دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

برنامه درسی كارشناسی ارشد تكنولوژی آموزشی با گرایش آموزش افراد با نیاز های ویژه تصویب می شود
 
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، برنامه درسی كارشناسی ارشد تكنولوژی آموزشی با گرایش آموزش افراد با نیاز های ویژه برای اولین بار در ایران به عنوان یك برنامه درسی تاسیسی و جدید با محوریت دانشگاه علامه طباطبائی اجرا خواهد شد. برنامه درسی كارشناسی ارشد تكنولوژی آموزشی با گرایش آموزش افراد با ...
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، برنامه درسی كارشناسی ارشد تكنولوژی آموزشی با گرایش آموزش افراد با نیاز های ویژه برای اولین بار در ایران به عنوان یك برنامه درسی تاسیسی و جدید با محوریت دانشگاه علامه طباطبائی اجرا خواهد شد.

برنامه درسی كارشناسی ارشد تكنولوژی آموزشی با گرایش آموزش افراد با نیاز های ویژه در شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه 208 مورخ 27 دی ماه سال جاری تصویب شد.

طراحی این برنامه كاربردی مهم و مورد نیاز كشور به پیشنهاد گروه آموزشی تكنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی در سال 1394 به عنوان یك پروژه تحقیقاتی درون دانشگاهی در دانشگاه علامه طباطبائی با همكاری و مشاركت گروه آموزشی روانشناسی و آموزش كودكان استثنایی دانشگاه علامه طباطبائی و سازمان آموزش و پرورش استثنایی كشور انجام گردید.

سپس در قالب برنامه درسی بر اساس چارچوب های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین شورای تحول و ارتقای علوم انسانی تدوین و مراحل تصویب آن در گروه آموزشی تكنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی، شورای تحصیلات تكمیلی دانشكده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی، شورای تحصیلات تكمیلی دانشگاه علامه طباطبائی، شورای دانشگاه علامه طباطبائی، دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، كارگروه تخصصی علوم تربیتی شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی، همایش ملی دبیرخانه شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی با مشاركت دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی با موفقیت و به اتفاق آراء انجام شد. البته در این فرایند پیشنهاد های لازم و سازنده به اصلاح و تكمیل و توسعه برنامه پیشنهادی اولیه كمك شایانی نمود.

برنامه درسی كارشناسی ارشد تكنولوژی آموزشی با گرایش آموزش افراد با نیاز های ویژه به استفاده از ظرفیت های رشته تكنولوژی آموزشی در ابعاد مختلف طراحی، تولید، اجرا، مدیریت و پشتیبانی، سنجش وارزشیابی فرایند ها، منابع و فناوری های یادگیری، در آموزش افراد با نیاز های ویژه می پردازد.

با توجه به اینكه برنامه درسی كارشناسی ارشد تكنولوژی آموزشی با گرایش آموزش افراد با نیاز های ویژه برای اولین بار در ایران و توسط دانشگاه علامه طباطبائی اجرا خواهد شد، مبتنی بر نیاز های بومی بوده و ضمن بهره گیری از تجارب جهانی به پاسخگویی به بخشی از نیاز های كشور در این زمینه كمك خواهد كرد.

تصویب پس از شش سال تلاش و آموزش در سوئیس و كانادا

به گفته اسماعیل زارعی زواركی، مجری طرح و مدیر گروه تكنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی در فرایند طراحی و تصویب نهایی برنامه درسی كارشناسی ارشد تكنولوژی آموزشی با گرایش آموزش افراد با نیاز های ویژه كه بیش از 6 سال طول كشیده است، منابع علمی پشتیبان و بستر های لازم فناورانه در دانشگاه علامه طباطبائی فراهم شده است.

برای اجرای مناسب این برنامه در دانشگاه علامه طباطبائی، دو نفر از اعضای هیات علمی در سال های گذشته به فرصت مطالعاتی به كشور كانادا و كشور سوئیس اعزام شدند.

همچنین در سال های گذشته در دانشگاه علامه طباطبائی با همكاری دانشگاه ژنو از كشور سوئیس، كارگاه های آموزشی و نشست های تخصصی خوبی در این زمینه برگزار شده و همچنین منابع علمی مفیدی در قالب كتاب، مقاله، رساله و پایان نامه تدوین شده است.

مركز منابع یادگیری و آزمایشگاه های فناوری نیز در دانشگاه علامه طباطبائی گسترش یافته است؛ بنابراین دانشگاه علامه طباطبائی از ظرفیت ها و قابلیت های مناسبی برای اجرای این برنامه در كشور برای اولین بار برخوردار باشد و پس از ابلاغ برنامه از طرف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آمادگی دارد تا آن را اجرا نماید.

برنامه درسی كارشناسی ارشد تكنولوژی آموزشی با گرایش آموزش افراد با نیاز های ویژه بر اساس نیاز های بومی و فرهنگی جامعه ایران طراحی شده است. همچنین مبتنی بر كار پژوهشی است كه در قالب یك طرح پژوهشی دانشگاهی در دانشگاه علامه طباطبائی به انجام رسیده است كه با نیازسنجی دقیقی همراه بوده است.

بعلاوه، برنامه درسی طراحی شده با برنامه جامع علمی كشور و اسناد ملی مرتبط نیز هماهنگ است. در تدوین برنامه درسی مذكور، با توجه به بهره گیری از مطالعه تطبیقی، آخرین تحولات علمی رصد شده و دروسی برای شناخت روش ها و ابزار های روش شناسی جدید و زمینه هایی برای نظریه پردازی و آموزش پژوهش محور در نظر گرفته شده است.

همچنین، دروس كارآموزی، برنامه های عملی و میدانی برای كسب مهارت های مرتبط در نظر گرفته شده و سرفصل های آن ها با مشاغل و حرفه های مورد نیاز هماهنگ بوده و دارای بازده اقتصادی است. به ویژه از ظرفیت های كارآفرینی نیز برخوردار است.

در انجام این كار بسیار تخصصی، پیچیده، كاربردی و مهم ملی لازم است تا از كلیه اساتید محترم، گروه های آموزشی، شورا ها و كارگروه های تخصصی، سازمان ها و نهاد هایی كه به نحوی در فرایند طراحی و تصویب برنامه درسی كارشناسی ارشد تكنولوژی آموزشی با گرایش آموزش افراد با نیاز های ویژه كمك كرده اند و نقش موثری داشته اند تقدیر و سپاسگزاری كنم.

امیدوارم برنامه مذكور بتواند با تربیت نیروی انسانی و همچنین فراهم سازی ابزار ها وخدمات جدید در سطح ملی و بین المللی به آموزش و یادگیری افراد با نیاز های ویژه كمك كند.
منبع خبر:
دانشجو
   تاریخ: ۱۵:۳۸ - ۰۲/۱۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۰