دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

پرونده الكترونیك سلامت 16 سال است كه محقق نشده/ بیمه های تكمیلی هنوز پای كار نیامده اند/ سازمان نظام پزشكی از اركان امضای الكترونیك است اما منتقد ما شده!
 
اگر سامانه قطع می شود، پشت سامانه موارد دیگر و سامانه های دیگر قرار دارد. سامانه بیمه سلامت قطعی زیادی ندارد و، چون سامانه های دیگر قطع می شوند، به نام بیمه سلامت تمام می شود. بسیاری از آمار ها متاسفانه از تهران گرفته می شود و باید استان هایی مانند كردستان و كهگیلویه و بویراحمد را هم دید كه ...
تابناك اجتماعی

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: برخی مشكلات در ابتدای هر برنامه ای وجود دارد و سازمان بیمه سلامت و سازمان تامین اجتماعی با هزینه های بسیار طرح نسخه الكترونیك را اجرایی كردند، اما با وجود تاكید قانون و دعوت فراوان، هنوز بیمه های تكمیلی پای كار نیامده و می گویند مردم كاغذ بدهند تا پولش را بدهیم.

به گزارش «تابناك»، محمد مهدی ناصحی در نشست خبری كه با حضور خبرنگاران در سازمان بیمه سلامت برگزار شد، ضمن تبریك سالروز میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن و مادر، درباره برنامه های این سازمان افزود: دسترسی بیمه های تكمیلی از ابتدای برنامه نسخه الكترونیك داده شده تا مردم بدون مراجعه به بیمه های تكمیلی، هزینه اسناد خود را دریافت كنند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت اظهار كرد: باید توجه كرد كه سازمان بیمه سلامت مجری اولیه طرح نسخه الكترونیك نبود و وزارت بهداشت باید این اقدام را انجام می داد، اما پس از این كه قانون چند بار اعلام و اجرایی نشد و مثل این كه 16 سال است پرونده الكترونیك سلامت محقق نشده، قانون گذار تكلیف را بر عهده سازمان های بیمه گر گذاشت تا انجام شود.

وی افزود: با وجود عدم همكاری كه در سطوح مختلف وجود داشت، طرح نسخه الكترونیك اجرایی شد. باید فواید نسخه الكترونیك را دید. وقتی پزشك امین ما چیزی را منتشر می كند، ابتدا خودش را زیر سوال می برد، زیرا ما نام كاربری و رمز عبور در اختیار او گذاشتیم تا پرونده بیمار را ببیند و دست یك فرد عادی نبوده است. قبلا هم مهر پزشك در بخش ها و درمانگاه ها بود و الان هم امكان دارد پزشك رمز عبور خود را در اختیار سایر افراد بگذارد. قبلا هم مهر و نسخه در اختیار منشی ها بود، اما، چون وسیع و فراگیر است، از این موارد استفاده می شود تا اصل قضیه را زیر سوال ببرند.

پرونده الكترونیك سلامت 16 سال است كه محقق نشده/ بیمه های تكمیلی هنوز پای كار نیامده اند/ چرا امضای الكترونیك هنوز اجرا نشده؟!

ناصحی گفت: وضعیت یك ماه به صورت آزمایشی از سامانه نسخه الكترونیك استخراج و در اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشكی در مشهد مقدس ارائه شد. جزییات این كه كدام دارو بیشترین مصرف را دارد مشخص است. به طور مثال میانگین اقلام دارویی در نسخ استان قم، 4.9 است و میانگین جهانی 2 است.

وی افزود: با اطلاعاتی كه از سامانه نسخه الكترونیك استخراج می شود، می توانیم به داد مردم در زمینه پرداخت هزینه ها برسیم و اگر این اطلاعات نباشد، نمی توانیم هزینه ها را برآورد كنیم و بگوییم كدام هزینه مخرب ترین و بیشترین است. استخراج اطلاعات 6 ماهه و یك ساله بسیار مهم است. وقتی دارو از داروخانه خارج شود و اصالت دارو داشته باشد، دارو دیگر قاچاق نمی شود. این كه در استانی دارو دپو شده و در استان دیگری دارو موجود نباشد، عیب نظام سلامت است و با این طرح می توان مشكلاتی مانند این را برطرف كرد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: اگر سامانه قطع می شود، پشت سامانه موارد دیگر و سامانه های دیگر قرار دارد. سامانه بیمه سلامت قطعی زیادی ندارد و، چون سامانه های دیگر قطع می شوند، به نام بیمه سلامت تمام می شود. بسیاری از آمار ها متاسفانه از تهران گرفته می شود و باید استان هایی مانند كردستان و كهگیلویه و بویراحمد را هم دید كه توانستند نسخه الكترونیك را به درستی اجرایی كنند. ولی در تهران درصد بالایی طرف قرارداد ما نیستند.

