دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

نبض گردشگری سلامت، كند می زند
 
شهرك سلامت اصفهان به عنوان اولین شهرك سلامت كشور و قطب درمان بیماری های مختلف از جمله سرطان شناخته می شود، اما هنوز از این ظرفیت درآمدزا آن طور كه باید استفاده نشده است.


باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان - اصفهان با آثار تاریخی و طبیعی فراوان یكی از قطب های گردشگری ایران به شمار می آید.پیشرفت های این استان در حوزه پزشكی و درمانی هم سبب شده هر ساله پذیرای بیمارانی از مناطق مختلف كشور و كشور های همسایه باشد كه قصد دارند سیر درمان خود را در مراكز درمانی این استان سپری كنند.

به این ترتیب اصفهان در تلاش بوده تا خود را به عنوان قطب گردشگری سلامت معرفی و از این ظرفیت در مسیر اشتغالزایی و درآمدزایی استفاده كند.

بررسی ها نشان می دهد كه گردشگری سلامت سه برابر سایر زمینه های گردشگری ارزآوری دارد.

با همین رویكرد احداث شهرك سلامت اصفهان به همت بخش خصوصی از اسفند سال 1390 در جوار بزرگراه شهید آقابابایی در شرق اصفهان آغاز شد،

این مجموعه با مساحت 45 هزار مترمربع شامل 33 كلینیك، 25 پاراكلینیك، یك بیمارستان یك هزار تختخوابی و یك هتل 120 تختخوابی است. طرحی كه كلنگ آن را پروفسور سمیعی به زمین زد.

شهرك سلامت اصفهان، طرحی در چهار مرحله

بهره برداری از شهرك سلامت اصفهان در 4 مرحله تعریف شده است:
مرحله اول: 36 كلینیك تخصصی و فوق تخصصی، مراكز تجاری مرتبط با بهداشت و سلامت و هایپر سلامت
مرحله دوم: مراكز پاراكلینیكی شامل آزمایشگاه، مركز توانبخشی، تصویر برداری و مركز جامع سرطان كه بزرگترین مركز تشخیص و درمان سرطان در غرب آسیا محسوب می شود.
مرحله سوم: ارائه خدمت در هتلی 4 ستاره به بیمارانی كه از مناطق مختلف دنیا به اصفهان سفر می كنند.
مرحله چهارم: بیمارستانی 1000 تختخوابی با نیازمندی های زیربنائی متعدد برای ارائه خدمات بستری

نبض گردشگری سلامت، كند می زند

ارائه خدمات در شهرك سلامت با صرف كمترین وقت

مسعود صرامی بنیان گذار و سرمایه گذار شهرك سلامت اصفهان گفت: یكی از مزیت های شهرك سلامت این است كه همه تخصص های پزشكی در كنار هم و در یك مجموعه قرار گرفته اند، برای مثال فردی كه به پزشك متخصص مراجعه می كند و به آزمایش یا عكس برداری نیاز پیدا می كند، لازم نیست یك روز دیگر وقت صرف كند و به مكان دیگری برود بلكه همه كار های خود را بدون وقفه و در یك مجموعه انجام می دهد.

او می گوید: شهرك سلامت از ساعت 7 تا ساعت 24 به مراجعه كنندگان خدمات ارائه می دهد.

شهرك سلامت قطب اصلی درمان سرطان در كشور

جعفر مهوری عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی اصفهان گفت: تبدیل شدن اصفهان به قطب درمانی مغز و اعصاب كشور از جمله مهمترین دستاورد های انقلاب اسلامی و ظرفیت خوبی برای توسعه گردشگری سلامت است كه باید بیشتر شناسانده شود.

همكاری بیش از 400 پزشك معتمد و تمركز 36 كلینیك درمانی سرطان بیماری های مختلف مربوط به سرطان از ویژگی های این كلینیك های شهرك سلامت است.

نبض گردشگری سلامت، كند می زند

نوین ترین تجهیزات جراحی دنیا در شهرك سلامت

دكتر مریم طباطبائیان جراح سینه گفت: هدف از راه اندازى این مركز جراحى توسعه خدمات استاندارد با كیفیت بالا و پیشرفته در زمینه سلامت است و این مركز بر اساس استانداردهاى حرفه اى پزشكى طراحى و اجرا شــده.

