دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

استان تهران آسیب پذیری بالایی در برابر حوادث دارد
 
دبیركل جمعیت هلال احمر گفت: بر اساس آمار حدود 90 درصد جمعیت استان تهران در پهنه های با خطر بالای حوادث سكونت دارند.


باشگاه خبرنگاران جوان - ایران كشوری است كه مناطقی از آن روی گسل قرار دارند و شاهد زلزله در شهر ها و استان های آن هستیم زلزله هایی كه معمولا با خسارات جانی و مالی همراه هستند. زلزله 5 ریشتری اردیبهشت 1399، بارندگی نوروز 98 و فرونشست سالانه نمونه هایی از حوادثی است كه تهران با آن رو به رو شده است به منظور بررسی میزان آمادگی نیروهای امدادی برای حوادث با سردار یعقوب سلیمانی دبیركل جمعیت هلال احمر گفت وگو كردیم.

پایتخت چقدر برای زلزله آمادگی دارد؟

بر اساس آماری كه وجود دارد حدود 90 درصد جمعیت استان تهران در پهنه های با خطر بالای حوادث به ویژه زلزله سكونت دارند و همین امر ضرورت آمادگی لازم برای وقوع حوادث و انجام اقدامات مورد نیاز برای كاهش مخاطرات ناشی از وقوع زمین لرزه را افزایش می دهد.به جهت آشنایی نداشتن مردم در بلایا با اولویت بندی های مقابله در مدیریت بحران، است. استان تهران به دلیل وسعت زیاد ، تراكم بالای جمعیت، لرزه خیزی بالا، بافت های فرسوده، تأسیسات شهری فرسوده و توسعه شریان ها و تعدد نهاد های تصمیم گیر، آسیب پذیری بالایی در مقابل حوادث و سوانح دارد و به همین دلیل نیاز است، كه بیش از پیش در این باره تلاش شود، در صورت وقوع بلایای طبیعی و غیر طبیعی نیاز است برای كاهش خسارات وارده مادی و معنوی نسبت به گسترش واحد های خدمت رسان از جمله پایگاه ها و شعب جمعیت هلال احمر اقدام كرد و كار گروه های هماهنگی و اقدامات مشترك را با الگو های به روز شده جدی گرفت.

جمعیت هلال احمر در برابر حوادث و سوانح چقدر آماده است؟

آمادگی چند نوع است، اول اینكه آیا به اندازه كافی نیروی انسانی داوطلب و غیر داوطلب جذب و تربیت شده است و آیا نیرو های جذب شده در آمادگی كامل به سر می برند یا نه؛ دوم اینكه آیا از لحاظ لجستیكی و امكانات امدادی لحظه ای آمادگی لازم وجود دارد و سوم اینكه از نظر انبار ها و لوازم دپوی ضروری و تعداد اقلام زیستی استاندارد در شرایط مطلوب به سر می بریم یا خیر. یكی از مهم ترین اولویت ها برای كاهش اثرات احتمالی حوادث در بحران ها، ارتقای سطح مهارت های امدادی ساكنین شهر ها از طریق آموزش های كافی و فرهنگ سازی است.

جمعیت هلال احمر در حوزه آموزش همگانی چه میزان موفق بوده است؟

در حوزه آموزش و به ویژه آموزش همگانی شناخت بحران و ارتقای مهارت های فردی و اجتماعی بخش مهمی از فرایند مدیریت بحران را تشكیل می دهد. آموزش های همگانی و تخصصی یكی از اصول اساسی در مدیریت بحران در كاهش حوادث است؛ لذا از مهم ترین وظایف جمعیت هلال احمر ایفای نقش ارتقای سطح آموزش همگانی در كشور به ویژه در شهر و استان مهمی چون تهران است. انتظار می رود با تربیت مربیان آموزشی و همچنین گرفتن سهم بالایی از فضای مجازی و رسمی آموزشی در كشور در تمام سطوح جوامع كشور ورود كنیم تا بتوانیم تكلیفی كه در برنامه های متعدد توسعه كشور به عهده جمعیت هلال احمر گذاشته شده است را محقق كنیم.