ناصحی بیان كرد: سازمان نظام پزشكی یكی از اركان نسخه الكترونیك است و باید پزشكان را برای عقد قرارداد و حتی شكل گیری امضای الكترونیك بسیج كند. الان سازمان نظام پزشكی منتقد نسخه الكترونیك است و جای تعجب دارد.

وی افزود: بیمه یك گوشه كار است، اما همه كار را بیمه انجام داده و حالا در معرض هجمه های مختلف قرار گرفته است. آیا وظیفه بیمه بوده كه امضای دیجیتال درست كند و تحویل بدهد؟ نزدیك به 200 هزار نفر از پزشكان شماره نظام پزشكی دارند. وظیفه چه كسی است كه امضای دیجیتال درست كند؟ نباید وظیفه ای كه انجام نشده را به گردن دیگران بیندازند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ادامه داد: چرا پلیس و قوه قضاییه مدت هاست سیستم پاسخگویی و الكترونیك را دارند، اما نظام سلامت بعد از 16 سال هنوز پرونده الكترونیك سلامت ندارد.

ناصحی گفت: شخصی كه اصلا تاكنون نسخه الكترونیك ننوشته، فقط به دنبال مشكلات سامانه نسخه الكترونیك است. در این مسیر منافع بسیاری از افراد تهدید می شود و به دنبال مشكل تراشی هستند. این حق مردم است كه دارو توزیع مناسب داشته باشد و دارو دست دلال و قاچاقچی نباشد. نسخه الكترونیك جلوی تبانی ها را می گیرد. وقتی یك مشكل كوچك پیدا می كنند، بزرگ نمایی می كنند تا اصل طرح را زیر سوال ببرند.

وی ادامه داد: این كه پزشكی نتواند نسخه بنویسد و فردی را كنار خود برای نوشتن نسخه بگذارد و خودش بر نوشتن نسخه نظارت كند، مشكلی ندارد. این موضوع از نسخه های دستی كه مشكلاتی داشت، اشتباه كمتری دارد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت اظهار كرد: ما سخت ترین كار را مبنی بر آنلاین بودن نسخه الكترونیك انجام دادیم، اما پرونده الكترونیك یك كار آفلاین است. پرونده الكترونیك راحت ترین كار است كه هنوز انجام نشده و سخت ترین كار در نظام الكترونیك سلامت در زمینه نسخه الكترونیك انجام شده است. هرچند اشكالاتی وجود دارد.

وی درباره رسیدگی به تخلفات پزشكان مبنی بر انتشار اطلاعات بیماران بیان كرد: سازمان بیمه سلامت به عنوان شاكی در صورت سوء استفاده از سامانه ها می تواند ورود كند، اما در حوزه قضایی باید دفاتر حقوقی مربوط به وزارت بهداشت پیگیری كند.

پرونده الكترونیك سلامت 16 سال است كه محقق نشده/ بیمه های تكمیلی هنوز پای كار نیامده اند/ چرا امضای الكترونیك هنوز اجرا نشده؟!

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت اظهار كرد: به دنبال بهبود خدمات ارائه شده به بیمه شدگان و به خصوص افراد كم برخوردار هستیم. در زمینه بیمه رایگان افراد كم برخوردار، نزدیك به 10 هزار نفر در منطقه هرندی تهران به صورت رایگان بیمه شده اند و تلاش ما این است كه تا پایان سال پوشش كامل بیمه رایگان در مناطق كم برخوردار استان تهران را انجام بدهیم. در كشور 2 هزار و 20 منطقه كم برخوردار داریم و به دنبال این هستیم كه افراد كم برخوردار را به طور ویژه تحت پوشش بیمه رایگان قرار بدهیم.

وی بیان كرد: در پوشش ناباروری و توجه به تاكید مقام معظم رهبری مبنی بر جوانی جمعیت، اعتباری در نظر گرفته شده و با بسیاری از مراكز وارد مذاكره شدیم تا اگر قرارداد ندارند، قرارداد منعقد شود.