به گفته او این مجموعه حاصل انتخاب پزشكانى است كه مى توانستند در خارج از كشور سرمایه گذارى كنند و خود نیز در خارج مشغول شوند، اما ماندن در كشور و خدمت به هموطنان را ترجیح دادند.

دكتر احسان طالب زاده مدیر جراحى مركز هم گفت: در این مجموعه سه هزار میلیارد ریال سرمایه گذارى و براى 300 نفر شغل ایجاد شده است.

خدمات قلب و آریتمی به صورت تجمیعی در كلینیك قلب شهرك سلامت

مصطفی حكمت، مدیر كلینیك قلب شهرك سلامت گفت: قلب چندین رشته فوق تخصصی دارد كه یكی از آن ها مخصوص تپش قلب و بیمارانی است كه ضربان قلب آن ها كم یا زیاد می شود كه ما این نوع بیماران را با عنوان بیمار آریتمی می شناسیم كه كلینیك قلب شهرك سلامت مخصوص همین بیماران است.

او می گوید: در استان، تنها در كلینیك قلب شهرك سلامت خدمات قلب و آریتمی به صورت تجمیعی ارائه می شود.

نبض گردشگری سلامت، كند می زند

بهره بردای كامل شهرك سلامت در سال 1401
سرمایه گذار شهرك سلامت می گوید: ساخت، بهره برداری و توسعه شهرك تمام و 70 درصد از كلینیك های آن واگذار و راه اندازی شده و پیش بینی می شود تا شهریور سال آینده شهرك سلامت به طور كامل به بهره برداری برسد.

ورود سالیانه یك تا سه میلیارد دلار ارز به نصف جهان

صرامی گفت: هم اكنون روزانه حدود 5 هزار نفر به شهرك سلامت مراجعه می كنند كه 25 درصد از آنان، اصفهانی نیستند و از استان ها و كشور های دیگر به شهرك وارد می شوند.

به گفته او باید توجه داشت مسافرانی كه برای درمان به اصفهان می آیند مدتی را باید در شهر اقامت كنند و همه همه امكانات رفاهی و اقامتی برای این افراد تدارك دیده شده كه سرمایه مناسبی را وارد شهر می كند.

شهرك سلامت گامی برای كاهش ترافیك و آلودگی هوا در شهر

ابوالفضل قربانى عضو شوراى اسلامى شهر اصفهان گفت: اصفهان به دلیل آلودگى هوا، آب و خاك ویژگى یك شهر ایده آل را دارد و بنابراین شــوراى شهر براى بهتر شدن وضع زندگى مردم آمادگى هر گونه حمایت از ســرمایه گذارى بخش خصوصى را دارد.

به گفته او براى توزیع متناسب خدمات به مراكزى همچون شهرك هاى سلامت در هر چهار طرف اصفهان نیاز داریم و نباید بگذاریم این سرمایه ها به راحتى از كشور خارج شود، بلكه به دنبال ایجاد الگوهاى متعادلى براى سازماندهى و خدمت رسانى به مردم باشیم.

این عضو شورای شهر معتقد است: یكی از مزیت های شهرك سلامت این است كه از مركز شهر فاصله دارد و همین امر موجب شده ترافیك و آلودگی هوا به واسطه كاهش رفت و آمد های مكرر مراجعه كنندگان تا حد زیادی كاهش یابد و از طرفی قرار گرفتن این شهرك در حاشیه بزرگراه شهید آقابابایی دسترسی راحت و سریعی را برای مراجعان ایجاد می كند.

نبض گردشگری سلامت، كند می زند

احداث هتل بیمارستان نیاز اساسی گردشگری سلامت اصفهان

معاون گردشگری اداره كل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان امكانات اقامتی اصفهان را برای گردشگران خوب ارزیابی كرد و گفت: موردی كه در حوزه گردشگری سلامت باید رخ دهد احداث هتل بیمارستان های موردنیاز برای گردشگری درمانی است.

به گفته صالح درخشان با توجه به اینكه یك بیمار همراه با خانواده برای درمان سفر می كند و تعداد روز های بیشتری را در استان اقامت دارد بنابراین به هتل بیمارستان هایی نیاز داریم كه بیمار در محیطی هتل مانند به درمان خود اقدام كند.