اصلی ترین نقش داوطلبان جمعیت هلال احمر چیست؟

وظایفی مانند مطالعه و پژوهش در حوزه های راهبردی امور جوانان، تدوین برنامه جامع ساماندهی امور جوانان كشور با نگاه نوآورانه و آینده نگرانه از مهم ترین اولویت ها به حساب می آید. در حوزه داوطلبان بدون شك گسترش فرهنگ داوطلبی در جهان و حضور همه جانبه داوطلبان كه بدون چشم داشت مالی و مادی و صرفاً بر اساس فطرت پاك بشری كه خداوند متعال در انسان ها به ودیعه گذاشته است، می تواند تاثیر قابل ملاحظه ای در همه شئونات جامعه به خصوص در حوزه های اجتماعی و اقتصادی بر جای گذاشت. امروزه توسعه این مدل به ویژه در شهری مانند تهران و دستیابی به مدل های شبكه سازی اقشار مختلف جامعه و همچنین دستیابی به مدیریت و رهبری سازمان های مردم نهاد در این استان و كشور می تواند در آینده های نزدیك از اولویت های مهم هلال احمر باشد.

توسعه خانه های هلال احمر تا حد تاثیرگذار است؟

با توسعه شعب و خانه های هلال در كشور می توان با ایجاد ساختار شبكه ای در بین اقشار مختلف مردمی و نفوذ در لایه های اجتماعی نظیر جوانان، داوطلبان و همچنین توسعه خدمات سلامت (درمان و توانبخشی) و آموزش های همگانی برای ارتقای سطح كیفیت زندگی شهروندان و افزایش سطح تاب آوری جامعه تلاش مضاعف كرد و گام بلندی برای دستیابی به اهداف چهار گانه مدیریت بحران (پیشگیری - آمادگی - پاسخگویی - توانبخشی و بازتوانی) برداشت.

برنامه هلال احمر برای كاهش آسیب ها چیست؟

باید بازنگری و نواندیشی ویژه ای درباره الگوی های قدیمی ارزیابی ریسك و توسعه راهبرد های كاهش ریسك داشت و كاهش آسیب درباره جمعیت متراكم شهری در این نگرش اهمیت زیادی دارد، چرا كه كاهش آسیب های شهری در زمان وقوع حوادثی مانند زلزله و سیل می تواند در كاهش تلفات، افزایش مهلت برای برنامه ریزی، تأمین پناهگاه اضطراری و تأمین كمك های اولیه مؤثر باشد.

اقلام مورد نیاز مردم در زمان حوادث دپو شده است؟

برای دپو اقلام زیستی، خوراكی و بهداشتی اقدام جدی انجام نشده است و دلیل این امر تا حد زیادی محدودیت های مدیریت بحران بوده است، همچنین برخی از اقلام بهداشتی و خوراكی مورد نیاز جامعه را نمی توان برای روز های مبادا دپو كرد و باید با یك نگرش نوآورانه و آینده نگری در تصمیمات جدی اتخاذ كرد.

هلال احمر برای تقویت داروخانه ها و بیمارستان ها چه برنامه ای دارد؟

توسعه مراكز درمانی و توانبخشی در كشور از مهم ترین برنامه های جمعیت هلال احمر و از وظایف اساسنامه ای جمعیت است. تمركز هلال احمر در حوزه توانبخشی، درمان و بازتوانی بر تقویت داروخانه ها، مراكز جامع توانبخشی، كلینیك ها و مراكز درمان داخل و خارج كشور، ارسال دارو به مراكز درمانی خارج كشور، تقویت بیمارستان ها و نظایر آن است. یكی از شاخصه های مهم در زمینه امدادرسانی به مردم در زمان وقوع حوادث، بهداشت، درمان و توانبخشی است. معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر در زمینه درمان اضطراری بسیار توانمند است، نحوه خدمت رسانی در داروخانه ها، تامین داروی بیماران خاص و تامین واكسن در دوران كرونا از جمله خدمات هلال احمر در این بخش است. معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی نه تنها در حوادث بلكه در مواقعی كه حادثه ای اتفاق رخ نداده است، وظیفه خدمت رسانی دارد و ما باید بتوانیم در حفظ سلامت انسان ها، كار های جدی و خوبی انجام دهیم و نیازمندی جامعه را برطرف كنیم.از تمام مسئولین، مدیران و افراد تاثیرگذار محلی در استان تهران به ویژه استاندار تقاضا دارم كه مثل همیشه پشتیبان و همراه این نهاد مردمی و موسسه عمومی عام المنفعه باشند تا بتواند نقش اصلی خود را كه با شعار از مردم، با مردم و برای مردم است را با حمایت همه جانبه ای به نتیجه برساند انتظار دارم با تصویب اعتبارات مناسب و تاثیرگذار در حوزه های تملك دارایی سرمایه ها، اعتبارات هزینه ای و سایر اعتبارات مرتبط در اختیار استانداری، شهرداری، سازمان برنامه و بودجه و سایر سیستم ها به كمك هلال احمر آمده تا همه با هم به نفع مردم اقدام كنیم.
   تاریخ: ۱۰:۴۵ - ۰۹/۱۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۸