ناصحی گفت: در زمینه معلولان و توانبخشی و بیماران اتیسم نیز سازمان بیمه سلامت از ابتدای سال تلاش زیادی انجام داده و آمادگی خودمان را برای انعقاد قرارداد اعلام كرده است. در این زمینه تلاش شده اعتباری با توافق بهزیستی جذب شود، اما موانعی سر راه بود و تاكنون منابع این حوزه آن طور كه باید جذب نشده است.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت بیان كرد: احتمالا ارز دارو حذف نمی شود. زیرا این موضوع اهمیت زیادی دارد و با توجه به سازوكار های مدیریتی می توان این موضوع را مدیریت كرد. اگر قرار باشد ارز دارو به سازمان بیمه سلامت تخصیص پیدا كند، در صورت تامین منابع كامل و تخصیص به موقع می توان مدیریت را انجام داد. مبالغی كه برای دارو پیش بینی شده نزدیك به 37 هزار میلیارد تومان فقط برای بیمه سلامت است و در جمع بیمه ها حدود 80 هزار میلیارد تومان فقط برای دارو است. در جمع ملزومات نزدیك به 150 هزار میلیارد تومان اعتبار لازم داریم تا ارز دارو و تجهیزات پزشكی حذف شود. اگر این منابع تامین شود، با این كار موافقیم، اما اگر به موقع تامین نشود، چالش جدی خواهد بود.

ناصحی گفت: در بحث مدیریت منابع سلامت اعتقاد داریم كه منابع سلامت باید تجمیع شود و به وسیله سازوكار الكترونیك شفاف باشد. نمی دانیم منابعی كه تخصیص داده می شود، صرف چه اموری می شود. به طور مثال اگر منابعی برای ناباروری تخصیص داده می شود، نمی دانیم به زوجین نابارور تخصیص پیدا می كند یا صرف ساخت ساختمان می شود.

وی افزود: بر اساس اعلام وزیر بهداشت، نزدیك به 700 میلیون یورو فقط تعهدات سخت افزاری تجهیزات برای وزارت بهداشت گذاشته شده كه شاید دو سوم آن غیرضروری باشد؛ بنابراین منابع سلامت باید تجمیع و نشان دار شود. در ساختار بیمه ای منابع نشان دار است و غیر از آن را نمی توان پرداخت كرد و اگر اعتباری می آید باید برای یك موضوع خاص باشد تا به هدف بنشیند. جای مهمی كه می تواند این موضوع را اداره كند، بیمه ها هستند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت درباره برنامه های كوتاه مدت و بلند مدت این سازمان گفت: در موضوع ساماندهی خدمات الكترونیك در نظام سلامت مشاركت خواهیم كرد. همچنین در نظام ارجاع و پزشكی خانواده در صندوق بیمه همگانی و تطابق آن با برنامه وزارت بهداشت همكاری لازم را خواهیم داشت. در زمینه بیمه رایگان به خصوص در مناطق كم برخوردار به طور جدی وارد شدیم تا هر ایرانی كه بیمه ندارد، حتما تحت پوشش بیمه سلامت قرار بگیرد. این فرصت و حقی كه برای مردم وجود دارد را حتما باید اجرا كنیم تا نگرانی برای پوشش بیمه ای وجود نداشته باشد. توجه ویژه ما در زمینه بیماران صعب العلاج و سرطانی است. برای سال 1401 مبلغ 300 میلیارد تومان در فاز اول قانون بودجه گنجانده شد تا به این دسته از بیماران خدمات ویژه بدهیم و هزینه های پرداختی از جیب این بیماران كاهش پیدا كند.

وی ادامه داد: نگاه ما این است كه رسانه ها نیز كمك كنند تا بنیاد ها و ستاد ها كه منابع و درآمد خوبی دارند، به حوزه سلامت توجه كنند و به ما كمك كنند تا بتوانیم تلفیق بیمه پایه و تكمیلی را داشته باشیم و به طور مثال یك روستایی بتواند در كنار بیمه پایه، یك بیمه مكمل هم داشته باشد و بتوانیم بیمه خوبی را برای مردم فراهم كنیم. اگر كسی دچار سرطان شد و بیمه پایه داشت و از نظام ارجاع مراجعه كند، هزینه های او به طور كامل پرداخت شود. باید منابع به سمتی سوق داده شود كه مردم از آن نفع ببرند.

ناصحی بیان كرد: موضوع مهم دیگر، خرید راهبردی خدمات سلامت است كه در كنار نوشتن راهنما های بالینی می تواند اجرایی شود. جلسات مربوط به آن در دوره گذشته وزارت بهداشت برگزار شده و این جلسات ادامه پیدا خواهد كرد.
منبع خبر:
تابناک
   تاریخ: ۱۹:۴۱ - ۰۳/۱۱/۱۴۰۰   بازدید: ۲۰۰