دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

نحوه استفاده از نمك تصفیه شده ید دار
 
غذا های دریایی مانند ماهی و میگوی آب شور سرشار از منابع غذایی ید هستند.
باشگاه خبرنگاران جوان شیراز - كارشناس واحد بهبود تغذیه مركز بهداشت شهدای انقلاب گفت: ید یكی از عناصر نادر در طبیعت است كه بدن انسان روزانه به میزان كمی به آن نیاز دارد. مهم ترین كاركرد ید در بدن شركت در ساختمان هورمون های تیروئیدی است كه نقش مهمی در رشد و تكامل اندام های حركتی و سیستم عصبی، عملكرد طبیعی مغز، حفظ دمای بدن، تولید انرژی و سوخت و ساز ایفا می كند.

محسن كیالی گفت: غذا های دریایی مانند ماهی و میگوی آب شور سرشار از منابع غذایی ید هستند؛ همچنین مقدار ید موجود در شیر، لبنیات و تخم مرغ با توجه به میزان ید خاكی كه حیوان در آن پرورش یافته، متغیر است. از آنجایی كه خاك بسیاری از مناطق جهان از جمله ایران میزان ید كافی ندارد و همچنین سرانه مصرف غذا های دریایی در ایران پایین است، مصرف نمك یددار برای پیشگیری و كنترل اختلالات ناشی از كمبود ید، ضرورت دارد.

عوارض كمبود ید او گفت:كمبود ید در سنین مختلف عوارض گوناگونی دارد؛ از اختلالات ناشی از كمبود ید می توان به گواتر، عقب افتادگی جسمی و ذهنی، اختلالات عصبی و روانی، مرده زایی، لوچی چشم، كر و لالی، سقط جنین و ناهنجاری های مادرزادی و كاهش ضریب هوشی در كودكان اشاره كرد.

سنگ نمك یا نمك تصفیه شده؟ كارشناس واحد بهبود تغذیه مركز بهداشت شهدای انقلاب گفت: در اكثر جوامع، روزانه به میزان معینی نمك مصرف می شود، در نتیجه خانواده با مصرف آن به آسانی ید موردنیاز خود را دریافت می كند؛ از طرفی اضافه كردن ید به نمك تاثیری بر بو یا طعم آن نداشته و اثر سوء نیز برای مصرف كننده ندارد.

این كارشناس گفت: همچنین در طی فرآیند تصفیه، ناخالصی های محلول و نامحلول نمك و فلزات سنگین از آن حذف می شود؛ نمك های غیر تصفیه علاوه بر نداشتن ید، حاوی ناخالصی های نامحلول نظیر شن، ماسه، گچ و ناخالصی های محلول، از جمله عناصر سمی سرب، كادمیم و آرسنیك هستند كه در درازمدت می تواند باعث ایجاد بیماری های كلیوی، گوارشی، مسمومیت، كم خونی و حتی سرطان شود، بنابراین باید در هنگام خرید به درج عنوان «نمك تصفیه شده یددار» روی بسته بندی توجه كرد.

نحوه نگهداری نمك یددار تصفیه شده محسن كیالی گفت: نمك یددار تصفیه شده باید دور از نور، رطوبت و در ظروف درب بسته از جنس پلاستیك، چوب، سفال و شیشه های تیره رنگ نگهداری شود؛ همچنین لازم است به توصیه های زیر در خصوص مصرف نمك یددار تصفیه شده توجه كنیم:

میزان مورد نیاز نمك روزانه هر فرد بالغ معادل سه تا پنج گرم است.

برای حفظ بیشترین میزان ید در نمك، بهتر است در انتهای زمان طبخ غذا نمك به آن اضافه شود.

برای پرهیز از مصرف بیش از حد نمك، نمكدان را سر سفره نیاوریم.

از مصرف غذا های آماده، كنسروها، آجیل های شور، پفك، چیپس، سوسیس و كالباس كه میزان نمك آن ها بالاست، پرهیز كنیم.
   تاریخ: ۰۹:۲۸ - ۰۴/۱۱/۱۴۰۰   بازدید: ۲۴۶