابانی را یاد گرفته است و من و تو تقسیم، حساب و ضرب وجدان را درك نمی كنم.

شاید عدم علاقه دانش آموز به درس، كار، سواد پایین والدین، شرایط اقتصادی و خانوادگی، ازدواج در سن پایین هركدام عواملی هستند كه منجر به افزایش ترك تحصیل و بازماندگی از تحصیل می شود.

ایمان 14 ساله كه در یكی از نقاط سطح شهر بیرجند دستفروشی می كند با شیوع كرونا و به خاطر اینكه پدرش كارگر است برای كمك به خانواده از كلاس ششم ترك تحصیل كرده.

با شیوع كرونا و اینكه سخت شدن درس خواندن به دلیل نداشتن گوشی و اینترنت داشته باشد سخت شده كه موجب شده تا او ترك تحصیل كند.
ایمان اگر شرایط كاری پدرش خوب بود حتما درسش را ادامه می داد.

امید 15 ساله هم كه در مكانیكی كار می كند به دلیل شرایط خانوادگی و كمك به خانواده بعد دوره هشتم مشغول به كار كرده است.

او به خبرنگار ما گفت :برای من كه شرایط ادامه تحصیل را ندارم و نمی توانم با این هزینه ها درس بخوانم بهتر دیدم یك صنعت یاد بگیرم و كار كنم و كمك خرج خانواده باشم.

وی ادامه داد: همه دوست دارند درس بخوانند، اما وقتی بچه هایی مثل او شرایطش رو ندارند و توسط كسی هم حمایت نمی شوند، مجبورند ترك تحصیل كنند.

زینب هم ساكن یكی از روستاهای مرزی خراسان جنوبی است او هم داستان زندگی اش همانند زندگی دخترك فال فروش، ایمان و امید است او هم فقر باعث شده تا به مدرسه نرود و طعم تلخ ترك تحصیل را بچشد.

چهره فقر بیش از پیش نمایان شده است. آنلاین شدن آموزش سبب شده است كه بسیاری از دانش آموزان به دلیل در اختیار نداشتن گوشی هوشمند از یك سو و تعمیق فقر و نبود امكان خرید حتی دفتر و كتاب از سوی دیگر ترك تحصیل كنند..
این چنین است كه پای فقر به درس و تحصیل كودكان رسیده است..

زندگی، دانش آموزانی كه می خواهند درس بخوانند و به تحصیلات عالی دست یابند اما فقر و تنگدستی خانواده هایشان باعث شده تا به ناچار نان آور خانه شده اند. آنها به جای اینكه هزینه ای بر هزینه های زندگی خانواده شان اضافه كنند، به كاری مشغول می شوند و كمك حال خانواده خود می شوند.

نقش كرونا در بازماندن از تحصیل دانش آموزان قمی/ ترك تحصیل تبعات جبران ناپذیری در پی دارد
پیگیری حق تحصیل دانش آموزان افغانستانی از سوی فعالان دانشجویی
ترك تحصیل دانش آموزان دو روستای محروم در كهگیلویه و بویراحمد؛ سكوت آموزش و پرورش
معاون آموزش ابتدایی اداره كل آموزش و پرورش خراسان جنوبی اظهار داشت: دود 180 هزار دانش آموز دختر و پسر دوره های مختلف تحصیلی و پیش دبستانی در 2 هزار و 700 مدرسه استان خراسان جنوبی تحصیل می كنند.

زمانی با بیان اینكه از ابتدای سال جاری تاكنون هزار و 529 دانش آموز بازمانده از تحصیل در این استان شناسایی و از این تعداد 224 نفر جذب شده اند.گفت:آخرین آمار در حال حاضر هزار و 305 دانش آموز بازمانده از تحصیل داریم كه از این تعداد 637 دختر و بقیه پسر هستند.

وی گفت:100 درصد این دانش آموزان مربوط به دوره ابتدایی از پایه اول تا ششم هستند تصریح كرد: عمده دانش آموزان بازمانده از تحصیل مربوط به مركز استان و چهار شهرستان مرزی خراسان جنوبی هستند.

معاون آموزش ابتدایی اداره كل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: كودكان استثنایی، بیماران صعب العلاج، فقر مالی، كودكان بدسرپرست و بی سرپرست، ازدواج زودهنگام، كوچ نشینی و مهاجرت به داخل و خارج كشور از مهمترین دلایل بازماندن از تحصیل بوده است.

زمانی با بیان اینكه پراكندگی جمعیت و دوری از مدرسه در برخی نقاط نیز باعث بازماندن دانش آموزان از تحصیل شده است افزود : در اقدام ابتكاری هزار و 100 دانش آموزی كه در آستانه ترك تحصیل بودند با تامین ایاب و ذهاب به تحصیل ادامه دادند.

زمانی اظهار داشت: آن دسته از دانش آموزانی كه فقر مالی دارند توسط انجمن اولیا و مربیان و خیران كمك مالی می شوند كه در سال جاری تهیه نوشت افزار، پوشاك، كمك مالی و حتی تامین زیرساخت های فضای مجازی نظیر تلفن همراه و تبلت صورت گرفته است.
منبع خبر:
تسنیم
   تاریخ: ۱۱:۴۶ - ۲۵/۱۰/۱۴۰۰   بازدید: ۲۰۶