دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

انتقاد نظام پزشكی از نسخه الكترونیك جای تعجب دارد
 
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ضمن تشریح مزایای نسخه نویسی الكترونیك و درخواست حمایت از سایر دستگاه ها، به برخی انتقادها در این زمینه اشاره كرد و گفت: «فردی كه در رسانه ها به نسخه نویسی الكترونیك انتقاد و تصویر كارت واكسن وزیر بهداشت را منتشر كرده است را چك كردیم؛ حتی یك نسخه هم ننوشته است، پس به ...
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ضمن تشریح مزایای نسخه نویسی الكترونیك و درخواست حمایت از سایر دستگاه ها، به برخی انتقادها در این زمینه اشاره كرد و گفت: «فردی كه در رسانه ها به نسخه نویسی الكترونیك انتقاد و تصویر كارت واكسن وزیر بهداشت را منتشر كرده است را چك كردیم؛ حتی یك نسخه هم ننوشته است، پس به چه چیزی انتقاد دارد؟»
به گزارش سپید، محمدمهدی ناصحی در نشستی خبری ضمن تبریك فرا رسیدن میلاد حضرت زهرا (س) و روز زن، گفت: «عمده بیمه شدگان ما بیمه رایگان در دو بخش روستایی و همگانی هستند و در سایر صندوق ها هم در كل كشور تا دورترین نقاط را پوشش داده ایم و برای ما هم افتخار است كه به مردم خدمت كنیم و همه حوزه های سازمان درصدد بهبود خدمات هستند. در سطح پوشش خدمات می خواهیم انشاالله بتوانیم مردم كم برخوردار در حاشیه شهرها كه نه داخل شهر هستند و نه روستا، بیمه شوند. با همكاری سایر نهادها كار را آغاز كردیم كه این قسمت جامعه را بیمه رایگان كنیم.»

وی در همین راستا افزود: «در منطقه هرندی تهران نزدیك 10 هزار نفر بیمه شدند و در 243 منطقه تهران هم برنامه داریم كه به سرعت كار را اجرایی كنیم و سعی كردیم تا پایان سال بتوانیم حاشیه شهر تهران را پوشش كامل بیمه دهیم. در سایر استان ها هم كار آغاز شده است و 2020 منطقه كم برخوردار داریم و برخی استان ها مثل كرمان پیشگام بودند و سایر استان ها هم آغاز به كار كردند تا این قشر از مردم با توجه ویژه، بیمه شوند؛ در مجموع هر ایرانی كه بیمه ندارد با آغوش باز بیمه می شود.»

وی درباره پوشش بیمه ناباروری نیز اظهار كرد: «اعتباری از زمان ابلاغ این برنامه تاكنون داریم و به شدت پیگیر هستیم و در سطح كشور ابلاغیه انجام دادیم و با موسسات وارد مذاكره و قرارداد شدیم و آمادگی پرداخت طبق قانون در این حوزه را داریم. تقاضا داریم اطلاع رسانی كافی صورت گیرد كه زوجین نابارور بامراجعه به پزشكان نشان دار شوند و از این خدمات بهره ببرند.»

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت افزود: «در بخش توانبخشی معلولین و بیماران اوتیسم از ابتدای سال تلاش كردیم و به تمام موسسات اطلاعیه دادیم و آمادگی اعلام كردیم كه فعال باشیم. در این بخش تلاش كردیم اعتباری كه با توافق بهزیستی جذب شده است هزینه شود، ولی یك سری موانع سبب شد منابع به صورت كافی جذب نشود. طبق قانون باید تعرفه دولتی در نظر بگیریم، پیشنهادی به شورای عالی بیمه مطرح كردیم تا بتوانیم تعرفه غیردولتی هم پرداخت كنیم و تقریبا یك سوم معلولین با این امكانات به مراكز طرف قرارداد ما مراجعه كردند؛ هرچند به نظر ما كم است و ظرفیت بیشتر است. از طرف دیگر محدودیت واژه «معلولین» گذاشته شده و لازم است تعریف وسیع تری صورت گیرد؛ چراكه كسی كه دچار حادثه می شود و دچار آسیب جسمی و مغزی می شود زمان طلایی خدمت به او 60 روز اول است و باید بتواند از خدمات استفاده كند؛ بنابراین تعریف این بخش محدودیت هایی دارد كه باید جامع تر شود.»

وی در ادامه صحبت هایش در خصوص نسخه نویسی الكترونیك نیز تاكید كرد: «ما مجری اولیه اجرای طرح نبودیم و باید شورای عالی بیمه و معاونت های مرتبط در وزارت بهداشت این كار را انجام می دادند؛ اما بعد از اینكه اجرایی نشد به ما واگذار شد و این بار قانون گذار تكلیف این كار را بر عهده بیمه ها گذاشت. این كار بزرگ ملی با تمام چالش ها و عدم همكاری ها صورت گرفت. نسخه نویسی الكترونیك یك نهال نوپا و آسیب پذیر است و باید فواید آن را دید.»

