دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

وب دا - رئیس و معاون بین الملل دانشگاه با مدیركل روابط خارجی و فرهنگی وزارت آموزش عالی عراق دیدار كردند
 
دكتر حازم باقر طاهر، مدیركل روابط خارجی و فرهنگی وزارت آموزش عالی و پژوهش های علمی عراق و هیئت همراه در راستای رایزنی های آكادمیك و همكاری های علمی و پژوهشی با دكتر حسین قناعتی، رئیس دانشگاه و دكتر محمدحسین آیتی، معاون بین الملل دانشگاه دیدار كردند.
رئیس و معاون بین الملل دانشگاه با مدیركل روابط خارجی و فرهنگی وزارت آموزش عالی عراق دیدار كردند
دكتر حازم باقر طاهر، مدیركل روابط خارجی و فرهنگی وزارت آموزش عالی و پژوهش های علمی عراق و هیئت همراه در راستای رایزنی های آكادمیك و همكاری های علمی و پژوهشی با دكتر حسین قناعتی، رئیس دانشگاه و دكتر محمدحسین آیتی، معاون بین الملل دانشگاه دیدار كردند.



رئیس دانشگاه در جریان این نشست كه چهارشنبه 6 بهمن 1400 به میزبانی ستاد مركزی برگزار شد، گفت: بسیار خوشحالم كه میزبان مهمانانی از كشور عراق هستیم و ان شاءالله بتوانیم با كمك همدیگر در مسیر ارتقاء سلامت مردم، برنامه ریزی و همكاری كنیم.

آماده همكاری با عراق در حوزه گردشگری سلامت هستیم
رئیس دانشگاه تصریح كرد: همان طور كه می دانید 20 درصد مسأله سلامت به صورت خدمات بهداشتی و درمانی است و 80 درصد مابقی به همكاری های بین بخشی با سایر وزارتخانه ها، ارگان ها و رسانه ها وابسته است. مسائلی چون چاقی، فشارخون و بیماری های مربوط به قلب و عروق با كمك همكاری های بین بخشی قابل پیشگیری و درمان هستند.
وی با اشاره به اینكه دانشگاه علوم پزشكی تهران تجربه بسیار خوبی در بحث شبكه سازی بهداشتی، نظام ارجاع و پزشك خانواده دارد، اظهار داشت: هر یك دلاری كه در بهداشت سرمایه گذاری نكنیم به 1000 دلار هزینه در درمان تبدیل می شود بنابراین به منظور گسترش این مباحث در دو كشور باید برنامه ریزی جدی انجام شود.
دكتر قناعتی با بیان اینكه در بحث گردشگری سلامت با توجه به ظرفیت های قابل توجه و ارزان بودن خدمات علاقه مندیم به برادران عراقی كمك كنیم، افزود: البته به دلیل مسائلی كه تاكنون وجود داشته، سازمان دهی خوبی انجام نشده اما دانشگاه علوم پزشكی تهران با راه اندازی سازمانی قوی در بحث گردشگری سلامت به دنبال ارائه خدمات مناسب و كارآمد به بیماران عراقی است.وی از امكان سازمان دهی اساتید، پزشكان و متخصصان دانشگاه برای ارائه خدمات آموزشی در عراق خبر داد و بیان داشت: نمونه این همكاری را می توان در شعبه دانشگاه علوم پزشكی تهران در كربلا (دانشگاه سبطین) كه با تكمیل ساختمان و چارت تشكیلاتی در حال راه اندازی است، شاهد باشیم.
رئیس دانشگاه با اشاره به سفر هیأت دانشگاه علوم پزشكی تهران متشكل از تیم اجرایی دانشگاه سبطین به عراق طی امروز، اظهار داشت: فعالیت در این شعبه دانشگاه با راه اندازی چهار رشته پزشكی، پرستاری، مامایی و فیزیوتراپی آغاز می شود.
دكتر قناعتی ادامه داد: همچنین برای برگزاری دوره های تكمیلی در فیلدهای مربوط به پیوند اعضاء چون پیوند كبد، جراحی های پیشرفته و Neurointervention در عراق و ایران نیز برنامه ریزی كرده ایم.
