دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

تامین تجهیزات توانبخشی دانش آموزان استثنایی در دستور كار خیرین است
 
تهران- ایرنا- رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی مدرسه سازی، مدرسه یاری، تامین تجهیزات توانبخشی و كمك به توسعه آموزش های فنی و حرفه ای را از زمینه های حضور خیرین در آموزش و پرورش استثنایی عنوان كرد.
تامین تجهیزات توانبخشی دانش آموزان استثنایی در دستور كار خیرین است تهران- ایرنا- رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی مدرسه سازی، مدرسه یاری، تامین تجهیزات توانبخشی و كمك به توسعه آموزش های فنی و حرفه ای را از زمینه های حضور خیرین در آموزش و پرورش استثنایی عنوان كرد.

به گزارش روز شنبه گروه علم و آموزش ایرنا، حمید طریفی حسینی در همایش سالانه انجمن حامیان دانش آموزان استثنایی كشور از خیرین عضو انجمن حامیان دانش آموزان استثنایی كشور كه همیشه در كنار دانش آموزان استثنایی قرار داشته اند، تشكر كرد و گفت: مهم ترین ركن تعالی و توسعه جامعه، سرمایه انسانی آن جامعه است و انسان ها منابعی هستند كه باید تبدیل به سرمایه انسانی شوند و این رسالت مهم بر دوش آموزش و پرورش است.

وی افزود: در این میان خیرین همواره در كنار آموزش و پرورش برای تحقق اهدافش قرار داشته اند و خیرین بهترین نقطه را برای كار خیر و سرمایه گذاری یعنی آموزش و پرورش و انسان سازی انتخاب كرده اند.

معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین اظهارداشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص آموزش و پرورش به این نكته اشاره دارند كه «آموزش و پرورش جزو آن بخش هایی است كه جز با كمك و همیاری و دلسوزی مردم نمی تواند اداره شود» و این بدان معنا است كه تاثیر مشاركت مردم در نظام آموزش و پرورش از مشاركت تمامی بخش ها بالاتر است.

براساس گزارش سازمان آموزش و پرورش استثنایی، طریفی حسینی با بیان اینكه نظام یافته ترین و گسترده ترین فعالیت های خیرخواهانه سطح كشور را در آموزش و پرورش شاهد هستیم، تصریح كرد: نمونه بارز این مشاركت از سوی خیرین را در 2 سال گذشته در ایام كرونا و در مسایل حاكمیتی سلامت و آموزش و پرورش شاهد بودیم.

وی افزود: میزان فعالیت خیرین، خیریه ها و خدمت داوطلبانه شاخص هایی برای سنجش سطح انسجام و مشاركت اجتماعی در جامعه هستند و هر چقدر این فعالیت ها بیشتر باشد، سطح توسعه یافتگی جامعه به لحاظ مشاركت اجتماعی هم بالاتر می رود.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی رویكرد وزارت آموزش و پرورش را مردمی سازی امور دانست و گفت: فعالیت خیرین كه بخشی از ظرفیت مردمی هستند، فقط در حوزه مدرسه سازی نباید محدود شود بلكه باید از ظرفیت خیرین و آحاد مردم جامعه در همه سطوح نظام تعلیم و تربیت بویژه در اداره امور مدرسه نهایت استفاده را برد.

طریفی حسینی با یادآوری نیازهای آموزش و پرورش استثنایی خاطرنشان كرد: بر اساس آمایش ملی كه در سال 1398 در حوزه نیازمندی های آموزش و پرورش استثنایی انجام شد 210 مدرسه برای رسیدن به حداقل استانداردها نیاز بود كه از این تعداد تاكنون تفاهم نامه ساخت 116 مدرسه با مشاركت سازمان نوسازی مدارس و خیرین بسته شده و ساخت 94 مدرسه دیگر نیازمند مشاركت خیرین است.

وی با بیان اینكه حوزه مدرسه یاری از رویكرد های جدید وزارت آموزش و پرورش است، یادآور شد: یكی از نیازمندی های اساسی دانش آموزان با نیازهای ویژه و مدارس استثنایی تجهیزات توان بخشی و آموزشی است كه در سال 1400 برای این موضوع 334 میلیارد تومان پیش بینی شده است و از این مبلغ تاكنون خیرین 31 میلیارد تومان كمك كرده اند و مجلس نیز 50 میلیارد تومان اعتبار برای تجهیزات توان بخشی در نظر گرفته است.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: امید است خیرین با روحیه جهادی كه دارند به این بخش هم توجه ویژه ای داشته باشند تا بخشی از نیازهای دانش آموزان استثنایی مرتفع شود.

طریفی حسینی حاكمیت، خانواده، رسانه و سازمان های مردم نهاد را چهار ركن اصلی یاری دهنده نظام تعلیم و تربیت دانست و گفت: تشكل های مردمی و مردم به خوبی وظیفه خود در قبال آموزش و پرورش را انجام می دهند و وظیفه دولت و آموزش و پرورش این است كه موانع مشاركت مردم را مرتفع كرده و مشاركت مردم بویژه خیرین در امر آموزش و پرورش را تسهیل كنند.

وی با بیان اینكه 20 درصد مدارس استثنایی نیاز به بازسازی، ایمن سازی و مناسب سازی دارند، ادامه داد: ایمن سازی این مدارس نیز نیازمند مشاركت خیرین در سراسر كشور است تا شاهد مدارسی ایمن و مناسب سازی شده برای دانش آموزان با نیازهای ویژه باشیم.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: نظام آموزش متوسطه پیش حرفه ای و حرفه ای با رویكرد آماده سازی دانش آموزان برای اشتغال و مهارت آموزی در آموزش و پرورش استثنایی ایجاد شده است، با همه این فعالیت ها دانش آموزان استثنایی بعد از فراغت از تحصیل رها می شوند در صورتی كه این دانش آموزان نیازمند اشتغال، توانمند سازی و آماده شدن برای زندگی بعد از تحصیل هستند و در این حوزه نیز نیازمند یاری خیرین هستیم و دست آنها را به گرمی می فشاریم.

طریفی حسینی خاطرنشان كرد: وزارت علوم اعلام آمادگی كرده است كه نظام آموزش عالی خاص برای دانش آموزان استثنایی تدوین كند و یكی از مقدمات حضور این دانش آموزان در دانشگاه ها خوابگاه های مناسب سازی شده است كه در این حوزه هم خیرین می توانند یاری گر افراد دارای نیازهای ویژه باشند.

برچسب ها
- بازگشایی مدارس
- سازمان آموزش و پرورش استثنایی
- خیرین مدرسه ساز
- وزارت آموزش و پرورش
- دانش آموزان
پروندهٔ خبری
- بازگشایی مدارس و دانشگاه ها
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۰:۵۶ - ۰۲/۱۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۹