وی در این راستا در پاسخ به سوالی درباره امكان انتشار اطلاعات بیمه شدگان در قالب سامانه نسخه نویسی الكترونیك گفت: «نشت پرونده فردی در فضای مجازی اول خود پزشك را زیر سوال می برد، پزشك امین مردم و بیمار است و اگر كدی دارد، برای معاینه و ویزیت بیمار است، نباید اقدام به نشر اطلاعات كند. قبلا مهر پزشك در درمانگاه و بیمارستان در بخش بود و استفاده می شد. اكنون این كد در دست پزشك است و الان حفاظت این كار بیشتر است و این كار بزرگ سبب بهبود بسیاری از موضوعات از جمله ساماندهی منابع و جلوگیری از تخلفات شده است. اما با یك سری از مشكلات می خواهند دستاوردها را تحت الشعاع قرار دهند.»
ناصحی تصریح كرد: «سازمان های بیمه سلامت و بیمه تامین اجتماعی كم هزینه نكردند و این در حالیست كه خیلی ها از جمله بیمه های تكمیلی پای كار نیامدند و اكنون اعلام می كنند كه مردم كاغذ بیاورند پول آنها را بدهیم، درحالی كه این سامانه باید آماده می شد و در بیمه سلامت به بیمه های تكمیلی لینك دادیم تا مردم بتوانند بدون مراجعه به بیمه تكمیلی هزینه اسناد را دریافت كنند.»

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: «ما جزئیات كار را در این سامانه ها رصد می كنیم كه كدام دارو چه هزینه ای دارد و.... مثلا در شهرستان قم میانگین تعداد اقلام دارویی تجویزی 4.9 است و در مازنداران 3.7 است؛ در حالی كه میانگین جهانی نزدیك 2 است. بیشترین هزینه سازمان در دی ماه بیش از 5 میلیارد تومان در زمینه كووید بوده است و این در حالیست كه سهم بیمار 500 هزارتومان است. با این اطلاعات به داد مردم در پرداخت هزینه ها می رسیم در غیر این صورت نمی توان هزینه كمرشكن و مخرب را ساماندهی كرد. مطمئنا استخراج اطلاعات شش ماه و یك سال خیلی مفید است؛ چون جلوی سوءاستفاده ها را می گیرد و مثلا دارو كد اصالت می خورد و دیگر قاچاق نمی شود و تولید كننده بر اساس آمار ما می داند دارو را چقدر تولید كند و كجا توزیع كند؛ این مشكلات با نسخه نویسی برطرف می شود.»

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت اظهار كرد: «سامانه ما قطعی چندانی ندارد و سامانه های پشتی قطع می شود. در تهران مشكل بیشتر است و در استان ها نسخه نویسی تا حد زیادی موفق است. خود نظام پزشكی به عنوان یكی از اركان در دبیرخانه است و خود دوستان نظام پزشكی منتقد هستند كه جای تعجب دارد و باید خودشان فعال باشند. ما وظیفه پنل درست كردن نداریم و بعد هم مورد آماج حمله ها قرار گیریم، آیا وظیفه ما بوده امضای الكترونیك را ساماندهی كنیم؟ 50 هزارنفر در سامانه نظام پزشكی بدون سخت افزارهای موجود امضای دیجیتال گرفتند؛ در حالی كه نزدیك 200 هزار پزشك شماره نظام دارند. مرتب به امنیت سامانه انتقاد دارند اما امنیت سامانه وظیفه چه كسی بوده است؟»

وی بیان كرد: «فایده نسخه نویسی الكترونیك برای نظام سلامت بسیار بالا است و چرا نباید بعد از 16 سال اتفاقات به نتیجه برسند؟ كدینگ ها ناهماهنگ است و پرونده الكترونیك سلامت كامل نشده است . از عزیزان تقاضای حمایت داریم. آقایی كه در رسانه ها به نسخه نویسی الكترونیك انتقاد كرده است یا تصویر كارت واكسن وزیر بهداشت را منتشر كرده است را چك كردیم و دیدیم حتی یك نسخه هم ننوشته است، پس به چه چیزی انتقاد دارد؟ با نسخه نویسی الكترونیك می توان جلوی تخلفات را گرفت و از سایر دستگاه ها هم می خواهیم كمك كنند.»

ناصحی بیان كرد: «اگر پزشكی توانایی نسخه نویسی الكترونیك نداشته باشد می تواند از شخص دیگری كمك گیرد و همین امر هم حتی سبب كاهش خطا در نسخه خوانی و نسخه پیچی می شود. جهت افزایش تجهیزات این مبحث هم امكانی برای اینكه پزشكان بدون ضامن بتوانند وام بگیرند تا تجهیزات را افزایش دهند وجود دارد.»