وی با اشاره به آمادگی دانشگاه علوم پزشكی تهران برای گذراندن بخشی از آموزش دانشجویان در عراق و بخشی دیگر در ایران، بیان داشت: ما هم اكنون نیز میزبان جمع قابل توجهی از دانشجویان عراقی در دانشگاه برای دوره های مختلف هستیم.
دكتر قناعتی به پیشرفت های قابل ملاحظه دانشگاه در زمینه تكنولوژی های پزشكی چون ساخت ربات جراح و دستگاه رهیابی عصبی (Neuronavigation) به عنوان فناوری های قابل رقابت با نمونه های جهانی نیز اشاره كرد و گفت: همچنین دانشگاه علوم پزشكی تهران گام های مؤثری در تولید دارو برداشته و آماده همكاری با كشور عراق برای صادرات و انتقال تكنولوژی در این باره است.
مدیركل روابط خارجی و فرهنگی وزارت آموزش عالی و پژوهش های علمی عراق نیز با ابراز خوشحالی از فرصت ایجاد شده برای توسعه همكاری های آكادمیك میان دو كشور، هدف اصلی از این دیدار را اطلاع از پیشرفت های علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران دانست.
دكتر حازم باقر طاهر تجربیات دانشگاه در حیطه هایی چون شبكه سازی بهداشتی و پزشك خانواده را بسیار ارزشمند قلمداد كرد و افزود: امیدواریم در تعامل دانشگاه علوم پزشكی تهران با وزارت آموزش عالی و مؤسسات بهداشتی عراق، شاهد همكاری بیشتر و انتقال تجارب در این زمینه ها باشیم.
وی با اشاره به مقوله گردشگری سلامت و فعالیت های دانشگاه در این حیطه تصریح كرد: به منظور رفع دغدغه ها و هدایت صحیح بیماران، علاقه مندیم از ظرفیت دانشجویان عراقی برای راهنمایی مراجعه كنندگان استفاده شود.
مدیركل روابط خارجی و فرهنگی وزارت آموزش عالی عراق استفاده از تجارب اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران را یكی دیگر از موضوعات مهم در راستای همكاری های دانشگاهی دانست و بیان داشت: در چارچوب توافقنامه های مشترك با مراكز علمی و دانشگاه های عراق می توان از این پتانسیل بیش از گذشته بهره برد.
دكتر حازم افزود: در بحث پیوند اعضاء نیز ظرفیت لازم برای همكاری در قالب دوره ها، پژوهش های مشترك و حتی انجام عمل های جراحی به صورت مشترك وجود دارد.
وی با تأكید بر اینكه وزارت آموزش عالی عراق به پیشرفت ها و دستاوردهای حوزه علوم پزشكی ایران آگاه است، تصریح كرد: به دلیل همین آگاهی، روابط نزدیك دو كشور و قرابت های دینی و فرهنگی، علاقه مند به تحصیل دانشجویانمان در ایران و به ویژه دانشگاه علوم پزشكی تهران هستیم چرا كه آموزش در رشته های پزشكی به دلیل سروكار داشتن با جان انسان ها، بسیار حساس و با اهمیت است.
عبور تعداد دانشجویان بین المللی دانشگاه از مرز یك هزار و 200 نفر/عراقی ها پیشتازند
در ادامه، دكتر آیتی با نمایش اسلایدهایی به معرفی پیشینه دانشگاه و ظرفیت های این مجموعه پرداخت و تصریح كرد: دانشگاه علوم پزشكی تهران با سابقه ای 170 ساله، رتبه نخست را در میان دانشگاه های علوم پزشكی ایران و جایگاه دوم را در بین دانشگاه های كشور در اختیار دارد.
معاون بین الملل دانشگاه با اشاره به ارائه خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه به حدود 3 میلیون نفر در جنوب تهران، بیان داشت: هم زمان بحث كنترل غذا و دارو در این مناطق نیز برعهده دانشگاه است.
وی به فعالیت 106 مركز تحقیقاتی، 11 دانشكده، 16 بیمارستان آموزشی، پردیس بین الملل و كالج بین الملل در زیرمجموعه دانشگاه اشاره كرد و گفت: هم اكنون 13 هزار دانشجو در این مجموعه تحصیل می كنند كه حدود 48 درصد آن ها دانشجویان دوره های تحصیلات تكمیلی هستند.