او راه اندازی تفریح های مناسب برای همراهان و خانواده بیماران را اقدام ضروری دیگری می داند و معتقد است: باید بسته ویژه گردشگری همراه با درمان برای این گردشگران تدارك دیده شود.

بنیان گذار شهرك سلامی در این باره می گوید، اتاق بازرگانی در این راستا اقدام به راه اندازی تور های گردشگری كرده كه بازدید از شهرك سلامت به عنوان مقصد اصلی این گردشگران و سرمایه گذاران تعریف شده است.

توسعه گردشگری سلامت، اسیر نبود تعرفه مشخص و دلال بازی

رئیس انجمن غذا، صنعت و سلامت اصفهان گفت: تعرفه مشخصی برای بیماران و گردشگران سلامت نداریم بیمارستان های خصوصی و دولتی و مطب پزشكان هركدام به یك روش و با تعرفه های متفاوت عمل می كنند و روال مشخص، همگن و هماهنگی كه سیاستگذاران كشور آن را تایید كنند، وجود ندارد.

سیدمرتضی صفوی معتقد است این موضوع به میزان زیادی دست دلالان را باز می گذارد كه از نبود سیاستگذاری صحیح، سوءاستفاده كنند و روال در این زمینه وجود ندارد.

لیزر چشم، ناباروری، زیبایی و مشكلات گوارشی عمده مواردی است كه افراد اصفهان را مقصد گردشگری سلامت خود قرار می دهند و پس از آن برای مشكلات پوستی، آلرژی و دندانپزشكی در موارد بعدی است.

صفوی می گوید برخی دلالان در زمینه گردشگری سلامت فعال هستند كه با بدترین كیفیت امور حمل و نقل و درمان بیماران را انجام می دهند بنابراین بیمارستان ها باید كانالیزه شده و فقط از طریق شركت های گردشگری سلامت بیمار پذیرش كنند تا دست این دلالان از بازار گردشگری سلامت كوتاه شود.

تاثیر مخرب كرونا بر گردشگری سلامت اصفهان

به گفته رئیس انجمن غذا، صنعت و سلامت اصفهان در ابتدای راه توسعه گردشگری سلامت هستیم و شیوع ویروس كرونا نیز در دو سال اخیر آثار منفی جدی بر گردشگری سلامت گذاشته است.

صفوی می گوید: هنگامی كه به حذف و كاهش تردد ها و سفر ها توصیه می شود بدون شك تاثیر مستقیم بر گردشگری سلامت می گذارد و بیماران برای درمان و پیشگیری های پزشكی به اصفهان سفر نمی كنند.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان هم در این باره می گوید با تسریع روند واكسیناسیون و كنترل همه گیری كرونا می توان گردشگران خارجی بیشتری را برای درمان به اصفهان دعوت كرد.

نبض گردشگری سلامت، كند می زند

گردشگری سلامت باید از شیوه سنتی به مدرن تغییر یابد

به گفته فرزانه كلاهدوزان در حال حاضر افراد زیادی از كشور های حاشیه خلیج فارس در بیمارستان های مجهز اصفهان درمان می شوند، اما این فرایند بیشتر حالت سنتی دارد در حالی كه باید فرآیند سنتی جذب گردشگر سلامت را كنار بگذاریم و به دنبال توسعه گردشگری سلامت باشیم.

او می گوید: گردشگری سلامت با برنامه ریزی صحیح می تواند بازگشت سرمایه ها و روایتی جدید از اصفهان را به همراه داشته باشد.

این عضو شورای شهر می گوید: در سال های اخیر بسیاری از ظرفیت های گردشگری اصفهان بدون استفاده مانده بود، اما درصدد هستیم همزمان با توسعه گردشگری فرهنگی، سایر گونه های گردشگری از جمله گردشگری سلامت را نیز در اصفهان گسترش دهیم.

توسعه گردشگری سلامت نیازمند بستر های اجرایی متعددی است؛ بخشی از آن راه اندازی شهرك سلامت و ارائه خدمات متنوع و به روز همراه با فناوری های پیشرفته پزشكی است كه به نظر می رسد بعد از یك دهه فراهم می شود؛ اما برای شناساندن این ظرفیت ها و تسهیل حضور گردشگران هم باید فكری كرد.

گزارش از سولماز محمدی
   تاریخ: ۰۷:۱۸ - ۰۴/۱۱/۱۴۰۰   بازدید: ۲۷۷