دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

باید سوءبرداشت دیوان عدالت درباره استخدام فرزندان شهدا را اصلاح كنیم
 
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، حجت الاسلام حسن نوروزی نماینده مردم رباط كریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یكشنبه 10 بهمن) مجلس و در جریان بررسی یك فوریت بررسی استفساریه ای درخصوص اینكه آیا ماده 48 قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (1) مصوب سال 1384 مجلس شورای اسلامی با تصویب قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران منسوخ  شده است؟ به عنوان نماینده متقاضیان اظهار داشت: تنها حدود 250 سال در مجموع كشورها در صلح عمومی به سر برده اند. بررسی نسبی تعداد جنگ ها بعد از جنگ جهانی دوم نشان می دهد 152 جنگ داخلی به وقوع پیوسته است.

وی افزود: در حالی كه از سال 1900 تا 1939 تنها 24 جنگ رخ داده ، اما به دنبال بروز این جنگ ها، تلفات جانی و مالی بسیاری به وقوع پیوسته است. برای نمونه از سال 1945 تا 1985 بدون در نظر گرفتن قربانیان بمب اتمی هیروشیما و ناكازاكی، حدود 23 میلیون نفر در 135 جنگ كشته و 12 میلیون نفر بی خانمان شده اند.

نایب رئیس كمیسیون قضایی مجلس تصریح كرد: انسان توانسته با ایجاد حقوق جدید بین الملل، مهمترین وظیفه قانون طبیعی را سلب كرده، زیرا جنگ یك پدیده اجتماعی است كه می توان آن را از دیدگاه های مختلف فلسفی، اجتماعی، اخلاقی، سیاسی، نظامی، انتظامی، اقتصادی و... بررسی كرد.

نوروزی گفت: در ایران اسلامی بعد از انقلاب بین ایران و حزب بعث عراق جنگی در گرفت، ولی رهبر معظم انقلاب فرمودند این جنگ یك گنج است و باید بدون كم و كاست به نسل های بعد از جنگ منتقل شود. امام خمینی (ره) در جایی فرمودند كه نگذارید قربانیان جنگ به فراموشی سپرده شوند. ایجاد ساختار و سازمان های خاص برای رسیدگی به امور این قربانیان و سربازان جنگ صادر شد.

وی اظهار كرد: در قانون تنظیم دولت (1) ماده 48 آن چنین اعلام كرده است كه كلیه وزارتخانه های و موسسات دولتی، شركت های دولتی، سازمان صداوسیما و تمامی سازمان ها و شركت ها كه به نحوی از منابع مالی دولت استفاده می كنند و نیز تمامی موسسات و شركت های شمول قانون كه مستلزم ذكر نام آنهاست، مكلفند یكی از فرزندان كاركنان شهید، جانباز 25 درصد و به بالا و آزاده اعم از شاغل فوت شده و یا ازكارافتاده كه واجد شرایط عمومی استخدامی هستند، علاوه بر سهمیه استخدامی ایثارگران در آن دستگاه استخدام كنند.

نوروزی ادامه داد: این به معنای آن است كه ایثارگری ایثارگران و شهادت شاهدان تاریخ اسلامی است، دیوان عدالت با یك سوءبرداشت از قانون این ماده بسیار مترقی را لغو كرد و ما امروز با استفساریه قرار است یك بار دیگر از رزمندگان، جانبازان، شهدا و جانشینان آنان تقدیر كنیم.

انتهای پیام/
منبع خبر:
خبرگزاری فارس
   تاریخ: ۱۲:۲۸ - ۱۰/۱۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۵