دكتر آیتی مجموع دانشجویان بین المللی دانشگاه را یك هزار و 271 نفر از 50 كشور جهان اعلام كرد و افزود: از این تعداد حدود 445 نفر در رشته پزشكی، 154 نفر در رشته MBBS و 113 نفر در رشته داروسازی مشغول به تحصیل هستند.
وی تصریح كرد: هم اكنون عراق، هند و پاكستان با 474، 226 و 212 دانشجو بیشترین تعداد دانشجویان را در دانشگاه علوم پزشكی تهران دارند.
دكتر آیتی همچنین با بیان توضیحاتی در خصوص تولید تجهیزات پزشكی و دارویی در دانشگاه، از انجام 520 پیوند مغز استخوان، 255 پیوند كلیه و 187 پیوند كبد در این مجموعه خبر داد.
دكتر محمدحسین نكوفر، مدیر روابط بین الملل دانشگاه نیز به برخی از ارتباطات و همكاری های دانشگاه با مراكز علمی خارج از كشور اشاره و جایگاه این مجموعه را در نظام های رتبه بندی بین المللی تشریح كرد.
وی با تأكید بر اینكه علی رغم برخی محدودیت ها، دانشگاه در رتبه بندی نظام جهانی شانگهای، جایگاه 300-201 دندانپزشكی،300-201 پرستاری، 400-301 داروسازی و 400-301 فناوری پزشكی را به خود اختصاص داده است.
دكتر نكوفر همچنین تصریح كرد: دانشگاه علوم پزشكی تهران همچنین رتبه 94 آسیا و 800-601 جهانی نظام رتبه بندی تایمز را در اختیار دارد.
مدیر روابط بین الملل دانشگاه به فراهم بودن بسترها برای همكاری اساتید ایرانی و عراقی در چاپ مقالات مشترك اشاره كرد و گفت: با تكیه بر تجارب دانشگاه علوم پزشكی تهران در این عرصه، تعاملات در سطح اساتید و اعضای هیأت علمی بسیار اثرگذارتر از ارتباطات در سطوح بالاتر است.
وی یادآور شد: این مجموعه در دوران پاندمی كرونا ارتباطات بسیار خوبی را با اساتید عراقی در قالب برنامه های آنلاین و مجازی برقرار كرده و امیدوار به گسترش این همكاری ها در آینده است.
در بخش پایانی این نشست، مدیركل روابط خارجی و فرهنگی وزارت آموزش عالی و پژوهش های علمی عراق اهم درخواست های دانشجویان عراقی در حیطه هایی چون بورسیه تحصیلی، آزمون دانشجویان بین المللی مقطع فوق تخصص و صدور مجوز اقامت و روادید را مطرح كرد و مقرر شد مساعدت لازم در این زمینه ها انجام شود.
هدف دانشگاه تبدیل سبطین به یكی از برترین مراكز علمی عراق است
دكتر قناعتی در جمع بندی این نشست گفت: من برای عراق و مردم این كشور احترام زیادی قائل هستم چرا كه در طول تاریخ ثابت كرده اند، مدافع اهل بیت (ع) و حق هستند.
رئیس دانشگاه تصریح كرد: عراقی ها جزء باهوش ترین مردم منطقه هستند و دانشجویان این كشور نیز از جمله برترین دانشجویان خارجی دانشگاه به شمار می آیند.
وی به تحصیل بیش از یك هزار و 200 دانشجوی بین المللی در دانشگاه اشاره و اضافه كرد: ما در خصوص تربیت این دانشجویان احساس تكلیف شرعی می كنیم و در تلاشیم آن ها در بالاترین سطح كیفی آموزش ببینند.
دكتر قناعتی بر اهمیت تسریع در صدور مجوز فعالیت دانشگاه سبطین تأكید كرد و گفت: تبدیل این مجموعه به یكی از برترین مراكز علمی عراق هدف اصلی ما است.
رئیس دانشگاه در پایان از مدیركل روابط خارجی و فرهنگی وزارت عالی عراق خواست پیگیری های لازم را در این باره انجام دهد.
منبع خبر:
وب دا
   تاریخ: ۱۰:۲۲ - ۱۰/۱۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۴