وی درباره پرونده الكترونیك نیز تاكید كرد: «ما سخت ترین كار را مبنی بر آنلاین بودن نسخه الكترونیك انجام دادیم، اما پرونده الكترونیك یك كار آفلاین است. پرونده الكترونیك راحت ترین كار است كه هنوز انجام نشده و اگر ما این كار را انجام نمی دادیم انتظار نداشتیم 10 سال دیگر هم اجرایی شود. سخت ترین كار در نظام الكترونیك سلامت در زمینه نسخه الكترونیك انجام شده است؛ هرچند كه اشكالاتی وجود دارد و در این زمینه نیز از حوزه آی تی وزارت بهداشت هم تقاضای كمك كردیم. ما انتهای كار در مورد پرداخت ها هستیم و وظیفه ساخت پنل نداریم.»

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در خصوص رسیدگی به تخلفات احتمالی برخی پزشكان مبنی بر انتشار اطلاعات بیماران نیز گفت: «سازمان بیمه سلامت به عنوان شاكی در صورت سوءاستفاده از سامانه ها می تواند ورود كند؛ اما در حوزه قضایی باید دفاتر حقوقی مربوط به وزارت بهداشت یا قوه قضائیه پیگیری كند.»

وی در پاسخ به سوالی درباره حذف ارز دولتی دارو و تجهیزات پزشكی نیز گفت: «احتمالا ارز دارو حذف نشود، زیرا مهم است كه به سازوكارهای مدیریتی توجه و بازار دارویی به خوبی مدیریت شود. اصل قضیه حدف ارز دولتی كار ارزشمندی برای كشور است و آرزوی ما این است كه مدیریت صحیح منابع رخ دهد؛ اما اینكه در چه زمانی و با چه اطمینانی حذف ارز دولتی انجام شود، بسیار مهم است. ما در بیمه سلامت آمادگی داریم ارز دولتی داروها حذف شود؛ اما این مسئله دو شرط مهم دارد كه منابع كامل و به موقع پرداخت شود؛ زیرا در غیر این صورت بیمه در پرداخت ها دچار مشكل خواهد شد.»

وی در خصوص بودجه مورد نیاز برای حذف ارز دولتی داروها تصریح كرد: «مبالغ و بودجه مورد نیاز پیش بینی شده صرفا برای حذف ارز دارو 37 هزار میلیارد تومان در بیمه سلامت و 80 هزار میلیارد تومان در كل بیمه ها است و به 150 هزار میلیارد تومان بودجه برای حذف ارز دارو و تجهیزات و ملزومات پزشكی نیاز است.»

ناصحی ادامه داد: «در بحث مدیریت منابع نظام سلامت تلاش ما این است كه منابع سلامت باید تجمیع شود و ساز و كارهای الكترونیك آن را شفاف كند. اكنون نمی دانیم منابعی كه به یك موضوع تخصیص داده می شود، صرف چه اموری می شود. به طور مثال اگر منابعی برای نازایی تخصیص داده می شود، نمی دانیم به زوجین نابارور تخصیص پیدا می كند یا صرف ساخت ساختمان می شود. باید توزیع منابع شفاف باشد و كارهای بزرگی در این دوره دارد انجام می شود. یكی از كارهای مهم پیگیری و ساماندهی پزشكی خانواده و نظام ارجاع است و ما هم در صندوق پوشش همگانی دو خدمت فشارخون و دیابت را زیر پوشش نظام ارجاع بردیم تا نیاز القایی كنترل شود.»

وی افزود: «بر اساس اعلام وزیر بهداشت، نزدیك به 700 میلیون یورو فقط تعهدات سخت افزاری تجهیزات برای وزارت بهداشت گذاشته شده كه شاید دو سوم آن غیرضروری باشد. اینكه یك بیمارستان 20 تخته مجهز به دستگاه سی تی اسكن شود در هیچ نظام سلامت مترقی وجود ندارد و سبب القای نیاز می شود؛ بنابراین منابع سلامت باید تجمیع و نشان دار شود. در ساختار بیمه ای منابع نشان دار است و غیر از آن را نمی توان پرداخت كرد و اگر اعتباری می آید باید برای یك موضوع خاص باشد تا به هدف بنشیند. جای مهمی كه می تواند این موضوع را اداره كند، بیمه ها هستند.»

وی درباره نسخ الكترونیك نیز با ارائه آمارهایی گفت: «در حوزه بیمه سلامت فقط 2 استان كمتر از 98 درصد نسخه نویسی الكترونیك را اجرایی كردند. ما چندان به مردم سخت نمی گیریم تا روند اجرایی شود. خراسان رضوی به 89 درصد و تهران به 87 درصد رسیده است. استان هایی هم هستند كه زیرساخت اینترنتی ضعیف تری داشتند اما همت بهتری داشتند و عمدتاً پزشكان طرف قرارداد هستند. روزانه حدود 168 هزار نسخه نوشته می شود كه 161 هزار نسخه تمام الكترونیك است و حدود 7000 نسخه نیز نیمه الكترونیك بوده است.»

ادامه دارد...
منبع خبر:
روزنامه سپید
   تاریخ: ۱۳:۴۶ - ۰۳/۱۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۲