دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

نخستین عمل جراحی كاشت سمعك گوش میانی در مشهد با موفقیت انجام شد
 
مشهد- ایرنا- متخصصان و اعضای هیات علمی گروه گوش و حلق و بینی و تیم كاشت حلزون بیمارستان قائم (عج) برای نخستین بار در شرق كشور عمل جراحی كاشت سمعك گوش میانی از نوع ساندبریج در یك زن میانسال و كاشت سمعك استخوانی در یك جوان 17 ساله را با موفقیت انجام دادند.
نخستین عمل جراحی كاشت سمعك گوش میانی در مشهد با موفقیت انجام شد مشهد- ایرنا- متخصصان و اعضای هیات علمی گروه گوش و حلق و بینی و تیم كاشت حلزون بیمارستان قائم (عج) برای نخستین بار در شرق كشور عمل جراحی كاشت سمعك گوش میانی از نوع ساندبریج در یك زن میانسال و كاشت سمعك استخوانی در یك جوان 17 ساله را با موفقیت انجام دادند.

به گزارش روز دوشنبه دانشگاه علوم پزشكی مشهد، معاون توسعه مدیریت و منابع مركز آموزشی، پژوهشی و درمانی قائم (عج) افزود: كم شنوایی و بیماری های مرتبط با آن یكی از مشكلات شایع در همه گروه های سنی از نوزاد تازه متولد شده تا سالمندان را با این مشكل درگیر می كند.

دكتر حسن خداپرست افزود: امروزه با توجه به پیشرفت های علم پزشكی، روشهای تشخیصی و درمانی مشخصی با توجه به شرایط بیماری و سن بیماران وجود دارد و با انجام غربالگری مناسب در سنین پایین و شناسایی به موقع نوزادانی كه دچار كم شنوایی هستند می توان با مداخلات درمانی به موقع و برنامه های توان بخشی مناسب، به رفع مشكل این افراد كمك كرد.

وی ادامه داد: سمعك یك سیستم تقویت صداست كه برای درمان اكثر بیماران كم شنوا مورد استفاده قرار می گیرد ولی در برخی موارد بیمارانی هستند كه به علت نواقص مادرزادی در گوش خارجی و یا مشكلات مجرای گوش، نمی توانند از سمعك های معمولی استفاده كنند و متخصصان برای رفع مشكل آنها از سمعك های قابل كاشت به كمك اعمال جراحی استفاده می كنند.

معاون بیمارستان قائم (عج) گفت: بیمارانی كه نیاز به عمل جراحی دارند با توجه به نوع و زمینه بیماری به 2 گروه تقسیم می شوند، گروه اول بیمارانی هستند كه مجرای گوش آنها به صورت طبیعی رشد نكرده و برای درمان، متخصصان با عمل جراحی، سمعك مورد نظر را بر روی استخوان پشت گوش قرار می دهند. به این نوع از سمعك ها، سمعكهای هدایت استخوانی گفته می شود و گروه دوم بیمارانی هستند كه دچار بیماری كم شنوایی حسی عصبی هستند و بیماری آنها با جراحی روی استخوان گوش قابل درمان نیست و برای این افراد از قرار دادن سمعك های قابل كاشت بر روی استخوانچه های شنوایی استفاده می شود.

خداپرست افزود:این نوع از سمعك ها در رده فناوریهای پیشرفته قرار می گیرد و جدیدترین و پیشرفته ترین روش های درمانی برای بیماری های مرتبط با كم شنوایی در دنیا محسوب می شود.

وی اضافه كرد: با انجام این عمل جراحی، ایران جزء معدود كشورهایی است كه متخصصان آن می توانند این اعمال جراحی را انجام داده و این فناوری پیشرفته را برای درمان بیماران كم شنوا در اختیار داشته باشند.

معاون توسعه مدیریت و منابع مركز آموزشی، پژوهشی و درمانی قائم (عج) گفت: گروه گوش، حلق و بینی بیمارستان قائم (عج) با در اختیار داشتن متخصصان اتولوژی و نورواتولوژی مجرب افزون بر 100 عمل جراحی كاشت حلزون در سال را برای درمان بیماران كم شنوا انجام می دهند.

خداپرست افزود: تیم مجرب ENT مركز قائم(عج) با همكاری متخصصان توانبخشی، تربیت شنیداری و گفتار درمانی جزء برترین گروه های درمانی بیماری های مرتبط با شنوایی در ایران هستند.

بیمارستان هزار تختخوابی حضرت قائم (عج) یكی از 2 بیمارستان بزرگ آموزشی دانشگاه علوم پزشكی مشهد است كه به عنوان مجهزترین و تنها مركز مغز و اعصاب در شمال شرق كشور شناخته می شود.

برچسب ها
- درمان ناشنوایی
- مشهد
- دانشگاه علوم پزشكی مشهد
- كم شنوایی
- سمعك
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۳:۰۲ - ۲۷/۱۰/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۷