دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

وب دا - توسعه مراكز ارائه دهنده خدمات توانبخشی از اولویت های حوزه معاونت درمان است
 
سرپرست مركز مدیریت پیوند و درمان بیماری ها وزارت بهداشت گفت: خدمات توانبخشی بیماران بستری و سرپایی جز برنامه های در اولویت است. با توجه به كمبود مراكز دولتی جهت ارائه خدمات توانبخشی در اغلب مراكز دانشگاهی، عقد قرارداد خرید خدمت از بخش خصوصی در دستور كار قرار خواهد گرفت.
سرپرست مركز مدیریت پیوند و درمان بیماری ها وزارت بهداشت: توسعه مراكز ارائه دهنده خدمات توانبخشی از اولویت های حوزه معاونت درمان است
سرپرست مركز مدیریت پیوند و درمان بیماری ها وزارت بهداشت گفت: خدمات توانبخشی بیماران بستری و سرپایی جز برنامه های در اولویت است. با توجه به كمبود مراكز دولتی جهت ارائه خدمات توانبخشی در اغلب مراكز دانشگاهی، عقد قرارداد خرید خدمت از بخش خصوصی در دستور كار قرار خواهد گرفت.



به گزارش وبدا، دكتر امیرحسام علیرضایی در اجلاس معاونین درمان دانشگاه های علوم پزشكی كشور، اظهار داشت: با استفاده از ظرفیت سامانه RDA، در بستر تبادل اطلاعات سلامت علاوه بر دستیابی به بانك اطلاعاتی پویا در گروه های بیماری هدف، موفق به نیازسنجی مصرف داروهای حیاتی بیماران نادر شده و نیازهای كاذب شناسایی و كنترل شده است. در این طرح به تدریج داروخانه های توزیع كننده ملزم به تحویل داروهای این بیماران صرفا به بیماران رجیستری شده در RDA خواهند بود.

وی افزود: شاخص PMP (تعداد پیوند در یك میلیون نفر جمعیت) در سال 1400، حدود 10.9 رسیده است. در 6 ماهه اول سال 1400 بیشترین تعداد پیوند قلب نسبت به گذشته انجام شده است كه از این تعداد 25 مورد در اطفال ٨ مورد از طریق انتقال هوایی قلب بین استان های كشور بوده است.

سرپرست مركز پیوند و درمان بیماری ها وزارت بهداشت در خصوص برنامه های در دست اقدام حوزه دندانپزشكی گفت: در مورد ارائه خدمات دندانپزشكی، تمامی دانشكده های دندانپزشكی از مركز آموزشی به مركز آموزشی درمانی تبدیل وضعیت خواهند داد.

دكتر علیرضایی ادامه داد: در حال حاضر مراكز شبانه روزی دندانپزشكی در 15 دانشگاه علوم پزشكی ایجاد شده است و در تلاش هستیم این مراكز در تمام دانشگاه ها ایجاد شوند. همچنین حداقل یك مركز دندانپزشكی تحت بیهوشی در كلیه دانشگاههای علوم پزشكی سراسر كشور راه اندازی و ارائه خدمات دندانپزشكی به بیماران خاص و صعب العلاج انجام می شود.

وی با تاكید براهمیت برنامه درمان ناباروری گفت: یكی از اهداف مهم وزارت بهداشت در راستای منویات مقام معظم رهبری و قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، بهره مندی مردم از خدمات درمان ناباوری است. در این حوزه تقویت مراكز تخصصی ناباروی در سطح دانشگاه ها و تسهیل ارجاع و مددجویان و بیماران نابارور به مراكز تخصصی باید مورد توجه دانشگاه ها قرار گیرد. همچنین به منظور دسترسی مردم در نقاط مختلف كشور، ایجاد مراكز ناباروری در تمامی شهرهای بالایی یكصد هزار نفر كه حدود 200 كیلومتر فاصله تا مركز ناباروری دارند، در دستور كار دانشگاه های علوم پزشكی است. استقرار پوشش بیمه ای تاكید شده تا هموطنان بتوانند از حمایت های بیمه ای در درمان ناباروری استفاده كنند.

دكتر علیرضایی با تاكید بر لزوم مشاركت فعال در تكمیل شبكه سلول های بنیادی، گفت: تسریع در راه اندازی بخش پزشكی بازساختی و سلول درمانی در بیمارستانها با رفع مشكلات منابع (انسانی، فیزیكی و مالی) و تجهیز و راه اندازی بخش های جدید پیوند مغز استخوان براساس سند چشم انداز 1404 از جمله انتظارات در حوزه طب سلولی است.

دكتر علیرضایی گفت: : راه اندازی كلینیك های دسترسی راه عروقی (Vascular Access) برای بیماران خاص جهت تسهیل دسترسی بیماران دیالیزی و بهبود كیفیت خدمت، كاهش ریسك عفونی و صرفه جویی اقتصادی خواهد بود.

وی افزود: ارتقای كمی و كیفی كلینیك های دیابت و فشارخون با رفع مشكلات منابع (انسانی، فیزیكی و مالی)، راه اندازی مراكز تشخیص زودهنگام سرطان و دستگاه های رادیوتراپی تحویل گرفته شده و تقویت برنامه های 724 و 247 در دانشگاه ها و ارتقای شاخص های كیفی برنامه ها در حوزه درمان بیماری های غیرواگیر از جمله انتظارات از دانشگاه ها خواهد بود.
منبع خبر:
وب دا
   تاریخ: ۱۶:۵۰ - ۲۶/۱۰/۱۴۰۰   بازدید: ۲۰۷